لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

هند نفت عراق را جايگزين واردات از ایران می‌کند


روزنامه هندوستان تايمز، چاپ دهلی، در گزارشی از تصميم دولت هند برای جبران افت واردات نفت از ایران با افزايش واردات از عراق خبر داد.

اين گزارش که روز يکشنبه، ۱۹ خرداد ماه، منتشر شد از قول يک مقام دولتی علت این امر را مشکلات پرداخت، بيمه پالايشگاه‌ها و تحريم‌ها علیه ایران اعلام کرد.

هند، دومين مشتری بزرگ نفت ايران طی چند ماه گذشته با موانع عمده ای برای واردات نفت از ايران مواجه شده است، از جمله امتناع بيمه کنندگان نفت برای ارائه بيمه نامه به نفتکش‌های حامل نفت ايران، مشکل پرداخت پول نفت به تهران و همچنين تهديد شرکت‌های بيمه هندی برای قطع بيمه پالايشگاه‌هايی که نفت ايران را پالايش می‌کنند.

مشکلات بيمه حمل نفت ايران و پرداخت‌های مالی از اول ژوئيه پارسال با آغار تحريم‌های نفتی و بانکی اتحاديه اروپا و آمريکا عليه ايران وجود داشت، اما برای اولين بار است که پالايشگاه‌های اين کشور با مشکل بيمه خود به دلیل خريد نفت از ايران مواجه شده‌اند.

خبرگزاری رويترز روز هفتم خرداد ماه با اشاره به سفر سه روزه رستم قاسمی وزير نفت ايران به هند گزارش داد که وی با اميد به افزايش صادرات نفت ايران، به دولت هند پيشنهاد داده است که شرکت‌های بيمه ايرانی آماده بيمه کردن پالايشگاه‌های هندی هستند، اما چند مقام پالايشگاهی به اين خبرگزاری گفته بودند در شرايطی که بانک‌ها و شرکت‌های بيمه ايران خود تحت تحريم هستند، اعتباری به بيمه نامه آنها نيست.

هندوستان تايمز می‌نويسد که دولت هند در اقدامی که هم مفهوم مالی و هم استراتژيک دارد، در نظر دارد واردات نفت از عراق را افزايش و وابستگی به نفت ايران را کاهش دهد.

در همين راستا سلمان خورشيد وزير امور خارجه هند روز ۱۹ ژوئن، ۱۰ روز ديگر، سفری به عراق خواهد داشت که بر اساس گزارش اين روزنامه هندی، توسعه روابط انرژی در صدر مذاکرات دو کشور خواهد بود.

اين گزارش می‌گويد که با توجه به افزايش توليد نفت عراق و نزديکی خصوصيات اين نفت به نوع نفت ايران، به راحتی امکان جايگزينی نفت عراق با ايران وجود دارد.

بر اساس گزارش اوپک، عراق از اواخر سال ۲۰۱۱ تاکنون توليد نفت خود را روزانه تا يک ميليون بشکه افزايش داده است، در حالی که توليد نفت ايران در همين بازه زمانی به همان ميزان افت داشته است.

بر اساس اين گزارش، هند هم اکنون واردات نفت از ايران را به شدت کاهش داده است. اين کشور در سال مالی گذشته ۱۳.۳ ميليون تن نفت از ايران وارد کرده است که نسبت به سال مالی قبل از آن ۲۶.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.ايران که تا سال ۲۰۱۱ حدود ۱۰.۵ درصد از کل نفت وارداتی هند را تامين می‌کرد، در سال ۲۰۱۲ تنها ۷.۲ درصد در سبد نفت وارداتی هند سهم گرفت.

گزارش هفته گذشته رويترز نیز نشان می‌دهد که واردات نفت هند از ايران طی ماه آوريل سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۲ بيش از ۵۰ درصد کاهش يافته و به رقم بی سابقه ۱۲۳ هزار بشکه در روز رسيده است.

آمريکا هفته گذشته از دولت هند به خاطر کاهش چشمگير واردات نفت از ايران تقدیر کرد و روز ۱۴ خرداد، ۹ کشور خريدار نفت ايران از جمله چين، بزرگترين مشتری نفتی ايران را به خاطر کاهش خريد نفت اين کشور دوباره به مدت ۶ ماه از تحريم‌های آمريکا معاف کرد.
XS
SM
MD
LG