لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

جعبه سیاه هواپیمای ایران ایر پیدا شد؛ شمار تلفات به ۷۷ نفر رسید


بر اساس گزارش های منتشره، بدی هوا و بارش سنگين برف سبب بروز اين سانحه شده است.
بر اساس گزارش های منتشره، بدی هوا و بارش سنگين برف سبب بروز اين سانحه شده است.
يک مقام وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه اعلام کرد که جعبه سياه هواپيمای سانحه ديده تهران به مقصد اروميه پيدا شده و بر اساس آخرين گزارش ها، شمار کشته شدگان اين حادثه به ۷۷ نفر رسيده است.

احمد مجيدی، معاون مديريت بحران وزارت راه به خبرگزاری فارس گفته است که يکی از جعبه های سياه هواپيمای بوئينگ ۷۲۷ ايران اير پيدا شده است و پس از بررسی آن علت اصلی وقوع حادثه اعلام قطعی می شود.

هواپيمای ياد شده يکشنبه شب در مسير پرواز به اروميه از صفحه رادار حذف شد و پس از فرود اضطراری در نزديکی يکی از روستاهای شهر اروميه به چندين قطعه تبديل شد.

بر اساس گزارش های منتشره، بدی هوا و بارش سنگين برف سبب بروز اين سانحه شده است.

هواپيمای ايران در حالی دچار حادثه شد که به دلايل فنی با يکساعت تاخير پرواز کرده بود.

معاون مديريت وزارت راه ايران گفته است: هنگامی که خلبان به دليل ديد پايين قادر به نشستن در فرودگاه اروميه نشد مجبور به بازگشت از اين فرودگاه شد که در زمان بازگشت در فرود اضطراری سانحه مذکور رخ داد.

وی اظهار داشت: «خلبان بوئينگ سانحه ديده ايران‌اير در آخرين مكالمه خود با برج مراقبت فرودگاه اروميه اعلام كرده است كه به علت شرايط نامساعد جوي و عدم وجود امكان فرود در اين فرودگاه، قصد دارد به تهران بازگردد.»

آقای مجيدی افزوده که طبق بررسی های انجام شده خلبان در آخرين مکالمات خود با برج مراقبت اعلام فرود اضطراری نداشته است.

گزارش منابع خبری ايران حاکی است که اين هواپيما ۱۰۴ مسافر و خدمه پروازی داشته است که در جريان اين حادثه، ۷۷ نفر کشته و ۲۷ نفر نيز مجروح شده اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، دو نفر از کشته شدگان کودک بوده اند.

احمد بهبهانی، وزير راه و ترابری ايران گفته است: تعداد خدمه پرواز بويينگ ۷۲۷ حادثه‌ ديده ۱۱ نفر است که يکی از اين خدمه در بين مجروحان است و بقيه جان خود را در اين حادثه از دست داده ‌اند.

وی افزوده که وضع عمومی ۹۰ درصد مجروحان خوب است.

احمد شجاعی، رييس سازمان پزشکی قانونی ايران گفته است از مجموع ۷۷ کشته اين حادثه هويت ۵۲ نفر تاکنون شناسايی شده و شناسايی ۲۵ فوتی ديگر امروز (دوشنبه) به پايان می رسد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اسلامی ايران در پيامی بروز اين حادثه را تسليت گفته و خواستار رسيدگی سريع به اين موضوع شده است.

ايران سابقه ای طولانی در سقوط هواپيماهای مسافربری دارد که دليل اصلی آن، عمر بالای هواپيماهای در اختيار، مراقبت های پايين فنی و تحريم های بين المللی است.

بسياری از هواپيماهای بوئينگ ايران قبل از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ خريداری شده و به دليل رابطه بحرانی ايران با آمريکا و همچنين برخی از کشورهای اروپايی، امکان خريد هواپيماهای جديد يا قطعات آنها وجود ندارد.

بيشتر ناوگان هوايی ايران را هواپيماهای ساخت روسيه تشکيل می دهد که اين هواپيماها نيز با درصد بالای سانحه روبه رو بوده اند.

در تيرماه سال ۱۳۸۸ يک هواپيمای توپولوف اندکی پس از برخاستن از فرودگاهی در شمال غربی ايران سقوط کرد و تمام ۱۶۸ مسافر آن کشته شدند.

در بهمن سال ۱۳۸۲ نيز يک هواپيمای ايلوشين ساخت روسيه که ۳۰۲ مسافر داشت در کوه های جنوب شرقی ايران سقوط کرد و تمام مسافران آن که اعضای سپاه پاسداران بودند جان باختند.

در همين رابطه، حسينعلی شهرياری، رئيس کميسيون بهداشت مجلس گفته است که آمار سوانح هواپيمايی کشور نشان می دهد، هواپيماهای کشور از استاندارد خارج شده ‌اند.

وی در گفت و گو با خبرگزاری فارس با اشاره به تحريم ها عليه ايران افزوده است: «ما نبايد به هر قيمتی به خصوص از دست رفتن جان انسان ها به ادامه پرواز با هواپيماهای فرسوده اصرار کنيم و بايد پرواز با هواپيماهای فرسوده در کشور لغو شود.»
XS
SM
MD
LG