لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

نگرانی از رد گزارش گروه تحقیق عراق توسط بوش


جلوگيری از درگيری های خونبار و جنگ داخلی در عراق از جمله اهداف این تحقیق است
جلوگيری از درگيری های خونبار و جنگ داخلی در عراق از جمله اهداف این تحقیق است

گزارش گروه تحقیق درباره استراتژی آمریکا در عراق، که قرار است روز چهارشنبه ششم دسامبر، منتشر شود برخی را نگران کرده است که ممکن است رییس جمهوری آمریکا این گزارش را رد کند.


هدف از تحقيق درباره استراتژی آمريکا در عراق که توسط تيمی شامل پنج نماينده دموکرات و پنج نماينده جمهوري خواه به رياست جيمز بيکر، وزير خارجه سابق ايالات متحده و لی هميلتون، سناتور پيشين دموکرات صورت گرفت، رسيدگی به وضعيت آمريکا در عراق و جلوگيری از درگيری های خونبار و جنگ داخلی در اين کشور است.

به گزارش خبرگزاری رويترز و به نقل از کسانی که اين گزارش را ديده اند، مهم ترين پيشنهاداتی که در اين گزارش مطرح شده است، تغيير نقش آمريکا در عراق از نقش مبارز به نقش حمايت کننده در اين کشور و تشکیل کنفرانسی منطقه ای است که شامل گفت و گوی مستقيم آمريکا با سوريه و ايران خواهد بود.

دانيل پلتکا، از موسسه آمريکن اينترپرايز که پيش از اين از جنگ عراق حمايت می کرد اما اکنون وقايع پس از جنگ را مورد انتقاد قرار می دهد، می گويد:« اگر در اين گزارش پيشنهاد شده باشد بايد عراق را ترک کنيم، به اين مورد عمل نخواهد شد، زيرا رييس جمهوری آمريکا آن را رد خواهد کرد.»

از سوی ديگر جيمز بيکر و لی هميلتون معتقدند رييس جمهوری آمريکا در منزوی کردن ايران و سوريه که آنان را به آتش افروزی در عراق متهم می کند، اشتباه کرده است.


جيمز بيکر و لی هميلتون معتقدند رييس جمهوری آمريکا در منزوی کردن ايران و سوريه که آنان را به آتش افروزی در عراق متهم می کند، اشتباه کرده است

با اين حال بسياری از تحليلگران معتقدند ايران و سوريه برای ايجاد ثبات به واشينگتن کمک نخواهند کرد. برخی ديگر هم که موافق گفت و گوی مستقيم آمريکا با ايران و سوريه هستند، بر اين باورند که اگر هم اين گفت و گوها صورت گيرد، اکنون خيلی دير است.

غرب، ايران را متهم می کند قصد توليد سلاح هسته ای دارد اما ايران می گويد صرفا به دنبال انرژی صلح آميز هسته ای است.

به گزارش رويترز، آرون ميلر، يکی از مقامات پيشين وزارت خارجه آمريکا می گويد مخالف گفت و گو نيست اما گفت و گو با ايران و سوريه کليد اتاقی خالی است.

اين گزارش بر گفت و گوی مستقيم آمريکا با ايران و سوريه درباره مسايل عراق تاکيد دارد اما هنوز تاريخ مشخصی برای بيرون رفتن نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا از عراق تعيين نشده است.

اين هيات برای دستيابی به نتايج تحقيق خود با دو نماينده ايرانی و سوری گفت و گو کرده است. جيمز بيکر، وزير خارجه سابق آمريکا با جواد ظريف، سفير جمهوری اسلامی در سازمان ملل و وليد المعلم، وزير خارجه سوريه ديدار کرده است.


يک مقام پيشين وزارت خارجه آمريکا می گويد مخالف گفت و گو نيست اما گفت و گو با ايران و سوريه کليد اتاقی خالی است

با اين حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات ارشد دولت آمريکا از جمله استفان هادلی، مشاور امنيت ملی ايالات متحده، گفته اند ترديد دارند ايران و سوريه گفت و گو با آمريکا را بپذيرند، بويژه اينکه ايران اکنون به دليل بحران هسته ای خود از سوی آمريکا با تحريم احتمالی روبه رو است.

استفان هادلی هفته گذشته در گفت و گويی با نيويورک تايمز گفت: «گفت و گو با ايران و سوريه راهکار نيست. مساله اين است که شرايط را چطور به گونه ای درآوريم که ايران و سوريه ۱۸۰ درجه تغيير موضع دهند. اين مهم تر از آسيب زدن به دولت عراق است که سوريه و ايران از آن حمايت می کنند.»



XS
SM
MD
LG