لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

هند آماده پرداخت «۷۰۰ میلیون دلار» از بدهی‌های خود به ایران می‌شود


پالایشگاه «اسار» از جمله شرکت‌های بدهکار به ایران است.
پالایشگاه «اسار» از جمله شرکت‌های بدهکار به ایران است.

هند به پالایشگاه‌های خود گفته است که آماده پرداخت ۷۰۰ میلیون دلار از بدهی‌های‌شان به ایران از طریق «یونایتد کامرشال بانک» شوند.

دو منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند این اولین قسط از بدهی‌های پالایشگاه‌های هندی به ایران خواهد بود که آمادگی‌ها برای پرداخت آن قبل از زمان برداشته شدن احتمالی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش که روز پنج شنبه ۱۹ شهریورماه منتشر شد، پالایشگاه‌های اسار، مانگلور، ایندین اویل، هندوستان پترولیوم و «اچ پی سی ال» روی هم رفته شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به ایران بدهی دارند که اولین قسط آن به مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار با اشتراک همه آن‌ها قرار است فراهم و به حساب ایران در یونایتد کامرشال بانک واریز شود.

ایران و شش قدرت جهانی روز ۲۳ تیرماه به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند که انتظار می‌رود تا اواخر سال جاری میلادی اجرایی شود.

هند بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران بعد از چین است، اما پالایشگاه‌های آن از فوریه ۲۰۱۳ بیش از نیمی از پول نفت دریافتی از ایران را نتوانسته‌اند به جمهوری اسلامی تحویل دهند.

هند قبلا قرار بود ۵۵ درصد از پول نفت وارداتی از ایران را از طریق «هالک بانک» ترکیه واریز کند و مدتی نیز این کار را انجام داد، اما تحریم‌های جدید آمریکا باعث توقف این روند در فوریه ۲۰۱۳ شد.

۴۵ درصد باقیمانده از پول نفت ایران نیز با ارز روپیه به حساب ایران در بانک «یو سی او» هند واریز می‌شود که جمهوری اسلامی از این پول فقط می‌تواند برای واردات کالا از خود هند استفاده کند.

از آذرماه ۹۲ که ایران و شش قدرت جهانی به توافق موقت هسته‌ای دست یافتند، هند طی چندین نوبت بخش‌هایی از پول بلوکه شده ایران در این کشور را آزاد کرده است.

پالایشگاه‌های هند از پاییز ۹۲ تاکنون در مجموع سه میلیارد دلار به ایران پرداخت کرده‌اند و دولت هند از این پالایشگاه‌ها خواسته است که روپیه‌های خود را برای اجتناب از کمبود نقدینگی ارزی در کشور، به تدریج به دلار و یورو تبدیل کنند.

در پرداخت‌های گذشته، هند از طریق ارز درهم امارات، مبالغ آزاد شده را به حساب بانک مرکزی ایران در امارات واریز می‌کرد.

XS
SM
MD
LG