لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

توزیع آخرین بلوک آدرس های اینترنتی در جهان


گسترش استفاده از اينترنت سبب شده که شبکه جهانی اينترنت در حوزه آدرس های شماره ای که مانند شماره تلفن عمل می کنند، دچار کمبود شود.

دو منبع آگاه به شرط ناشناس ماندن اعلام کردند سازمان ناظر بر چنين آدرس هايی آخرين دسته آنها را روز پنجشنبه پخش خواهد کرد.

به گفته جان کاران، مديرعامل سازمان ثبت شماره های اينترنتی ARIN يکی از پنج گروهی که اين آدرس ها را در آمريکا، کانادا و کارائيب تقسيم می کند، می گويد: «اگر کارها درست انجام شود، هيچ تغييری را شاهد نخواهيم بود.»

مديريت شبکه جهانی اينترنت از هم اکنون برای روز پنجشنبه در ميامی يک جلسه رسانه ای گذاشته است. در اين نشست پنج بلوک ديگر از پروتکل اينترنت يا آدرس های آی پی تقسيم خواهد شد.

هر کدام از اين بلوک ها با ۱۶.۸ ميليون آدرس به مناطق مختلف اختصاص داده خواهد شد. جان کاران گفت اين مقدار آدرس در عرض ۶ تا ۹ ماه مصرف خواهد شد.

ورسيون چهار پروتکل اينترنت IPv4 که از سال های ۸۰ ميلادی کار می کند، به طور تئوريک برای حداکثر ۴.۳ ميليارد آدرس کافی است.

اکنون سال هاست که مهندسان دريافته اند که منبع ذخيره آدرس های آی پی يک روز ته خواهد کشيد. وب سايت ها و سرويس های اينترنتی با تکنولوژی تازه تجربه هايی را آغاز کرده اند که امکان آدرس های بيشتر می دهد. اما اين اقدامات به دليل فوری نبودن نياز به کندی پيش می رود.

با اين همه ته کشيدن ذخيره آدرس های آی پی مسئولان شبکه پيوند جهانی را وادار می کند در فکر راه حل فوری باشند.

سيستم تازه پروتکل اينترنتی ورسيون ۶ يا 6 IPvنام دارد که تنها دو درصد وبسايت ها مانند گوگل يا فيس بوک آن را پشتيبانی می کنند.

با ته کشيدن آدرس های IPv4 به کار گيری IPv6 ضرورت دارد. اما مشکل در ايجاد پيوند با وبسايت هايی است که آدرس IPv4 دارند.

نتيجه آنکه IPv4 و IPv6 به دو زبان مختلف نوشته شده است. روش هايی برای ترجمه آنها در دسترس است اما اين روش ها هنوز در مقياس بزرگ آزمايش نشده اند.
XS
SM
MD
LG