لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

بازتاب گسترده تظاهرات روز دانشجو در ايران در رسانه هاى جهان


صحنه ای از تظاهرات دانشجویان در محوطه دانشگاه تهران
صحنه ای از تظاهرات دانشجویان در محوطه دانشگاه تهران
تظاهرات دانشجويان در تهران و ديگر شهرهاى ايران در روز ۱۶ آذر که به درگیری با نیروهای ضد شورش و بسیجی منجر شد بازتاب گسترده اى در رادیو و تلویزیون ها و مطبوعات بين المللى داشته است.

در آمريكا، شبكه هاى راديو و تلويزيونى و الكترونيكى، به نقل از خبرگزارى ها، تظاهرات دانشجويان و تلاش پليس ضد شورش، نيروهاى ويژه سپاه، بسيجيان و لباس شخصى ها براى مقابله با آنها را در بخش هاى خبرى خود به صورت وسيعى پخش كرده اند.

شبكه هاى «سى ان ان»، «فاكس نيوز»، «ان بى سى» و ديگر رسانه هاى تصويرى آمريكا با نمايش صحنه هايى از تظاهرات دانشجويان بر شعار «مرگ بر ديكتاتور» به عنوان شعار مركزى معترضان تاكيد کردند.

«انستيتو براى جنگ و صلح» که یک موسسه پژوهشی آمریکایی است در گزارشی با اشاره به اعتراض هاى دانشجويان به حكومت جمهورى اسلامى ايران گفته است: «تظاهرات اخير در تهران، از هدف هاى پيشين خود فراتر رفته و آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، را نشان گرفته و اين امر، گواهى بر شجاعت و دليرى تظاهركنندگان در برابر نيروهاى امنيتى است.»

يك دانشجوى رشتۀ حقوق كه نمى خواهد نامش فاش شود، مى گويد: مسئوليت كسى كه بالاترين مقام رژيم را داراست، تهديد مردم نيست و يك استاد دانشگاه نیز تاكيد مى كند كه ايستادگى رژيم در برابر تظاهركنندگان و تكيه بر سياست سركوب، به گسترش اعتراض هاى همگانى انجاميده است.

اين موسسه پژوهشى آمريكايى، با اشاره به «پايدارى هاى مردم ايران» در برابر نيروهاى دولتى به موردى اشاره كرده و صحنه اى را ترسيم كرده است كه در جريان آن يك مامور پليس به دختر جوانى كه بر اثر ضربه هاى بسيجى ها، چهره اى كبود و دست هايى لزران دارد، اصرار مى ورزد كه سوار تاكسى شود و به خانۀ خود بازگردد، ولى دختر جوان با خشم در پاسخ مى گويد: «به من نگو كه چه كنم. تو پول مى گيرى كه ما را سركوب كنى و من آمده ام كه اعتراض كنم و به خانه باز نخواهم گشت.»

در ادامۀ اين گزارش آمده است كه «ميزان خستگى نيروهاى امنيتى و بسيجى سپاه از برخورد با مخالفان، روشن نيست، اگر چه بسيارى از آنان، آشفته و ناراحتند و از جدايى و فاصله اى كه بين آنها و جامعه ايجاد شده، ناخشنودند.»

روزنامۀ «نيويورك تايمز» نيز با اشاره به تمهيدهاى حكومت در بازداشت و زندانى كردن تعدادى از دانشجويان و فعالان سياسى در روزهاى قبل از تظاهرات دوشنبه، فرياد هاى شبانه مخالفان در يكشنبه شب را پيش درآمدى بر تظاهرات مردم و بويژه دانشجويان دانسته و تمركز تظاهرات را در درون دانشگاه هاى ايران گزارش كرده است.

يك گزارش ديگر در روزنامۀ تايمز، به تلاش هاى جوان بيست و هفت ساله اى به نام «كاوه» اشاره دارد كه با تشكيل يك سلول چهل نفرى، روزانه پانصد نامۀ الكترونيكى به آدرس هاى گوناگون مى فرستد.

روزنامه آمريكايى «واشينگتن پست» نيز در گزارش مفصلى به شرح درگيرى هاى روز دانشجو در ايران پرداخته و در ادامه به نقل از سايت هاى مخالفان دولت در ايران آورده است كه تظاهرات بيشترى قرار است در جريان مراسم عزادارى براى امام سوم شيعيان در ماه محرم برگزار شود.

در كنار اين گونه نوشته هاى مطبوعات مكتوب، شبكه هاى تلويزيونى با استفاده از هزاران گزارشگر داوطلب از شهروندان ايرانى كه از طريق اينترنت، تصاوير تظاهرات جوانان و خشونت ماموران لباس شخصى و بسيجى ها را به سراسر جهان مخابره مى كنند، رويدادهاى دوشنبه را بازتاب داده اند.
XS
SM
MD
LG