لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

شگفتی روز پنجم بازی‌های آسیایی؛ هندبال ایران به عمان باخت


نمایی از بازی ایران و عمان- سایت فدراسیون هندبال ایران
نمایی از بازی ایران و عمان- سایت فدراسیون هندبال ایران

کاروان ورزش ایران در پنجمین روز از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ که به میزبانی اینچئون کره جنوبی در حال برگزاری است، یک مدال طلا، چهار نقره و یک برنز کسب کردند. شگفتی این روز، شکست تیم ملی هندبال ایران در برابر عمان بود.

هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در رشته‌های ووشو، قایقرانی، شنا، شمشیربازی، ژیمناستیک، تیر اندازی، بدمینتون، بوکس، بسکتبال، هندبال و وزنه‌برداری پیگیری شد.

در جدول رده‌بندی مدال‌ها چین توانست از مرز ۵۰ نشان طلا و یکصد مدال از هر سه رنگ عبور کند. کره جنوبی میزبان مسابقات با ۲۶ طلا در تعقیب چین است و فقط در صورتی می‌تواند از فاصله بکاهد که در مسابقات دوومیدانی، کشتی آزاد و فرنگی و تکواندو در هر دو بخش زنان و مردان، مطابق پیش‌بینی‌ها ظاهر شود.

ژاپن با ۱۸ مدال طلا، فاصله‌ای چشمگیر با تیم دوم و تیم چهارم دارد. یعنی احتمالاً میزبان المپیک تابستانی ۲۰۲۰ تا پایان مسابقات در رده سوم باقی خواهد ماند.

اما پیش‌بینی تیم رده چهارم جدول رده‌بندی مدال‌ها بسیار سخت است و شاید تا روز آخر نامشخص بماند. این جایگاه در دوره قبلی با بیست نشان زرین نصیب ایران شد. فعلاً قزاقستان با ۵ طلا، ۶ نقره و ۱۳ برنز در رتبه چهارم نشسته.

مغولستان و تایوان چهار طلایی در رده‌های بعدی هستند. کره شمالی با سه مدال طلا در جایگاه هفتم است. ایران نیز با تصاحب دو مدال طلا، پنج نقره و دو برنز توانست از رده یازدهم در روز چهارم، به جایگاه هشتم در روز پنجم صعود کند.

هنگ کنگ، مالزی و میانمار نیز مانند ایران دو طلا گرفته‌اند اما به خاطر تعداد نقره‌های کمتر، پایین‌تر از ایران هستند. طبق مقررات در محاسبه و چیدمان جدول مدال‌ها، ارزش یک طلا بیش از تمام نقره‌ها و برنزهای مسابقات است. ارزش یک نقره نیز بیشتر از تمام مدال‌های برنز.

در روز پنجم، در رشته تیراندازی و تفنگ خفیف درازکش ۵۰ متر زنان، مه‌لقا جام‌بزرگ چهارم شد و از کسب مدال باز ماند. در این رشته دینا فرزادخواه سی‌ویکم و الهه احمدی سی‌وچهارم شدند.

در قایقرانی و در فینال روئینگ تک نفره زنان، نازنین رحمانی پس از پارو زنان کره جنوبی، هنگ کنگ و ویتنام در رده چهارم قرار گرفت اما در روئینگ چهار نفره سبک وزن زنان، سولماز عباسی، حمیرا برزگر، نازنین ملایی و مهسا جاور به مدال برنز دست یافتند.

در همین ماده و مسابقات مردان، سیاوش سعیدی، خشایار عباس آبادی، مسعود فتحی و صابر نادری از دستیابی به مدال بازماندند. در روئینگ سبک وزن مردان عاقل حبیبیان در رده چهارم قرار گرفت.

در شمشیربازی و اسلحه سابر، ایران با ترکیب مجتبی عابدینی، فرزاد باهر ارسباران، علی پاکدامن و محمد رهبری در نیمه نهایی چین را با نتیجه ۴۵ بر ۴۴ شکست داد و راهی فینال شد. ملی‌پوشان ایران در دیدار نهایی ۴۵ بر ۲۶ مقابل کره جنوبی قهرمان المپیک لندن مغلوب شدند و به مدال نقره رسیدند.

در شنا و ماده چهار در ۱۰۰ متر مختلط، ایران با ترکیب چاووشی‌فر، جلالی، ‌ انصاری و میرزایی نهم شد. در ۱۰۰ متر پروانه مهدی انصاری در رده نوزدهم قرار گرفت. در ۱۰۰ متر قورباغه، آریا نسیمی‌شاد به رده ۲۴ بسنده کرد.

در بدمینتون، ثریا آقایی موفق شد باتار از مغولستان را دو بر صفر شکست دهد و به جمع ۳۲ نفر پایانی برسد. در ژیمناستیک و ماده خرک حلقه، سعیدرضا کیخواه به رده هشتم اکتفا کرد.

مسابقات ووشو هم پیگیری شد؛ در رشته ساندا و در فینال ۵۲ کیلوگرم الهه منصوریان دو بر صفر مقابل نماینده چین شکست خورد و به مدال نقره دست یافت.

اما در فینال ۶۵ کیلوگرم مردان محسن محمد سیفی ضمن غلبه بر رقیب قزاقستانی، مدال طلای خود را در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو تکرار کرد.

در ۷۵ کیلوگرم مردان، حمیدرضا لادور مقابل کیم میون جین از کره جنوبی شکست خورد و به مدال نقره رضایت داد.

در بسکتبال، ایران که به تازگی در رقابت‌های جهانی به میزبانی اسپانیا حضور داشت، در نخستین دیدار به مصاف هندوستان رفت و ۷۶ بر ۴۱ به پیروزی رسید.

اما شگفتی در هندبال رخ داد و تیم ملی ایران که در دوره قبلی نایب قهرمان شده بود، مقابل عمان ۲۶ بر ۲۵ باخت. رییس فدراسیون هندبال ایران، دست‌کم گرفتن حریف را عامل این ناکامی دانسته است.

خسرو نصیری گفت: «فکر می‌کردیم کار ساده‌ای داریم. زمانی که چند امتیاز جلو افتادیم نتوانستیم اختلاف را حفظ کنیم. انگیزه حریف فوق‌العاده بود و ما باید روحیه خود را حفظ کنیم تا به دور بعد برسیم. باز هم تیم‌های عربی جنگ روانی به راه انداختند ولی نباید اسیر آن‌ها شویم».

در وزنه برداری و دسته ۸۵ کیلوگرم کیانوش رستمی به مدال نقره رسید و رسول تقیان چهارم شد. بهداد سلیمی قهرمان المپیک لندن درباره عملکرد کیانوش رستمی گفت: وزنه‌بردار چینی شگفتی‌ آفرید و به قهرمانی رسید.

XS
SM
MD
LG