لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

کره شمالی بازرسان آژانس را برای مذاکره دعوت کرد


کره شمالی از آمادگی خود برای مذاکره در باره تعليق برنامه های اتمی نيروگاه يونگ بيون خبر داده است.
کره شمالی از آمادگی خود برای مذاکره در باره تعليق برنامه های اتمی نيروگاه يونگ بيون خبر داده است.

کره شمالی روز شنبه، شانزدهم ژوئن، اعلام کرد اين کشور از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای گفت و گو در باره برنامه های هسته ای خود دعوت کرده است .


به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، ری جی سون، رییس سازمان انرژی اتمی اين کشور در نامه ای به محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، از بازرسان آژانس برای ديدار از کره شمالی دعوت به عمل آورده و تاييد کرد کشورش سرمايه های مسدود شده در ماکائو را «تقريبا دريافت کرده است.»


وی همچنين در اين نامه از آمادگی کشورش برای مذاکره در باره تعليق برنامه های اتمی نيروگاه يونگ بيون خبر داده، که گفته می شود مهمترين نيروگاه اتمی کره شمالی است.


کره شمالی که با آزمايش هسته ای سال گذشته خود به نگرانی های جامعه جهانی در باره تکثير سلاح های کشتار جمعی دامن زد، در سيزدهم فوريه سال جاری و در زير فشار تحريم های جهانی، در نهايت پذيرفت در قبال دريافت انرژی و تضمين های امنيتی به فعاليت های هسته ای خود پايان دهد.


اين کشور مهلت شصت روزه ای را که در گفت وگوهای شش جانبه پکن در نظر گرفته شده بود به خاطر بن بست مالی زير پا گذاشت و گفت تنها زمانی حاضر به اجرای پيمان خلع سلاح اتمی است که سرمايه های مسدود شده اش به صورت قانونی در سيستم بانکی دنيا به گردش در آيد.


اين سرمايه روز پنج شنبه گذشته از بانکو دلتای آسيا در ماکائو آزاد شد و به بانک خزانه داری آمريکا در نيويورک واريز گرديد تا مراحل بعدی پيمان خلع سلاح هسته ای کره شمالی آغاز شود.


بنا به اظهارات کريستوفر هيل، سرپرست مذاکرات اتمی آمريکا در مناقشه هسته ای کره شمالی، بيست ميليون دلار از سرمايه های آزاد شده پيونگ يانگ از بانک خزانه داری آمريکا به بانک مرکزی روسيه واريز شده و انتظار می رود تا روز دوشنبه آينده توسط دولت کره شمالی وصول شود.


هر چند گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، که تازه ترين واکنش اين کشور به آزاد سازی حساب های بانکی است، به طور مشخص به توقف کامل برنامه های هسته ای پيونگ يانگ اشاره ای نمی کند اما اين اميد را به مذاکرات شش جانبه باز گردانده است که کره شمالی در قبال دريافت اين سرمايه مايل به همکاری با جامعه جهانی است.


XS
SM
MD
LG