لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

اعتراض هند به عربستان پس از قطع دست راست یک خدمتکار هندی


تصویر خدمتکار هندی بر روی تخت بیمارستان در شهر ریاض، پایتخت عربستان.
تصویر خدمتکار هندی بر روی تخت بیمارستان در شهر ریاض، پایتخت عربستان.

وزارت امور خارجه هند روز جمعه ۱۷ مهر از حکومت عربستان سعودی خواست که در مورد یک شهروند سعودی که متهم به قطع بازوی خدمتکار هندی است با قاطعیت عدالت را اجرا کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانواده کاستوری موینراتینام خدمتکار هندی ۵۸ ساله می‌گویند او به آن‌ها گفته است که پس از شکایت کردن از آزار و شکنجه در مدت سه ماهی که برای این خانواده کار می‌کرده صاحبکارش یک بازوی او را قطع کرده است.

گزارش‌های تلویزیونی تصویر این خدمتکار را که اهل ایالت تامیل نادو در جنوب هند است، در تخت بیمارستانی در شهر ریاض پخش کرده‌اند. در این تصاویر می‌توان دید که بازوی راست این زن قطع شده و شانه‌اش باندپیچی شده است.

سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند، در توئیتی نوشت: «ما از رفتار خشونت‌آمیز و بی‌رحمانه با این زن هندی در عربستان سعودی به شدت ناراحتیم. این رفتار غیرقابل قبول است و این موضوع را با مقامات عربستان سعودی در میان گذاشته‌ایم».

سخنگوی وزارت امور خارجه هند نیز گفت کارمندان سفارت این کشور در ریاض از این زن در بیمارستان عیادت کرده و به نظر می‌رسد که وضعیت جسمی او تحت کنترل است.

سفارت هند از پلیس عربستان خواسته است که علیه کارفرمای این خدمتکار به خاطر اقدام به قتل پرونده‌ای تشکیل دهد.

سخنگوی وزارت خارجه هند در بخشی از بیانیه خود افزود: «فرد مسئول باید تمام هزینه‌های مداوای قربانی را بپردازد. رییس پلیس ریاض به ما اطمینان داده که در این مورد تحقیقات سریعی انجام خواهد شد. ما این موضوع را در تمام سطوح اداری و مسئول در عربستان سعودی دنبال خواهیم کرد و خواستار اجرای سریع عدالت در مورد این زن هستیم».

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که ماه گذشته وزارت خارجه هند از سوی گروه‌های مدافع حقوق زنان در این کشور به شدت مورد انتقاد قرار گرفت چون معلوم شد که یک دیپلمات سعودی پس از ماه‌ها شکنجه و تجاوز به دو خدمتکار نپالی در منزلش در حومه شهر دهلی بدون هیچ مجازاتی و به راحتی از هند خارج شده است.

این دو خدمتکار نپالی به پلیس هند گفتند که به صورت دسته جمعی به آن‌ها تجاوز می‌شده، در تمام مدت سه ماهی که در آن خانه اسیر بودند مورد شکنجه و زار قرار گرفته و به آن‌ها غذا نمی‌دادند.

این زنان گفتند که در یکی از این موارد هشت مرد همزمان به آن‌ها تجاوز کرده‌اند. آزمایشات پزشکی در مورد این دو زن آثار تجاوز را تایید کرد.

وزارت خارجه هند با استناد به مصونیت دیپلمات‌ها طبق کنوانسیون ژنو علیه ماجد حسن آشور از کارمندان ارشد سفارت عربستان در شهر دهلی هیچ اقدام قضایی انجام نداد و این فرد بدون هیچ مشکلی هند را ترک کرد.

XS
SM
MD
LG