لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

جمهوری آذربایجان: اجازه حمله به ایران را از خاک خود نمی دهیم


صفر ابی يف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در دیدار با محمود احمدی نژاد
صفر ابی يف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در دیدار با محمود احمدی نژاد
وزير دفاع آذربايجان در سفر دو روزه خود از تهران، در ديدار با احمد وحيدی، همتای ايرانی خود، اعلام کرد که هيچ کشوری نمی تواند از خاک جمهوری آذربايجان عليه ايران استفاده کند و هيچ کشوری نيز قادر نيست که ما را در برابر «کشور دوست و همسايه» خود قرار دهد.

ديدار روز دوشنبه صفر ابی يف از ايران در پی ديدار سه جانبه وزاری امور خارجه ترکيه، آذربايجان و ايران در نخجوان انجام گرفته است. وزرای خارجه سه کشور روز هفتم مارس در اين ديدار بيانيه ای امضا کردند که يکی از مفاد آن، عدم استفاده از اراضی کشورهای همسايه ايران برای نقض امنيت ملی ايران بود.

آرزو نقی يف، تحليلگر مسائل امنيتی و عضو شورای کارشناسان خبرگزاری ترند آذربايجان در گفت و گو با راديو فردا می گويد که خريد يک و نيم ميليارد دلار تجهيزات نظامی آذربايجان از اسرائیل مهمترين مساله در اين دور از مذاکرات بوده است.

به گفته وی، دولت آذربايجان می خواهد به همسايه جنوبی خود اطمينان دهد که تجهيزات نظامی خريداری شده از اسرائيل به هيچ وجه عليه ايران استفاده نخواهد شد.

جمهوری آذربايجان اخيرا قراردادی برای خريد هواپيماهای بدون سرنشين و دفاع ضد هوايی با اسرائيل امضاء کرده که ارزش آن يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزير دفاع آذربايجان درباره خريد سلاح از اسرائيل گفته است که «آذربايجان بايد ارتش خود را تقويت کند و برای اين کار مجبور است سلاح و تجهيزات بخرد و تمام سلاح‌ و تجهيزاتی که خريداری می‌شود، در اختيار ارتش آذربايجان است و در هيچ وقت و هيچ صورت عليه ايران استفاده نخواهد شد».

آذربايجان می گويد که در راستای افزايش توان نظامی خود برای آزاد کردن قره باغ کوهستانی و هفت منطقه اطراف آن از ارتش ارمنستان تلاش می کند.

بودجه صنايع نظامی آذربايجان در سال ۲۰۱۱ حدود يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار تعيين شده بود، اين رقم برای سال ۲۰۱۲ به ۳ ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار افزايش يافته است.

صفر ابی يف، در ديدار از ايران علاوه بر ملاقات با همتای ايرانی خود، با محمود احمدی نژاد ریيس جمهوری ايران و سعيد جليلی نماينده آيت الله خامنه ای و دبير شورای عالی امنيت ملی نيز ديدار و گفت و گو کرده است.

محمود احمدی نژاد در این دیدار گفت: «دشمنان نمی ‌خواهند روابط تهران – باكو گسترش پيدا كند، البته مشكلات مصنوعی وجود دارد كه می ‌توان آن‌ها را برطرف و سطح روابط را گسترش داد.»

وی با بيان این‌كه «ما مطمئن هستيم هيچ مشكلي از سوي كشور دوست و برادر آذربايجان عليه ايران رخ نمی ‌دهد» گفت:‌ «مطمئن باشيد روابط تهران – باكو هيچ گاه صدمه نخواهد ديد، زيرا جمهوری اسلامی ايران همواره پيشرفت و عظمت آذربايجان را پيشرفت خود می ‌داند و اين موضوعی نيست كه به سادگی از بين برود.»

مهرماه سال جاری مطبوعات آذربايجان گزارش کردند که آذربايجان تا پايان سال ۲۰۱۲ ميلادی ۶۰ فروند هواپيمای بدون سرنشين از نوع «اوربيتر -۲‌ام» و «ارواستار» اسرائيلی دريافت خواهد کرد، موضوعی که از طرف مقامات اسرائيل و آذربايجان تا آغاز ماه جاری ميلادی تاييد نشد، اما در پی احضار سفير آذربايجان در ايران به وزارت امور خارجه، وی با تاييد اين موضوع، اعلام کرد که خريد تجهيزات نظامی از اسرائيل برای آزادسازی اراضی اشغالی اين کشور است و نبايد به عنوان تهديدی برای ايران تلقی شود.

در حال حاضر شرکت «البيت» اسرائيل، به عنوان يکی از بزرگ‌ترين و پيشرفته‌ترين شرکت‌های توليدکننده هواپيمای بدون سرنشين جهان، در آذربايجان دفتر نمايندگی باز کرده و با شرکت‌های آذربايجانی روی پروژه‌های مشترک کار می‌کند.

به گفته مقامات آذربايجان، اسرائيل سهم بزرگی در مدرنيزه کردن تجهيزات نظامی، امنيتی، مخابراتی و دفاعی آذربايجان داشته است. شرکت «البيت» اسرائيل تاکنون چندين هواپيمای بدون سرنشين به باکو فروخته است.

ايران نسبت به روابط آذربايجان و اسرائيل نگران است و ماه گذشته با احضار سفير آذربايجان در تهران به وزارت خارجه، رسما اين کشور را به همکاری با سازمان اطلاعات اسرائيل (موساد) برای ترور دانشمندان هسته ای ايران متهم کرد.

آذربايجان در واکنش به اتهامات ايران، آن را «افترا» ناميد.
XS
SM
MD
LG