لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

ايران برای سومين بار به هيات پارلمانی اروپا ويزا نداد


تارا کرانبرگ، رییس هیات پارلمانی اتحادیه اروپا برای روابط با ایران.
تارا کرانبرگ، رییس هیات پارلمانی اتحادیه اروپا برای روابط با ایران.
رييس هيات پارلمانی اتحاديه اروپا در گفت و گو با راديو فردا اعلام کرد که مقام های جمهوری اسلامی ايران روز پنجشنبه به آنها خبر داده اند که حاضر نيستند برای سفر اين هيات به تهران ويزا صادر کنند و به همين دليل ديدار نمايندگان پارلمان اروپا از ايران لغو شده است.

تارا کرانبرگ، رييس فنلاندی هيات پنج نفره پارلمان اروپا، می گويد ما چهارشنبه صبح خبردار شديم که برای اين هيات ويزا صادر شده است ولی بعد عصر آن روز به ما گفتند که روادیدی برای این هیات صادر نخواهد شد و به همين دليل سفر آن به ايران لغو شده است.

وی با اظهار بی اطلاعی از علت لغو اين سفر اظهار داشت که مسوولان ايرانی هنوز هيچ دليل روشنی برای لغو اين ديدار ارائه نکرده اند و ما اطلاع دقيقی در اين زمينه نداريم.

خانم کرانبرگ افزود: احتمالات مختلفی در اين زمينه وجود دارد. برخی از ملاقات ها از سوی وزارت امور خارجه و پارلمان ايران هماهنگ شده بود. ما همچنين درخواست ديدار با نمايندگان جامعه مدنی و مخالفان را ارائه کرده بوديم و ممکن است که اين موضوع، دليل لغو سفر بوده باشد. شايد هم دلايل ديگری وجود داشته است.

وی اظهار داشت: پارلمان اروپايی آماده گفت و گو با مجلس ايران است و البته ما می خواستيم اين سفر پيش از انتخابات مجلس انجام شود چون از شرايط ايران مطلع هستيم. ما با نمايندگان مجلس ايران در تماس هستيم.

به گفته خانم کرانبرگ، اين سومين تلاش پارلمان اروپا برای سفر به ايران بود و مسلم است که لغو آن مایوس کننده بود.

رييس هيات پارلمانی اتحاديه اروپا تصريح کرد: هدف از اين سفر، انجام گفت و گو درباره حقوق بشر، برنامه هسته ای ايران، نقاط مشترک از جمله موضوع پناهندگان، ترانزيت مواد مخدر، انرژی و محيط زيست بود.

وی با بيان اينکه «ما همچنان خواهان گفت و گو با ايران هستيم» اظهار داشت که به تلاش خود در اين زمينه ادامه می دهيم.

اين نماينده پارلمان اروپا اظهار داشت: «موضوع حقوق بشر در صدر برنامه ها و گفت و گوهای ما بود و پارلمان اروپايی موضع قاطعی در ارتباط با اين مسئله اتخاذ کرده است و ما قصد داشتيم تا اين موضوع را با مقام های ايرانی در ميان بگذاريم.»

هيات پارلمان اروپا که متشکل از پنج نماينده بود قصد داشت از ۳۰ اکتبر تا چهار نوامبر به ايران سفر کند. روز چهارشنبه، کاظم جلالی، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفته بود که اين هيات ظرف ده روز آينده به تهران سفر می کند.

وی هدف از اين سفر را گفت و گو درباره مسائل مشترک ميان طرفين عنوان کرده بود.

آقای جلالی تصريح کرده بود: گروه های مخالف جمهوری اسلامی ايران از جمله سازمان مجاهدين خلق به صورت مرتب با مقام های پارلمان اروپا نشست برگزار کرده و به منظور تبليغات سوء عليه جمهوری اسلامی اطلاعات غلطی به آنها می دهند.

اين عضو کميسيون مجلس گفته بود که سفر هيات پارلمان اروپايی می تواند برای درک درست نمايندگان اروپايی از واقعيت های ايران مفيد باشد.

سفر هيات پارلمانی اروپا به ايران قرار بود به ابتکار کورت لخنر، نماينده آلمان و باربارا لخبيلر، رييس پيشين رييس هيات پارلمانی روابط اروپا با ايران صورت گيرد.
XS
SM
MD
LG