لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

«توافق تهران و رياض» برای لغو مراسم «برائت از مشرکين» در حج


به دنبال هشدار مقام های عربستانی نسبت به برگزاری هرگونه تظاهرات سياسی در مراسم حج امسال، رسانه های ايران از توافق تهران و رياض برای لغو مراسم «برائت از مشرکين» خبر داده اند. نمايندگان مجلس از اين توافق انتقاد کرده و خواستار توضيح وزير ارشاد شدند.

يک مقام امنيتی عربستان سعودی روز پنجشنبه، ۱۳ مهرماه، هشدار داد که اين پادشاهی تلاش برای برگزاری تظاهرات سياسی در جريان مراسم امسال حج را تحمل نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال سعد الخيلاوی، فرمانده امور امنيتی حج، به رسانه های عربستان گفته است: «ما اجازه نخواهيم داد تا کسی از اين گردهمايی برای اهدافی که هيچ ارتباطی به اين مراسم روحانی ندارد استفاده کند.»

وی اظهار داشت: «تمام تلاش هايی که امنيت مراسم حج و زائران را به خطر می اندازد با شديدترين برخورد مواجه خواهد شد.»

سعيد الخيلاوی اين اظهارات را در پاسخ به پرسشی درباره فراخوان مقام های ايرانی برای تظاهرات «برائت از مشرکين» بيان کرد. اين مراسم از سوی آيت الله روح الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، برای اعتراض به آمريکا و اسرائيل پايه گذاری شده است.

نيروهای امنيتی عربستان در سال های گذشته بارها برای مقابله با مراسم «برائت از مشرکين» و تظاهرات ضد آمريکايی و اسرائيلی زائران ايرانی وارد عمل شده بودند. در جريان يکی از تظاهرات که در تابستان ۱۳۶۶ برگزار شد حدود ۴۰۲ زائر حج کشته شدند که ۲۷۵ نفر آنها ايرانی بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زائران ايرانی از آن زمان مراسم خود را در زير چادرها برگزار می کنند تا از هرگونه تحريک نيروهای امنيتی عربستان جلوگيری کنند.

رسانه های ايران خبر داده اند سازمان حج و زيارت ايران که زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است با طرف عربستانی توافق کرده که امسال مراسم «برائت از مشرکين» برگزار نشود.

خبرگزاری مهر با اشاره به اين توافق نوشته است: «سازمان حج و زيارت ايران در توافقنامه هر سال خود بر روی اجرای اين مراسم تاکيد داشته اما امسال در اين توافقنامه و در پی خواسته سعودی ها که اعلام کرده اند "در هر صورت هيچ مجالی برای اقامه اين مراسم نيست"، با تعاليم و دستورالعمل های حج مخالفت نکرده و آن را نقض نخواهد کرد.»

بر اساس اين گزارش، همين توافقنامه باعث شده است تا برخی از نمايندگان مجلس با احضار محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی به کميسيون امنيت ملی مجلس، از وی توضيح بخواهند که چرا چنين توافقی صورت گرفته است.

منصور حقيقت پور، نماينده اردبيل در مجلس، به مهر گفته است که «اين توافقنامه منافع ارزشی انقلاب و جمهوری اسلامی ايران را زير سوال خواهد برد.»

وی اظهار داشت: «با توجه به اينکه سازمان حج و زيارت زيرمجموعه وزارت ارشاد است، سوال بنده از وزير در اين خصوص اين است که آيا وی در جريان چنين توافقنامه ای که دستاوردهای انقلاب را با حراج می برد، قرار دارد يا خير؟»

پايگاه اينترنتی «فاطر» نزديک به اصولگرايان نيز خبر داده است که در توافق امسال ايران و عربستان، مراسم دعای کميل که در کنار گورستان بقيع برگزار می شد نيز لغو شده است.

مراسم حج امسال از هفته آخر مهرماه آغاز می شود و روز پنجم آبان و همزمان با عيد قربان به اوج خود خواهد رسيد.

سال گذشته نزديک به سه ميليون زائر مسلمان مراسم حج را به جا آوردند. حج يکی از ارکان فروع دين است و بر هر مسلمانی که امکان مالی دارد واجب است.
XS
SM
MD
LG