لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

موج تازه گرانی‌ها در ایران؛ روغن نباتی سهميه‌بندی شد


همزمان با افزايش شديد قيمت کالاهای اساسی در ايران، خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که روغن نباتی در فروشگاه‌های زنجيره‌ای سهميه‌بندی شده و هر ليتر روغن در بازار آزاد تا پنج هزار تومان، دو برابر قيمت رسمی، عرضه می‌شود.

روغن خوراکی از جمله کالاهای اساسی است که ظرف روزهای اخير به دليل حذف ارز مرجع برای واردات آن شاهد افزايش قيمت تا ۳۵ درصد بوده است و گزارش‌ها حاکی است که مردم ايران به دليل نگرانی از کمبود اين کالا و ساير مايحتاج ضروری خود به انبار کردن آنها روی آورده‌اند.

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه گزارش داد که عرضه انواع روغن در برخی از فروشگاه‌های زنجيره‌ای محدود شده است به طوری که در فروشگاه شهروند، هر خانوار تنها می‌تواند شش روغن يک ليتری خريداری کند.

اين گزارش می‌افزايد: بنابر تصميم دولت محمود احمدی نژاد، واردات روغن خام به کشور از اين پس مشمول دريافت ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی نمی‌شود و واردات آن بايد با ارز مبادله‌ای صورت گيرد. تنها گندم، برنج و نهاده‌های دامی (شامل کنجاله، سويا، جو و ذرت) مشمول دريافت ارز مرجع هستند.

قيمت دلار در مرکز مبادلات ارزی ايران در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ تومان است.

مسعود موحدی، قائم مقام وزير صنعت ايران، روز سه شنبه گفته بود که دليل اصلی قطع ارز مرجع روغن نباتی جلوگيری از قاچاق اين محصول به خارج بوده، و افزود: «با توجه به رانت موجود در اين زمينه و يکسری گرايش های منفی و در نتيجه قاچاق صادراتی که در سال گذشته شاهد بوديم، تصميم گرفتيم ارز مرجع برخی از کالاهای اساسی حذف شود».

روزنامه «بهار» در شماره روز چهارشنبه خود گزارش داده که التهاب و نگرانی‌ها در بازار از زمانی ايجاد شد که افزايش قيمت روغن با حذف ارز مرجع از اول ارديبهشت به کارخانه‌ها ابلاغ شد و بعضی کارخانه‌ها روغن‌هايی را که با ارز مرجع وارد کرده‌اند، بلافاصله با تغيير قيمت با محاسبه ارز مبادله‌ای به فروش رساندند.

اين گزارش می‌افزايد: همچنين بعضی از مغازه‌‌داران نيز با شنيدن اخبار افزايش قيمت، روغن‌های خود را که با نرخ قبلی خريد کرده‌اند، جمع‌آوری و از فروش آن خودداری می‌کنند تا زمانی که قيمت‌های جديد اعلام شود و کالا‌های قبلی خود را با نرخ جديد به مردم بفروشند.

گزارش‌ خبرگزاری‌های ايران حاکی است که به دليل محدوديت عرضه روغن نباتی در فروشگاه‌های زنجيره ای، صف‌های طولانی برای خريد آن تشکيل شده است.

گزارش خبرگزاری ايسنا حاکی است که با احتساب افزايش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قيمت روغن نباتی، قيمت هر بطری ۶۷۵ گرمی و بطری ۸۱۰ گرمی اين روغن به ترتيب از ۲۱۰۰ و ۲۷۰۰ تومان به ۲۷۳۰ و ۳۵۱۰ تومان رسيد. با وجود اين، گشتی در بازار نشان می‌دهد که روغن نباتی يک ليتری هم اکنون بعضا تا ۵۰۰۰ تومان نيز به فروش می‌رسد.

در همين حال، خبرگزاری فارس خبر داده است که «برخی ميوه‌فروشی‌ها در حالی به ترکتازی خود در بازار ادامه می‌دهند که قيمت انواع نوبرانه تا ۲۲ هزار تومان در بازار وجود دارد و ميوه‌های تابستانه هم قيمت‌های بالايی دارند».

بر اساس اين گزارش، قيمت هر کيلو توت فرنگی ۲۰ هزار تومان، چغاله ۲۲ هزار، گوجه سبز ۱۶ هزار، هندوانه ۱۸۰۰ و طالبی نيز سه هزار تومان است.

همچنين هر کيلو موز به قیمت ۵۸۰۰، کيوی ۴۸۰۰، پرتقال ۵۸۰۰، سيب قرمز و سفيد چهار هزار، ليمو ترش ۵۳۰۰ و نارنج نيز سه هزار و ۲۵۰ تومان عرضه می‌شود.

موج جديد گرانی‌ها در ايران با واکنش نمايندگان مجلس روبرو شده و روز چهارشنبه، احمد توکلی گفت که «من استدعا می‌کنم به داد مردم برسيد، مردم بيشتر از اين تحمل گرانی را ندارند».

به گزارش خبرگزاری ايسنا، وزير صنعت به موج جديد گرانی‌ها واکنش نشان داده و گفته است که «متاسفم».

مهدی غضنفری اظهار داشت: « وقتی درآمدهای نفتی به نصف کاهش يافت، تامين مواد اوليه برای کارخانه‌ها و کالاهای اساسی دشوار شد، در نتيجه تورم بالا رفت و به معيشت مردم فشار آمد که من واقعا از اين بابت متاسفم».

اشاره وزير صنعت به تحريم‌های گسترده بين‌المللی بر ضد برنامه هسته‌ای ايران است تا تهران را وادار به همکاری با آژانس و جامعه جهانی برای راستی‌آزمايی اين برنامه کنند.

محمود احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته قطعنامه‌های تحريمی سازمان ملل را «کاغذپاره» خوانده بود ولی وی و ساير مقام‌های دولت اخيرا تکرار می‌کنند که دليل بروز مشکلات اقتصادی، «تحريم»ها است و نه سياست‌های دولت دهم.
XS
SM
MD
LG