لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

دلایل و پیامدهای افزایش قیمت طلا در ایران


با اين که چند روزی است که دولت ايران اقدام به فروش مستقيم سکه و شمش طلا می کند، اما بازار ايران همچنان تشنه خريد اين فلز گرانبهاست.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه از صف های طولانی خريداران در مقابل بانک های عرضه کننده سکه طلا خبر داده است.

عرضه سکه طلا از روز شنبه هفته جاری در برخی از شعبه های بانک ملی ايران به منظور کنترل بازار طلا آغاز شده است. اما همين مسئله هم باعث افزايش تقاضا برای خريد سکه طلا در ايران شده است.



البته افزايش قيمت طلا تنها در ايران اتفاق نيافتاده و قيمت آن برای چندمين روز متوالی در جهان از مرز يک هزار و ۵۰۰ دلار در هر اونس گذشت که رکوردی بی سابقه در خريد و فروش اين فلز به حساب می آيد.

از سوی ديگر به گزارش رسانه های خبری ايران ، بانک مرکزی ايران با هدف کنترل بازار سکه در کشور، از يکصد صرافی درخواست کرده است که همزمان با فروش سکه از طريق بانک ها، آنها نيز اقدام به عرضه سکه دولتی کنند. اما به گزارش سایت خبرآنلاين، اين پيشنهاد با پاسخ منفی اکثر صرافان روبرو شده است.

اما التهاب بازار طلای ايران به چه علت است؟ و چرا بانک مرکزی هنوز نتوانسته است که قيمت طلا را در کنترل خود داشته باشد؟

کامران دادخواه، استاد اقتصاد در دانشگاه بوستون آمريکا در همين ارتباط به راديو فردا می گويد: علت بالا رفتن قيمت طلا در ايران دو چيز است. نخست اينکه قيمت طلا در بازارهای جهانی هم در حال افزايش است.

کامران دادخواه:
همان طور که می دانيد در عرض يکسال و نيم گذشته قيمت طلا در بازارهای جهانی ۳۱ درصد افزايش يافته است. اين يک وجه زمينه ساز قضيه است.

اما از سوی ديگر به دليل افزايش نقدينگی و به خاطر اجرا کردن بی رويه طرح هدفمندی يارانه ها، و ريختن پول در بازار، مردم اين احساس را دارند که به زودی قيمت ها بالا خواهد رفت.

البته مقداری هم قيمت ها افزايش يافته و بالا رفته است. به عنوان مثال بانک مرکزی اعلام کرده است که برخی اقلام مواد غذايی ، ۲۵ درصد افزايش قيمت داشته است.

بنابر اين اگر شما پيش بينی می کنيد که قيمت ها بالا می رود، به اين مفهوم است که ارزش پولی که داريد پايين می آيد.

طبعا آدم عاقل پولش را در جايی سرمايه گذاری می کند که فکر می کند ارزشش ثابت باقی خواهد ماند و به همين دليل است که مردم اقبال زيادی به خريد طلا نشان می دهند. به اين عنوان که قيمت اين کالا ثابت خواهد ماند و حداقل چيزی در دستشان در مقايسه با پول باقی خواهد ماند.

در چنين مواقعی معمولا قيمت مستغلات و زمين و ديگری هم قيمت کالاهايی مانند طلا افزايش می يابد.

کاری که بانک مرکزی می کند، اقدام اشتباهی است. اين وظيفه بانک مرکزی نيست که قيمت طلا را ثابت نگه دارد. چند وقت پيش هم تلاش می کردند تا قيمت ارز را ثابت نگه دارند.

اين کار اشتباهی است که پول را به بازار سرازير کرده اند. تورم ايجاد کرده اند و آن وقت طلا و ارز خارجی را به قيمتی عرضه می کنند تا شايد قيمت آن در بازار کنترل شده و پايين بيايد. عجيب است که بانک مرکزی کشوری دست به اين کار بزند.»

با اين حال بانک مرکزی ايران اعلام کرده است که از روز سه شنبه – ششم ارديبهشت- فروش سکه و شمش طلا را در دو نوبت صبح و عصر و به صورت حراج حضوری انجام خواهد داد.

از طرف ديگر گروهی از کارشناسان معتقدند که با اشباع بازار سکه طلا در ايران، نقدينگی ها به سمت ديگر بازارها، از جمله بازار ارز و املاک و مسکن متمايل شود و اين دو بازار مهم را نيز دستخوش التهاب قيمتی کند.
XS
SM
MD
LG