لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

«پيشنهادات بی شرمانه» برای حمايت از ورزشکاران زن در ايران


يکی از مربيان بسکتبال بانوان در ايران با اشاره به برخی حاميان مالی ورزش ايران، از تعيين پيش شرط ها و پيشنهادات غير اخلاقی توسط آن ها برای حمايت از تيم های ورزشی دختران خبر داده است.

او در مصاحبه با خبرگزاری دانش آموزان، پانا، يادآور شده که هدف باشگاه ها رواج ورزش در کشور است و دور نگهداشتن جوانان از آسيبهای اجتماعی، اما برای تامين مخارج ضروری با «دام‌های فساد» مواجه می‌شوند.

زهره صابری گفته است: اين ماجرا فقط برای تيم او رخ نداده و «بسياری از مربيان ديگر نيز به دليل اينکه از عنوان کردن اين موضوع دردناک شرم دارند»، تاکنون از بيان اين مسئله خودداری کرده اند.

طبق گفته خانم صابری، شرکت‌هايی که برای حمايت مالی از تيمش با آنها صحبت کرده‌ به او گفته اند: «خانم، شما با ما کمی مهربان‌تر و لطيف‌تر باش و چهارتا مهمانی با ما بيا!»

صابری می پرسد: «آيا من بايد به بازيکنانم بگويم که فلان شرکت چنين پيشنهادی داده است؟»

تعدادی از تيم‌های ليگ برتر بسکتبال بانوان ايران مانند مهرآمين قزوين، دانشگاه آزاد، آرارات، وحدت آريا و استيل آذين با حاميان مالی در اين رقابت ها حاضر شده اند. اما بعضی تيم‌ها مانند صابری و نيکان ترابر موفق به جلب رضايت حاميان مالی نشده اند. اين در حالی است که تيم صابری، با نتايج جالب توجه تا رده دوم جدول بالا آمده است.

سرمربی تيم بسکتبال بانوان صابری در اين باره گفت: «به سختی تيم را تا اين مرحله رسانده‌ايم و دلمان نمی‌آيد رهايش کنيم. پول روی ‌هم می‌گذاريم و سعی می‌کنيم تيم را در جدول نگه داريم. اما نه تنها پولی بابت دستمزد پرداخت نمی‌کنيم بلکه بازيکنان ما برای اينکه بتوانند بازی کنند، بايد مبلغی را نيز پرداخت کنند!»

خانم صابری در توضيح اين که چرا تيم او تاکنون موفق به جذب حامی مالی نشده، می گويد: «يک تيم بسکتبال بانوان برای اينکه بتواند وروديه مسابقات را پرداخت کرده و لباس بازيکنان را تامين کند، بايد رو به اسپانسرها بياورد و با پيشنهادات بی شرمانه‌‌‌‌ مواجه شود. اينجاست که ناچار بايد دستمان تو جيب خودمان باشد.»

سرمربی تيم بسکتبال بانوان صابری تهران در شرح يکی از مصاديق اين معضل گفت: «يک اسپانسر هفته گذشته برای حمايت از تيم قول مساعد داد. اما ساعت ۱۰ و نيم شب با من تماس گرفته و می‌گويد آخر هفته کجاييد؟ با چند بازيکن تيمت بيا و در ازای اين کار، ۲۰۰ ميليون تومان به تيمت کمک می کنم!»

جمشيد وزيری رييس پيشين فدراسيون اسکيت ايران و از کانديداهای تاييد صلاحيت شده برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نيز به دليل اتهام آزار جنسی دختران اسکيت باز در تيم ملی، حکم اخراج خود را از محمد عباسی وزير ورزش و امور جوانان دريافت کرد.

مادر يکی از ملی پوشان اين رشته ورزشی در ساختمان وزارت ورزش به مقامات اين وزارتخانه توضيح داد که وزيری به دخترش گفته است که اگر می خواهد به حضورش در تيم ملی ادامه بدهد بايد با او رابطه جنسی داشته باشد.

برخی از روزنامه های ورزشی و سايت های خبری در ايران نيز روز دوشنبه نهم آبان ۱۳۹۰ با اشاره به افشای ماجراهای فوق پس از مدت ها پنهان کاری و سرانجام، تشکيل کميته انضباطی در وزارت ورزش نوشتند: «اسکيت باز اول ايران به مدت يک سال و نيم اسکيت را کنار گذاشت. يکی از مربيان با تجربه اسکيت سرعت نيز عطای کار را به لقايش بخشيد و رفت.»

پس از اين گزارش، رسانه های ورزشی از چاپ مطلب درباره رسوايی يادشده منع شدند. حتی برخی روزنامه نگاران ورزشی در صفحه فيس بوک خود نوشتند: مصاحبه هايشان با دخترانی که در فدراسيون اسکيت تحت آزار جنسی قرار گرفته اند منتشر نشده است.

گزارش پايانی جلسه کميته انضباطی در وزارت ورزش برای رسيدگی به تخلفات جمشيد وزيری نيز چنين سرنوشتی پيدا کرد و رسانه ای نشد.
XS
SM
MD
LG