لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۹

وزارت نفت ايران: فروش نفت و گاز به اتحاديه اروپا ممنوع شده است


سخنگوی وزارت نفت می گويد که ایران صادرات نفت و گاز به ۲۷ کشور اتحاديه اروپا را ممنوع کرده است. اين خبر در حالی منتشر می‌شود که اتحادیه اروپا در حال حاضر خريد نفت و گاز از ايران را تحريم کرده است.
عليرضا نيکزاد به خبرگزاری مهر گفته که «صادرات هر گونه نفت خام و ميعانات گازی به کشورهای اروپايی که تصميمات خصمانه ای عليه ايران گرفته اند تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد.»

وی می گويد که برخی از کشورهای اروپايی درخواست خريد نفت و ميعانات گازی از ايران داشته اند ولی «هيچ محموله ای به اين کشورها فروخته نخواهد شد.»

سخنگوی وزارت نفت ايران به نام اين کشورها اشاره نکرده است و معلوم نيست که اين تصميم ايران تا چه اندازه بر وضعيت واردات نفتی اعضای اتحاديه اروپا تاثيرگذار خواهد بود.

با اين حال، به نظر می رسد با توجه به اينکه مصوبه اتحاديه اروپا در زمينه تحريم واردات نفت و گاز ايران از ژوئيه سال ۲۰۱۲ اجرايی شده است، اقدام ايران بیشتر جنبه نمادين داشته باشد.

عليرضا نيکزاد در ادامه سخنانش گفته است: «تا زمانی که برخی از کشورهای اروپايی و غربی از سياست های خصمانه و سياسی خود عليه ايران دست برنداشته و سياست های اصولی و منطقی را در دستور کار قرار دهند، ادامه می يابد.»

وی در عين حال «سه شرط اصلی فروش نفت ايران به شرکت ها و کشورهای اروپايی» را «امضای قراردادهای دو تا پنج ساله، عدم تعيين پيش شرط و پرداخت به موقع منابع مالی حاصل از فروش نفت» عنوان کرده است.

تا پيش از تحريم های اروپا، اعضای آن حدود ۱۸ درصد از نفت صادراتی ايران را خريداری می‌کردند. اين اتحاديه همراه با ايالات متحده آمريکا به دليل ادامه فعاليت های هسته ای ايران که تهديدی برای صلح و امنيت جهان توصيف شده است، صنعت نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را تحريم کرده اند.

سخنگوی وزارت نفت ايران در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا نيز تحريم های غرب را «بی اثر» دانسته و گفته است که «نه تنها تحريم ها برای ما مشکلی ايجاد نکرد بلکه اين کشورهای اروپايی بودند که از تحريم ايران متضرر شدند.

وی همچنين به خبرگزاری مهر گفته که «صادرات نفت خام ايران متوقف نشده است.»

بر اساس آخرين گزارش هايی که آژانس بين المللی انرژی منتشر کرده و برخی از مقام های تهران نيز آن را تاييد کرده اند، فروش نفت ايران از دو ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز به يک ميليون بشکه کاهش يافته که بيانگر افت ۵۰ درصدی درآمدهای کشور است.

کشورهايی که از ايران نفت خريداری می کنند برای اينکه هدف تحريم های آمريکا قرار نگيرند به شدت از خريد خود کاسته و از تهران نيز خواسته اند تا به دليل مشکلات بيمه ای اتحاديه اروپا، خود بيمه نفتکش هايش را به عهده گيرد.

آمریکا قرار است از ده روز دیگر تحریم های جدیدی علیه ایران به اجرا در آورد که بر اساس آن، تهران قادر نخواهد بود تا پول های دریافتی ناشی از فروش نفت را به داخل انتقال داده و تنها می تواند در کشور خریدار نفت با آن کالا خریداری کند.

در صورت اجرای این تحریم ها که طرح «نفت در برابر کالا» خواهد بود انتظار می رود که درآمدهای ارزی ایران به شدت سقوط کند.
XS
SM
MD
LG