لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

پايان مذاکرات استانبول؛ پيشنهادهای اتحاديه اروپا به ایران ارائه شد


مذاکرات دو روزه کارشناسان ايران و گروه پنج به علاوه يک روز سه شنبه، ۲۹ اسفند، در استانبول ترکيه پايان يافت و به گفته اتحاديه اروپا، جزئيات پيشنهادهای این اتحادیه برای حل و فصل برنامه اتمی ايران به نمايندگان تهران ارائه شد.

اتحاديه اروپا در بيانيه کوتاهی که روز دوشنبه، ۲۸ اسفند، منتشر کرد تنها اشاره کرده که پيشنهادهای خود را به طرف ايرانی ارائه داده است ولی به جزئيات این پیشنهادها و اينکه آيا پيشرفتی در اين زمينه حاصل شده يا نه، اشاره ای نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در اين بيانيه که مايکل مان، سخنگوی مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا، منتشر کرده آمده است که گفت‌وگوهای فنی روز دوشنبه قرار است در نشست آتی ايران و گروه پنج به علاوه يک در آلماتی قزاقستان مورد بررسی قرار گيرد.

اين نشست در روزهای پنجم و ششم آوريل برگزار خواهد شد.

ديپلمات‌های غربی می‌گويند که انتظار دارند ايران در نشست آلماتی پاسخ صريحی به پيشنهادهای شش قدرت جهانی شامل آمريکا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان بدهد.

مان می گويد که در نشست استانبول، استفن کلمنت، کارشناس امور هسته‌ای، جزئيات «پيشنهاد اعتمادسازی» را به طرف ايرانی ارائه کرد.

وی افزود: «اين نشست همچنين فرصتی را برای کارشناسان ايرانی و (شش قدرت جهانی) فراهم آورد تا موضع خود را پيرامون يکسری از مسائل فنی بيان کنند».

خبرگزاری فارس روز سه شنبه در گزارشی از پايان نشست استانبول نوشت که «دو طرف طی سه دور گفت‌وگوی مفصل کارشناسی ابعاد مختلف پيشنهادهای ايران به ۱+۵ را بررسی کردند. پيشنهاد ارائه شده ايران در مسکو و پيشنهاد اصلاح شده ۱+۵ در آلماتی محور بحث‌های کارشناسی بود».

اين خبرگزاری افزوده که «قرار شد نتيجه جلسه کارشناسی به نشست ايران و ۱+۵ در ۱۶ فروردين ماه در آلماتی ارائه شود».

کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در نشست پيشين آلماتی که روزهای هشتم و نهم اسفند برگزار شد پيشنهادهايی را در زمينه کاهش برخی از تحريم‌ها همزمان با برنامه شش ماهه‌ای برای اعتمادسازی توسط ايران ارائه کردند. قرار شد که اين پيشنهادها در نشست کارشناسان دو طرف در استانبول بررسی شود.

آن‌گونه که خبرگزاری‌های ايرانی و خارجی گزارش داده‌اند، تعليق غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانيوم و کاهش فعاليت‌های پايگاه فُردو بخش‌هايی از پيشنهادهای پنج به علاوه يک برای حذف پاره‌ای از تحريم‌ها بر ضد تهران بوده است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه در پيام نوروزی خود خطاب به مردم ايران گفت که اکنون زمان آن فرا رسيده است تا حکومت ايران در زمينه حل و فصل برنامه اتمی‌اش با غرب گام‌های معنی‌داری بردارد.
XS
SM
MD
LG