لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

«سفر بازپرسان هندی» به ايران برای تحقيق درباره حمله به همسر سفير اسرائيل


خودروی حامل همسر سفیر اسرائیل در هند که مورد حمله مهاجمان قرار گرفت.
خودروی حامل همسر سفیر اسرائیل در هند که مورد حمله مهاجمان قرار گرفت.
خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارشی اختصاصی خبر داده است که دو تن از بازپرسان هندی به ايران سفر کرده اند تا درباره حمله به خودروی حامل همسر سفير اسرائيل در دهلی نو تحقيق کرده و با مظنونين ايرانی اين حادثه گفت و گو کنند.

آسوشيتدپرس در گزارش خود نوشته است: اين بازپرسان که پنج ماه پيش تحقيقات درباره حمله به خودروی حامل همسر يک ديپلمات اسرائيلی در دهلی نو را آغاز کردند در نظر دارند با مقامات جمهوری اسلامی و در صورت امکان با مظنونين ايرانی اين حادثه گفت و گو کنند.

به گزارش اين خبرگزاری، يکی از ماموران پليس هند که نخواست نامش فاش شود گفته است پس از آنکه مقامات جمهوری اسلامی با درخواست هند برای ادامه تحقيقات در ايران موافقت کردند، اين هيات هفته گذشته راهی تهران شد.

مقام‌های پليس هند در اسفندماه سال گذشته اعلام کردند که دادگاه دهلی نو برای سه ايرانی به نام‌های «سيد علی مهدی صدر»، «محمدرضا ابوالقاسمی» و «حسين افشار» قرار بازداشت صادر کرده است.

پليس هند می گويد اين عده در ماه مه سال گذشته در آن کشور بودند و تحقيقاتی ميدانی درباره سفارت اسرائيل انجام دادند و سپس برای برنامه ريزی حمله بار ديگر به دهلی نو رفتند.

به گفته پليس هند، دو نفر از مظنونين قبل از حمله از کشور خارج شدند ولی پيش از آن با يک خبرنگار هندی که متهم به همکاری در طراحی اين حمله است، در تماس بودند. شخص سوم پس از اين حمله، هند را ترک کرد.

حسين افشار، ‌يکی از متهمين با مسعود صداقت زاده که او هم متهم به دست داشتن در طراحی حمله ديگری به منافع اسرائيل در بانکوک است،‌ در تماس بود.

در بهمن ماه گذشته، پس از انفجار اتفاقی بمبی در خانه ای تيمی در بانکوک پايتخت تايلند، سه ايرانی از اين خانه گريختند. دو تن از آنان بلافاصله در محل دستگير شدند و نفر سوم، مسعود صداقت زاده، توانست به مالزی بگريزد اما با تقاضای پليس تايلند، وی در فرودگاه کوالالامپور و قبل از پرواز به ايران دستگير شد.

انفجار اتفاقی بانکوک در خانه تيمی يک روز پس از حمله دهلی نو صورت گرفت.

سيد محمد کاظمی، روزنامه نگار هندی تبار، که برای برخی از خبرگزاری های جمهوری اسلامی کار می کرد تنها شخصی است که طی پنج ماه تحقيقات درباره پرونده حمله به خودروی سفارت اسرائيل دستگير شده است.

او به دست داشتن در عمليات تروريستی، فعاليت های غير قانونی و اقدام به قتل متهم شده است. آقای کاظمی تمامی اتهامات را رد کرده است.

به گفته يک مامور پليس هند که با اين موضوع آشنايی دارد، بازپرسانی که برای ادامه تحقيقات درباره اين پرونده به ايران رفته اند در هفته جاری به دهلی نو باز می گردند.

روزنامه ايندين اکسپرس هم گزارش داده است که احتمالا بازپرسان پرونده به گرجستان هم سفر خواهند کرد.

همزمان با انفجار دهلی نو، پليس گرجستان بمبی را که به خودروی يک ديپلمات اسرائيلی در تفليس وصل شده بود کشف و خنثی کرد.

مقامات اسرائيلی می گويند تشابه مواد منفجره به کار رفته در اين انفجارها ايران را به هر سه حادثه مرتبط می سازد. مقامات جمهوری اسلامی اين اتهامات را رد کرده و می گويند که در هيچ يک از اين حملات دست نداشته اند.

۲۴ بهمن‌ماه در جريان يک بمب‌گذاری در يک خودرو در دهلی نو، پايتخت هند، همسر يک ديپلمات اسرائيلی همراه با راننده‌اش و دو تن ديگر زخمی شدند.
XS
SM
MD
LG