لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

کاهش ۳۶ درصدی تولید خودرو در ايران طی سه ماهه اول سال ۱۳۹۱


انجمن خودروسازان ايران در گزارشی اعلام کرده است که توليد خودرو در ايران طی سه ماهه اول سال جاری ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش يافته و به رقم ۲۴۱ هزار و ۵۴۸ دستگاه رسيده است.

بر اساس آماری که اين انجمن در سايت خود منتشر کرده است، در سه ماهه اول سال جاری توليد خودروهای تجاری شامل وانت، مينی بوس، اتوبوس و کاميون بالغ بر ۳۲ هزار و ۹۶۵ دستگاه بوده است. توليد انواع خودروهای سواری در ايران طی این دوره نيز بيش از ۲۰۸ هزار دستگاه گزارش شده است.

کاهش اين آمار در حالی است که توليد خودرو در سه ماهه اول سال ۱۳۹۰ حدود ۳۸۰ هزار دستگاه بوده است. اين رقم در مدت مشابه سال ۸۹ بالغ بر ۳۶۵ هزار و سال ۸۸ نيز ۲۹۶ هزار دستگاه گزارش شده است.

توليد وسايل نقليه در ايران طی سال ۱۳۹۰ بالغ بر يک ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه بوده است.

خبرگزاری فرانسه درباره علت کاهش توليد خودرو در ايران گفته است که توقف واردات قطعات ماشين از شرکت خودروسازی پژو فرانسه به دليل تحريم های بين المللی از دلايل اصلی اين کاهش است.

پژو که شريک اصلی شرکت «ايران خودرو» است توليد کننده خودروهای پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ است که اين دو نوع وسيله نقليه ۴۰ درصد توليدات خودروسازان ايرانی را به خود اختصاص داده است. گزارش شده که بين پنج تا ۱۰ درصد قطعات اين خودروها از فرانسه وارد می شده است.

شرکت خودروسازی پژو در ماه فوريه اعلام کرد که صادرات قطعات خودرو به ايران را متوقف و بسياری از کارکنان خود را از اين کشور خارج کرده است. به گفته اين شرکت، مشکلات مربوط به تحريم بانکی ايران باعث کاهش تجارت ميان دو طرف و کمبود منابع مالی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت ايران خودرو سالانه بين ۵۷۲ تا ۶۵۴ ميليون دلار قطعات ماشين از فرانسه وارد می کرد.

احمد نعمت بخش، رييس انجمن خودروسازان ايران، روز شنبه به خبرگزاری ايسنا گفته است: «عدم ارائه تسهيلات لازم به خودروسازان و به دنبال آن بحران نقدينگی ايجاد شده، مهمترين دليل کاهش شديد توليد خودرو در کشور است.»

روزنامه «دنيای اقتصاد» کاهش اين ميزان از توليد خودرو را ظرف «۲۰ سال گذشته» بی سابقه خوانده و گفته است که اگر دولت کمک يک ميليارد دلاری خود به خودروسازان را تصويب نکند اين مشکل می تواند کل صنعت خودروسازی در ايران از جمله قطعه سازان را با بحران روبرو کند و کارخانه ها را به تعطيلی بکشاند.

بر اساس آمارهای دولتی، صنعت خودروسازی در ايران برای ۵۰۰ هزار نفر به طور مستقيم و غير مستقيم ايجاد اشتغال می کند.

به رغم کاهش توليد اتوموبيل در ايران، خبرگزاری ايسنا به نقل از آمارهای گمرک اعلام کرده که صادرات خودرو به ديگر کشورها ۱۴۲ درصد رشد داشته است. بر اساس اين گزارش، صادرات خودرو ايران طی سه ماهه اول سال جاری بالغ بر ۶۸ ميليون دلار بوده و سه کشور عراق، افغانستان و اوکراين بازارهای اصلی ايران را تشکیل می دهند.

ايسنا می افزايد که عراق به تنهايی ۹۸ درصد از صادرات خودرو ايران را جذب کرده است.
XS
SM
MD
LG