لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

مراسم تشييع کشته‌شدگان انفجار در پادگان سپاه با حضور رهبر ايران برگزار شد


مراسم تشييع جنازه کشته شدگان پادگان سپاه پاسداران در اطراف کرج با حضور آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران برگزار شد و يک فرمانده سپاه گفته است، سرلشکر حسن تهرانی مقدم که در اين حادثه جان باخت، در حال انجام کارهای علمی و تحقيقاتی بوده است.

گزارش ها از ايران حاکی است که در انفجار روز شنبه در پادگان سپاه در بيدگنه شهر ملارد در ۴۵ کيلومتری تهران، ۱۷ نفر از نيروهای سپاه پاسداران از جمله سرلشکر حسن تهرانی مقدم، فرمانده سازمان جهاد خودکفايی سپاه پاسداران و بنيانگذار برنامه موشکی اين نيروی نظامی کشته شدند.

شدت اين انفجار به حدی بود که نه تنها مناطق اطراف را به شدت لرزاند بلکه در تهران نيز احساس شد.

موقعيت نظامی سرلشکر تهرانی مقدم به گونه ای مهم بود که در مراسم تشييع جنازه وی و ساير کشته شدگان اين انفجار، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران حضور يافت و با خانواده های کشته شدگان اين حادثه گفت و گو کرد.

همچنين احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی، به نمايندگی از رييس جمهور ايران در خانه تهرانی مقدم حضور يافت و با خانواده وی ابراز همدردی کرد.

در مراسم روز دوشنبه، بسياری از فرماندهان و مقام های کشوری و لشکری جمهوری اسلامی ايران حضور داشتند.

رمضان شريف، مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران، اعلام کرده است که علت بروز اين حادثه، جابجايی زاغه مهمات بوده است. با اين حال ابهام های زيادی در مورد اين انفجار مطرح شده است که مسوولان جمهوری اسلامی هنوز به آن پاسخ نداده اند.

در حالی که علت اين حادثه، جابجايی مهمات اعلام شده است ولی هنوز مشخص نيست که سرلشکر حسن تهرانی مقدم چرا به اين پادگان رفته بود.

سردار موسوی، جانشين فرمانده سازمان جهاد خودکفايی سپاه پاسداران گفته است که «شهيد تهرانی مقدم در مسير کارهای علمی و تحقيقاتی که انجام می دادند به شهادت رسيد.»

اين فرمانده سپاه به جزئيات بيشتری درباره علت حضور تهرانی مقدم در پادگان ياد شده اشاره ای نکرده و تنها گفته است که فرمانده سازمان جهاد خودکفايی، ۲۵ سال از عمر خود را ايجاد و توسعه برنامه موشکی سپاه صرف کرده بود.

در جريان انفجار روز شنبه، دود سفيدی به هوا برخاست و آسمان منطقه را پوشاند.

درباره اينکه، دود سفيد ناشی از انفجار چه نوع مهماتی است، حسين آرين، کارشناس نظامی راديو فردا می گويد: «ممکن است که اين دود، ناشی از سوخت‌های مربوط به موشک‌ها مثل شعله ‌ور شدن سوخت موشک شهاب سه باشد. برای اينکه در حالت معمولی اگر انفجاری رخ بدهد، دودی حاصل نخواهد شد بلکه گرد و خاک و از اين قبيل زائده‌ها را مشاهده خواهيم کرد به احتمال قوی اين دود ناشی از سوخت فسفر بوده ‌است.»

مهرماه سال گذشته نيز انفجار مشابهی در زاغه مهمات سپاه پاسداران در خرم آباد، مرکز لرستان، بوقوع پيوست که در جريان آن چندين نيروی سپاه کشته شدند. مقام های مسوول در آن زمان اعلام کردند که اين انفجار يک حادثه بوده است.
XS
SM
MD
LG