لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

آينده اينترنت از نگاه يکی از بنيانگذاران آن


«وينتون کرف» را بسياری يکی از بنيانگذاران شبکه اينترنت می شناسند و در سال های اخير به عنوان معاون مديرعامل شرکت گوگل نقش بسياری مهمی در هدايت شبکه ارتباطات ديجيتال ايفا می کند.

روزنامه وال استریت ژورنال در روزهای اخير همزمان با سفر وینتون کرف به هنگ کنگ با وی در مورد جنبه های مختلف کار شبکه اينترنت و آينده آن گفت و گو کرده است.

«وينتون کرف» در این مصاحبه در مورد آينده اينترنت به چند تحول بزرگ اشاره می کند از جمله مهم تر شدن دسترسی به شبکه اينترنت از طريق تلفن موبايل است. در عين حال گسترش شبکه اينترنت به بخش هايی از جهان که تاکنون ارتباط ضعيفی داشته اند مثل آفريقا، گسترش شبکه انتقال اطلاعات از طريق کابل های زير دريايی و بالاخره امکان انتقال تولیدات ويدئويی به منازل و حتی اتومبيل ها از طريق اين شبکه تغييرات مهمی خواهند بود که در سال های آينده شاهد خواهيم بود.

نکته ديگری که «وينتون کرف» به آن اشاره می کند راه اندازی شبکه جديد آدرس های اينترنتی است که به نسخه 6IPV (آی پی وی ۶) مشهور است. در حال حاضر گوگل و موسسات اينترنتی بزرگ ديگر مثل ياهو و فيس بوک در همکاری با يکديگر مشغول کار برای راه اندازی اين نظام جديد در ماه ژوئن هستند. ولی ممکن است مشکلاتی بروز کند که مهمترين آن عدم انطباق برخی از ابزارهای موجود مثل روتر ها برای اتصال و رديابی سيستم جديد آدرس های اينترنتی است.

در مورد خطرات و ناامنی در شبکه اينترنت معاون مديرعامل گوگل می گويد که نقطه ضعف اصلی هنوز هم «مرروگر» ها هستند که بيش از هر بخش ديگری از شبکه اينترنت در مقابل حملات ويروسی آسيب پذيرند. گوگل سعی دارد از طريق گسترش «مرورگر» کروم فضای مجازی آزاد و گسترده ای را برای پيدا کردن نرم افزار و پياده کردن آن ايجاد کند. به اين ترتيب کاربران خواهند توانست مشکلات مرورگر خود را سريعتر تشخيص داده و آن را برطرف کنند.

وينتون کرف در ادامه مصاحبه با روزنامه وال استريت ژورنال به موضع بی طرفی در شبکه اينترنت و سانسور و اعمال قدرت حکومت ها اشاره می کند. وی تاکيد می کند که برای حفاظت از فضای باز اينترنت يک سری قوانين و توافق های بين المللی ضروری است.

در عين حال با اشاره به نمونه هايی مثل قطع شبکه اينترنت به مدت چند روز در مصر می گويد در سال های اخير استفاده از اين شبکه به عنوان يک ابزار سياسی اهميت فراوانی پيدا کرده است. نمونه مصر و قطع شبکه توسط دولت همه را متعجب ساخت ولی در دراز مدت چنين اقداماتی از سوی حکومت ها به ضرر آنها تمام خواهد شد.

در بخش پايانی اين گفت و گو اينترنت در چين و نقش شرکت گوگل مطرح می شود. وينتون کرف معتقد است که چين از نظر اقتصادی به شدت به اينترنت محتاج است چون يکی از مهمترين راههای عرضه کالاهای ساخت اين کشور است. در عين حال تحول اقتصادی و اجتماعی در چين فضای اجتماعی کشور را دگرگون کرده و جمعيت آن کشور بيش از گذشته در جستجوی ارتباطات بهتر است. دولت چين اين واقعيت ها را به خوبی درک می کند.

به گفته معاون مديرعامل شرکت گوگل، اين شرکت هنوز فعاليت خود را در چين ادامه می دهد.

در حال حاضر کاربران برای اتصال به وب سايت جستجو گر گوگل ناگزير هستند به آدرس وب سايت آن در هنگ کنگ مراجعه کنند چون پس از بروز اختلافات سال گذشته گوگل فعاليت در سرزمين اصلی چين را متوقف کرد. اما وينتون کرف می گويد که گوگل اهميت بازار چين را به خوبی درک کرده و راهی برای مشارکت در آن پيدا خواهد کرد.

در مقابل دولت چين نيز بايد متوجه باشد که چه نوعی از همکاری بين دو طرف عملی است و به نفع مردم آن کشور خواهد بود.
XS
SM
MD
LG