لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

کرشنر: ايران و آرژانتين برای بررسی انفجار مرکز يهوديان آميا توافق کردند


کريستينا فرناندز کرشنر، رييس جمهوری آرژانتين
کريستينا فرناندز کرشنر، رييس جمهوری آرژانتين
۱۸ سال پس از انفجار مهيب و مرگبار در کانون همياری يهوديان آرژانتين که برنامه ريزی آن به نهادهای اطلاعاتی و امنيتی جمهوری اسلامی نسبت داده شده، رييس جمهوری آرژانتين روز سه شنبه در سازمان ملل گفت که ايران پيشنهاد داده است تا در اين زمینه با آرژانتين «گفت و گو» کند.

کريستينا فرناندز کرشنر، رييس جمهوری آرژانتين، که شامگاه سه شنبه- چهارم مهرماه- در شصت و هفتمين نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کرد، اعلام کرد که مذاکرات اوليه در اين خصوص، در روزهای آينده در حاشيه مجمع عمومی و در سطح وزيران خارجه آرژانتين و ايران انجام می شود.

علی اکبر صالحی وزيرخارجه ايران، محمود احمدی نژاد را در سازمان ملل متحد همراهی می کند.

آقای صالحی در جريان سخنرانی فرناندز کرشنر و نيز سخنرانی روز سه شنبه باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا در تالار حضور داشت و شنونده سخنرانی ها بود.

به گفته خانم کرشنر، قرار است که هکتور تيمرمن وزيرخارجه آرژانتين در همين روزها با علی اکبر صالحی ديدار کند، و پيشاپيش نيز تاکيد کرد که «انتظار دارد اين ديدار نتيجه بخش باشد».

در حالی که رييس جمهوری آرژانتين گفت که ايران خود پيشنهادهايی در اين خصوص ارائه کرده است اما هيات جمهوری اسلامی ايران هنوز واکنشی به اين سخنان رییس جمهوری آرژانتین نشان نداده است.

کرشنر دو سال پيش نيز از پشت همين تريبون، ايران را به تحويل دادن متهمين آن انفجار فرا خوانده بود. وی پيشنهاد خود را برای محاکمه ايرانيان متهم در يک کشور سوم و بی طرف تکرار کرده است.

انفجار نيمه تابستان سال ۱۹۹۴ (بيست و هفتم تير ۱۳۷۳) در قلب بوئنوس آيرس، پايتخت آرژانتين، ساختمان هفت طبقه «آميا» را که کانون همياری يهوديان اين کشور بود، با خاک يکسان کرد که در نتیجه آن، ۸۵ نفر کشته و بيش از دويست تن زخمی شدند.

«آميا» با مفهوم «ملت من»، تا آن زمان، مرکز همکاری های اسرائيل و آرژانتين وابسته به کميته يهوديان آمريکا نيز محسوب می شد؛ بويژه که آرژانتين بيش از هر کشور ديگری در حوزه آمريکای لاتين شهروند يهودی دارد.

دو سال پيش از آن نيز ساختمان سفارت اسرائيل در بوئنوس آيرس هدف يک انفجار تروريستی مهيب قرار گرفت که در آن هر چند تنها شمار معدودی از ديپلمات های اسرائيل کشته و زخمی شدند اما بيشتر قربانيان، مردم عادی آرژانتين بودند.

هر چند در سال های دهه نود هنوز تنشی ميان اسرائيل و ايران بر سر پرونده هسته ای تهران وجود نداشت، اما نهادهای اطلاعاتی و امنيتی اسرائيل و نيز مقاماتی از دستگاه قضايی آرژانتين از همان هفته های نخست پس از اين عمليات، انگشت اتهام را متوجه عوامل اطلاعاتی و امنيتی جمهوری اسلامی ايران کردند ولی تأکيد داشتند که همه شواهد در دست آنها نشان می دهد که برنامه ريزی اين ترورها در ايران بوده اما اجرای آن را به نيروهای اطلاعاتی زبده حزب الله لبنان محول کرده اند.

محل انفجار مرکز همیاری یهودیان در پایتخت آرژانتین
محل انفجار مرکز همیاری یهودیان در پایتخت آرژانتین
هر چند تحقيقات دستگاه قضايی آرژانتين در باره پرونده انفجار سفارتخانه اسرائيل زود بسته شد اما تحقيقات در زمينه انفجار «آميا» به يکی از طولانی ترين پرونده های قضايی تاريخ معاصر آرژانتين مبدل شده است و کماکان، گشوده است و تا کنون ۱۲۰۰ نفر به عنوان شاهد، مطلع و متهم در آن مورد پرسش قرار گرفته اند.

پس از سيزده سال و نيم کش و قوس های متعدد در اين پرونده، سرانجام اينترپل در مارس ۲۰۰۷عليه شماری از شخصيت های مهم جمهوری اسلامی ايران از جمله سرتيپ پاسدار احمد وحيدی، وزیر دفاع فعلی ایران، قرار توقيف بين المللی صادر کرد.

مجموعا ۹ نفر در اين پرونده حکم جلب گرفتند که علی اکبر هاشمی رفسنجانی رييس جمهوری وقت ايران نيز در شمار آنها بود اما اينترپل اسامی هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ولايتی را از کسانی که بر اساس تعقيب بين المللی بايد دستگير شوند، به دلايلی حذف کرد.

علی اکبر ولايتی وزير امور خارجه وقت ايران و مشاور فعلی رهبر ايران در امور بين الملل در ماههای اخير خود را ظاهراً آماده نامزدی احراز پست رياست جمهوری در خرداد سال ۱۳۹۲ کرده است.

اما محسن رضايی فرمانده وقت سپاه پاسداران ايران، در کنار احمد رضا اصغری دبير سوم سفارت ايران در آرژانتين و محسن ربانی رايزن فرهنگی ايران در بوئنوس آيرس همچنان مشمول حکم جلب بين المللی هستند.

سرتيپ احمد وحيدی که در زمان انفجارهای تروريستی، فرمانده شاخه قدس سپاه ويژه عمليات برون مرزی ايران بود، هم اکنون پست وزارت دفاع در دولت دوم احمدی نژاد را در اختیار دارد.

احمد وحيدی سال گذشته به بولیوی سفر کرد ولی ناچار به ترک زودهنگام این کشور شد زيرا خطر دستگيری وی وجود داشت هر چند که مقامات ايران مدعی شدند که او به دلايل ديگری اين سفر خارجی را به پايان برده بود.

حجت الاسلام علی فلاحيان وزير وقت اطلاعات ايران نيز که به خاطر اين انفجارهای تروريستی و همچنين در ارتباط با يک سری جنايات ديگر در اروپا تحت تعقيب است، در سال های اخير با انجام برخی سفرهای خارجی، ناتوانی نهادهای بين المللی را در دستگيری اش به چالش جدی کشيده است؛ او از جمله به عربستان سعودی و نقاط ديگری سفر کرده است.

عماد مغنيه (ملقب به حاج رضوان) مغز اطلاعاتی گروه حزب الله لبنان که ارتباط های گسترده ای با ايران داشت، در کنار پنج مقام وقت ايرانی، از سوی اينترپل تحت تعقيب بود.

مغنيه چهار سال پيش خود در انفجاری در سالروز ۲۲ بهمن در نزديکی سفارت ايران در دمشق و ساعاتی پس از بيرون آمدن از جشن سالروز انقلاب ايران کشته شد.

محسن ربانی نيز به فعاليت های گسترده خود در ارتباط با حوزه آمريکای لاتين ادامه داده است و همچنان برای انتقال نيروهايی زير نام «طلبه» به کشورهای آمريکای لاتين به شدت فعال است و کادرهايی را در قم در اين راستا زير فعاليت های «فرهنگی» تعليم می دهد.

چندی پيش هياتی از سوی اينترپل که مقر آن در شهر ليون فرانسه است به ايران رفت و با مقاماتی در جمهوری اسلامی ايران در باره پرونده انفجار کانون «آميا» گفت و گو کرد اما نتايج مشخصی به همراه نداشت هر چند که دولت ايران در بيانيه مبهمی برای همکاری با آرژانتين ابراز آمادگی کرده بود.

برخی از ناظران ابراز آمادگی کنونی دولت احمدی نژاد برای گفت وگو با آرژانتين بر سر اتهاماتی که به مقامات وقت جمهوری اسلامی ايران نسبت داده شده است، ناشی از عمق گرفتن رقابت های شديد داخلی ميان حاکميت جمهوری اسلامی ايران می دانند.

محسن رضايی و علی اکبر ولايتی همچنان به عنوان افرادی که مايل به احراز پست رياست جمهوری و بازگشت به مناصب مهم سياسی در حاکميت هستند، مطرح بوده و می توانند رقيبانی برای چهره های مورد نظر احمدی نژاد در انتخابات آتی ايران باشند.

در طرف آرژانتينی، جامعه سيصد هزار نفری يهوديان آن کشور و نيز کنگره آمريکا همواره دولت های آرژانتين را به کوتاهی و اهمال در پيگيری پرونده آن جنايت ها متهم کرده است اما کريستيا فرناندز کرشنر در سال های اخير به يهوديان کشورش قول داده است که تا به بار نشستن اين تلاش ها، از پای ننشيند.

وی روز سه شنبه در سخنرانی اش در سازمان ملل گفت: «هر پيشنهادی که ايران برای اين پرونده ارائه کند، بايد به تاييد کنگره آرژانتين که اختيارات نهايی را در اين خصوص دارد، برسد و من بدون مشورت با خانواده قربانيان کاری نخواهم کرد.»

يهوديان آرژانتين و نيز عواملی در دستگاه قضايی اين کشور کارلوس منم (منعم) را که تبار سوری داشت، به گرفتن رشوه های سنگين از ايران برای مسکوت نهادن پرونده اين ترور متهم می کردند و نام دختر آقای منم نيز به عنوان کسی که پول های اهدايی ايران به حساب او در سوييس ریخته شده است، بارها مطرح شد. قوه قضاييه آرژانتين آقای منم را احضار و بازجويی کرده بود.

اسرائيل معتقد است همان گونه که ساختمان سفارتش و کانون همياری يهوديان در بوئنوس آيرس هدف حملات نهادهای اطلاعاتی ايران بوده است، شاخه قدس سپاه پاسداران در دو سال اخير نيز برای ترورهای مشابه در تايلند، گرجستان، هند، آذربايجان و غيره برنامه ريزی کرد اما در اکثر آنها ناکام ماند.

نخست وزير اسرائيل حادثه کشتن اسرائيلی ها در بلغارستان را نيز که همين تابستان رخ داد، به شاخه قدس سپاه پاسداران نسبت داد و آن را بخشی از بازوان بلند اطلاعاتی و تروريستی ايران در جهان ناميد که برنامه ريزی های خود را با ياری حزب الله لبنان عملی می کند.
XS
SM
MD
LG