لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

تلويزيون العربيه: ايرانی های ربوده شده اعضای سپاه پاسداران هستند


تصاویر ایرانی های ربوده شده در سوریه که از شبکه العربیه پخش شده است.
تصاویر ایرانی های ربوده شده در سوریه که از شبکه العربیه پخش شده است.
تلويزيون العربيه روز يکشنبه با پخش فيلمی از شورشيان سوری که ۴۸ ايرانی را به گروگان گرفته اند از قول آنها گزارش داد که افراد به گروگان گرفته شده از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

اين شبکه تلويزيونی در فيلم خود مردی را نشان داد که لباس ارتش آزاد سوريه را به تن داشته و می گوید که شورشيان «۴۸ شبيحه (شبه نظامی) ايرانی که برای ماموريت شناسايی وارد دمشق شده بودند را دستگير کرده اند.»

وی برخی مدارک را نشان می داد که به گفته وی از افراد ربوده شده به دست آمده است، و اظهار داشت: «در جريان تحقيقات، ما متوجه شديم که برخی از اين افراد عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.»

منابع دولتی ايران و سوريه روز شنبه از ربوده شدن «۴۸ زائر ايرانی» در حومه دمشق توسط «افراد مسلح» خبر دادند.

به گفته عبد المجيد کامجو، کنسول ايران در سوريه، «گروه‌های مسلح ۴۸ زائر را که در حال حرکت به سمت فرودگاه بودند» ربوده‌ اند.

ادعای شورشيان سوريه مبنی بر عضويت افراد ربوده شده در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حالی مطرح می شود که مقام های جمهوری اسلامی اعلام کرده اند هيچ نيروی نظامی در اين کشور ندارند.

در همين ارتباط، احمد وحيدی، وزير دفاع ايران، روز شنبه اظهار داشت که «ايران هيچ نيروی نظامی در سوريه ندارد و دولت سوريه نيز چنين درخواستی از ما نداشته است.»

در واکنش به ربوده شدن ۴۸ ايرانی که جمهوری اسلامی آنها را «زائر» معرفی کرده است، علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ایران، از مقام های ترکيه خواسته است تا برای آزادی اين افراد ميانجيگری کند.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، علی‌اکبر صالحی در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود احمد داوود اغلو «خواستار مداخله فوری آنکارا برای آزادی زائران ايرانی گروگان گرفته شده» در سوريه شد.

ايران می گويد که اين افراد در حال رفتن به فرودگاه برای بازگشت به ايران بودند که در ۱۶ کيلومتری فرودگاه دمشق اتوبوس حامل آنها از سوی افراد مسلح ربوده شد.

پيشتر خبرگزاری فارس گزارش داده بود که ايرانی های ربوده شده آزاد شده اند ولی اين خبر به فاصله کمی از انتشار آن تکذيب شد.

ربوده شدن ۴۸ ايرانی بزرگترين اقدام در نوع خود است هر چند اين نخستين بار نيست که مسافران ايرانی در سوريه ربوده می شوند. در ژانويه سال جاری ميلادی نيز ۱۱ ايرانی زائر در مسير ترکيه به سوريه از سوی افراد مسلح ربوده شدند. دو نفر از اين افراد بعدها با ميانجيگری ترکيه آزاد شدند.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ نيز هفت ايرانی که گفته می شد مهندس نيروگاه برق هستند به اسارت نيروهای شورشی در آمدند. ارتش آزاد سوريه مسووليت اين گروگانگيری را به عهده گرفت. چندی بعد چهار نفر از اين افراد آزاد شدند.

ادامه نبرد در حلب

در همين حال گزارش های رسيده از سوريه حاکی است که نبردهای سنگين در شهر حلب، ميان مخالفان مسلح حکومت بشار اسد و نيروهای دولتی همچنان ادامه دارد.

به‌گزارش خبرگزاری‌ها، نيروهای نظامی سوريه، در حملات روز يکشنبه خود به شهر حلب، از توپخانه و هواپيماهای جنگنده استفاده کردند.

از سوی ديگر، نيروهای دولتی سوريه ادعا می‌ کنند که مخالفان مسلح را از مواضع شان در دمشق، پايتخت سوريه به‌عقب رانده‌اند.

گزارش ها حاکی است که نيروهای بشار اسد محله «تدامون» در حومه دمشق که محل استقرار نيروهای مخالف دولت سوريه است را به محاصره خود در آورده اند.

همزمان صدای انفجارهای شديدی پايتخت سوريه را در روز شنبه به لرزه در آورد و دود غليظی از مناطق مختلف آن به آسمان بلند شد.

يک شاهد عينی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که «ما صدای انفجارهای مهيبی را شنيديم و هلی کوپترها در آسمان در حال پرواز هستند.»
XS
SM
MD
LG