لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

«۱۲۲ نفر» در اصفهان متهم به توهين به مقامات شدند


به گفته رییس دادگستری استان اصفهان، در تيرماه سال جاری بيش از ۲۶۰۰ مورد «جرم توهين» در استان اصفهان گزارش و ثبت شده است.
به گفته رییس دادگستری استان اصفهان، در تيرماه سال جاری بيش از ۲۶۰۰ مورد «جرم توهين» در استان اصفهان گزارش و ثبت شده است.
در حالی که رسانه ها در ايران از اجرای دومين حکم شلاق به اتهام توهين به رییس جمهور اسلامی خبر می دهند، خبرگزاری ايسنا گزارش داده است که تنها در استان اصفهان، ۱۲۲ نفر به علت توهين به مقامات و ماموران رسمی متهم شده اند.

مهناز پراکند، وکيل دادگستری ساکن نروژ در مورد اتهام توهين در قوانين جمهوری اسلامی می گويد: در قانون مجازات اسلامی ماده ۶۰۸، توهين را تعريف کرده و آن را استفاده از الفاظ رکيک دانسته و فحاشی را توهين تلقی کرده است. فحاشی و الفاظ رکيک که موجب حد قذف نباشد بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی توهين تلقی شده است.»

گزارش رویا کریمی مجد درباره رسیدگی به پرونده های «توهین» به مقام های رسمی جمهوری اسلامی
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:00 0:00
لینک مستقیم


به گفته غلامرضا انصاری، رییس دادگستری استان اصفهان، تنها در تيرماه سال جاری بيش از ۲۶۰۰ مورد «جرم توهين» در استان اصفهان گزارش و ثبت شده است که از اين ميان، ۱۲۲ مورد توهين به مقامات و ماموران رسمی بوده است.

آيا اتهام توهين به مقامات رسمی نياز به شاکی خصوصی دارد؟

مهناز پراکند: توهين چون يک امر شخصی است، در واقع جنبه خصوصی آن غالب است و طرح پرونده آن فردی که مورد توهين قرار می گيرد بر اساس «عمومات» احتياج به شاکی خصوصی دارد. و ليکن ماده ۶۰۹ مربوط به توهين به مقامات رسمی مانند رياست جمهوری، رياست قوه قضایيه، قضات و نمايندگان مجلس و مقاماتی از اين دست است که ذيل ماده ۷۲۷ قانون مجازات اسلامی يک سری جرايم نام برده شده که اين جرايم می توانند با شاکی خصوصی مورد رسيدگی قرار گيرند که ماده ۶۰۹، جزو آن جرايمی نيست که در ماده ۷۲۷ قيد شده باشد. بنابر اين می تواند بدون شکايت شاکی خصوصی نيز مطرح شود.»

گزارش های رسيده از ايران حاکی است که امين نيايی فر، دانشجوی ممتاز مهندسی مکانيک دانشکده فنی دانشگاه تهران ، به اتهام توهين به محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی، روز دوشنبه در زندان اوين ۳۰ ضربه شلاق خورده است.

وب سايت کلمه، نزديک به ميرحسين موسوی، گزارش داده است آقای نيايی فر در حالی که از ضربه های محکم شلاق از درد به خود می پيچيده، بدون دريافت هيچ گونه کمک پزشکی و دارويی به بند بازگردانده شده است.

اين حکم در حالی اجرا شده است که محمود احمدی نژاد يک هفته پيش از اين، به اجرای حکم شلاق پيمان عارف، فعال دانشجويی که او نيز به اتهام توهين به رییس جمهوری ۷۴ ضربه شلاق خورد، واکنش نشان داد و از اجرای اين حکم ابراز «نارضايتی» کرد.

محمود احمدی نژاد هفته پيش گفت: «وقتی دانه درشت ها آزادانه به ما افترا می زنند راضی نيستيم يک جوان را به خاطر توهين به رییس جمهور شلاق بزنند»

مهناز پراکند در مورد مصاديق اتهام و توهين می گويد:

«در مورد اين ماده ۶۹۸ ابهام وجود داشت. بعضی افراد نظرشان اين بود که اگر الفاظ رکيک گفته شود توهين تلقی می شود يا اينکه اگر الفاظ رکيک نباشد هر لفظ ديگری که موجب بشود که طرف مقابل خوشش نيايد، می تواند توهين تلقی شود. در مورد اين مسئله از شورای نگهبان سوال کردند تا ببينند که تفسير شورای نگهبان از ماده ۶۰۸ چيست؟ شورای نگهبان در تفسيری که از ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی کرد، در واقع نظرش اين بود که بايد الفاظی به کار رفته باشد که بر اساس عرفيات جامعه و با توجه به مقام آن فرد موجب تحقير و تخفيف آن فرد شده باشد.
يعنی آن الفاظ موجب خوار و ذليل شدن فرد مورد نظر شده باشد. در هر صورت بايد لفظی به کار رفته باشد که توهين قلمداد بشود. اما در خصوص اينکه کسی در تاکسی يا اتوبوس حرف زده باشد که به نظر اطرافيان توهين تلقی شود، صرفا می توانند به عنوان کسانی که آن توهين را شنيده اند و در جريان آن بوده اند، گزارش کنند و بر اين امر شهادت بدهند.»

روزنامه دولتی ايران روز دوشنبه خبر داد که سه دانشجوی ديگر نيز به اتهام «توهين و تخريب و تخديش رییس جمهور» در دانشگاه انقلاب مجرم شناخته شده و به استناد ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی به شش ماه حبس محکوم شده اند.

مجازات جرم توهين چيست؟

مهناز پراکند: مجازات توهين، شلاق تا ۷۴ ضربه و يا ۵۰ هزار تا يک ميليون ريال جزای نقدی است. البته مجازات توهين به مقامات متفاوت است. مجازات توهين به مقامات سه ماه تا شش ماه حبس و يا تا ۷۴ ضربه شلاق و يا ۵۰ تا يک ميليون ريال جزای نقدی است. يعنی از اين سه مجازاتی که ماده ۶۰۹ برای توهين به مقامات بيان کرده است، قاضی می تواند يکی را در نظر بگيرد و فرد را محکوم کند البته اگر که دليل کافی و قانع کننده ای برای محقق شدن جرم وجود داشته باشد.»

رییس کل دادگستری استان اصفهان گفته است به دليل اين که جرم توهين جزو جرايمی نيست که ويژگی خاصی داشته باشد، به اين جرم سريعا رسيدگی می شود.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG