لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

‎‎سرمایه‌گذاری جهانی در بخش بالادستی نفت و گاز «امسال ۲۴ درصد افت می‌کند»


آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود که روز چهارشنبه ۲۴ شهریور منتشر شد می‌گوید سرمایه‌گذاری‌های جهانی در حوزه بالادستی نفت و گاز در سال گذشته ۲۵ درصد افت کرده و در سال جاری هم ۲۴ درصد افت می‌کند.

بخش بالادستی مربوط به پروژه‌های اکتشاف، توسعه و تولید نفت و گاز خام می‌شود.

با این حال طبق این گزارش، مجموعا در جهان ۱۸۳۰ میلیارد دلار طی سال گذشته در بخش انرژی سرمایه‌گذاری شده است که بیشترین سرمایه‌گذاری در حوزه بالادستی نفت و گاز به میزان ۵۸۳ میلیارد دلار صورت گرفته است.

افت سرمایه‌گذاری در دو سال متمادی نخستین بار در ۳۰ سال گذشته اتفاق افتاد. کاهش سریع هزینه‌ها عامل دو سوم بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار افت سرمایه‌گذاری بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ است. پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری بالادستی در سال ۲۰۱۷ ثابت بماند یا به طور جزئی کاهش یابد. سه سال کاهش متوالی پیش از این سابقه نداشته است.

کل سرمایه‌گذاری در انرژی جهانی در سال ۲۰۱۵ با هشت درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۴ به ۱۸۳۰ میلیارد دلار رسید. سرمایه‌گذاری در توزیع انرژی در کمترین مقدار از سال ۲۰۱۰ تاکنون بود.

این گزارش در ادامه می‌نویسد که سوخت‌های فسیلی (شامل تولید و توزیع انرژی) هنوز ۵۵ درصد سرمایه‌گذاری در بخش انرژی جهانی را در بر می‌گیرد، اما این سهم نسبت به ۶۱ درصد در سال ۲۰۱۴ کاهش نشان می‌دهد. سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل از آن، از ۱۶ درصد به ۱۷ درصد، شبکه‌ها از ۱۲ درصد به ۱۴ درصد و بهره‌وری هم از ۱۰ درصد به ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده‌اند.

چین در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۱۵ میلیارد دلار در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری کرده و بار دیگر در این مورد از آمریکا به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار پیشی گرفت. در آمریکا، سرمایه‌گذاری در این بخش به دلیل افت سرمایه گذاری‌ها در اکتشاف نفت و گاز به ۲۸۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

کمترین هزینه‌های اکتشاف مربوط به خاورمیانه و روسیه بود. سهم شرکت‌های ملی نفت از سرمایه گذاری‌ها در بخش بالادستی ۴۴ درصد بود که یک رکورد محسوب می‌شود در حالی که نفت شیل آمریکای شمالی و دیگر نواحی پرهزینه توسعه، مانند فراساحل، بیشترین کاهش را شامل شدند.

سرمایه گذاری‌ها در بخش انرژی‌های تجدید پذیر

سرمایه‌گذاری جهانی در تولید برق ۴۲۰ میلیارد دلار بود که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از این میزان ۷۰ درصد، معادل ۲۸۸ میلیارد دلار شده است. سرمایه‌گذاری در تولید گاز ۴۰ درصد کاهش یافت و به ۳۱ میلیارد دلار رسید در حالی که سرمایه‌گذاری در صنعت زغال سنگ حدود ۲۵ درصد رشد کرد و به ۷۸ میلیارد دلار رسید که عمدتا در چین صورت گرفت.

سرمایه‌گذاری در همه منابع انرژی تجدیدپذیر شامل سوخت زیستی برای حمل و نقل و تاسیسات گرمایشی خورشیدی ۳۱۳ میلیارد دلار بود. بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵، ظرفیت سرمایه‌گذاری در انرژی تجدیدپذیر تقریبا ثابت ماند، اما سرمایه‌گذاری‌ها باعث افزایش ظرفیت به میزان ۴۰ درصد و تولید برق بیشتر به میزان یک سوم به دلیل فن‌آوری بهتر و ارزان‌تر بادی و خورشیدی و عرضه به بازار با منابع بهتر شد.

چین بزرگترین مقصد سرمایه‌گذاری بر مبنای تولید برق از روش‌های تجدیدپذیر بود و ۹۰ میلیارد دلار معادل ۶۰ درصد کل سرمایه‌گذاری در تولید برق در سال ۲۰۱۵ در این کشور انجام شد.

حدود ۵۵ میلیارد دلار در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شد که معادل ۸۵ درصد کل سرمایه گذاری‌ها در اروپا در حوزه تولید بود که نیمی از این میزان مربوط به انرژی باد بود.

در ایالات متحده، سرمایه‌گذاری در تولید برق از منابع تجدیدپذیر ۴۰ میلیارد دلار بود که تقریبا ۹۰ درصد کل سرمایه گذاری‌ها را شامل شد. سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در ژاپن، برزیل، و هند نیز قابل توجه بود.

سرمایه گذاری در حوزه انرژی هسته‌ای به بیشترین حد در دو دهه گذشته رسید و بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار شد که ۱۰ گیگاوات به ظرفیت تولید اضافه کرد. بیشترین میزان از حدود ۷۰ گیگاوات ظرفیت ساخته شده مربوط به چین بود.

XS
SM
MD
LG