لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

بانک مرکزی ایران: نقدینگی در سال ۹۴ از مرز یک میلیون میلیارد تومان گذشت


قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خبر داد که نقدینگی در سال ۹۴ با رشد ٣٠ درصدی نسبت به سال ۹۳ از یک‌ میلیون میلیارد تومان عبور کرده و به ١٠١٧ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری‌های مهر و ایسنا، آقای کمیجانی روز سه‌شنبه چهارم خرداد در بیست‌وششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی همچنین اعلام کرد که نقدینگی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ بیش از ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده بود.

بر اساس گزارش پیشین بانک مرکزی، نقدینگی ایران در پایان بهمن‌ماه سال ۹۴ با ۲۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ به مرز هزار هزار (یک میلیون) میلیارد تومان رسیده بود.

هزار هزار میلیارد یا یک میلیون میلیارد در تقسیم‌بندی آمریکایی اعداد (مقیاس کوچک)، یک کوآدریلیون و در تقسیم‌بندی انگلیسی (مقیاس بزرگ)، یک بیلیارد نامیده می‌شود که عددی متشکل از یک، همراه با ۱۵ صفر در برابر آن (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) است.

نقدینگی در ایران طی یک دهه گذشته به شدت افزایش یافته‌ است. این رقم در آغاز کار دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۴ حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان بود، که نشان می‌دهد از آن زمان تاکنون نقدینگی در ایران بیش از ۱۵ برابر شده‌ است.

این موضوع از سوی شماری از کارشناسان اقتصادی به عنوان یکی از علت‌های اصلی نرخ بالای تورم در ایران عنوان شده‌ است.

قائم مقام بانک مرکزی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در سال گذشته با ۱۵.۴ درصد رشد به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گفته آقای کمیجانی، بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی نیز در سال ۹۴ با هفت درصد رشد به ۱۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز با ۱.۷ درصد کاهش به ۸۳ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان رسید.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در پایان بهمن‌ماه پارسال بیش از ۱۱۷ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان بدهی، بالغ‌ بر ۱۱۳ هزار میلیارد تومان، بدهی دولت به بانک‌هاست.

دولت حسن روحانی در طول دو سال و نیم گذشته خود را متعهد به پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها دانسته است، ولی اعداد و ارقام نشان می‌دهد که دولت در عمل نتوانسته این وعده را محقق کند، هرچند که میزان شتاب رشد بدهی‌های دولت به بانک‌ها کاهش داشته است.

در پايان اسفند ۹۳ بدهی بخش دولتی شامل بدهی دولت و شركت‌های دولتی با ۳۷ درصد افزایش نسبت به سال ۹۲ به بیش از ۱۰۴ هزار ميليارد تومان رسیده بود.

مقامات دولت حسن روحانی بار‌ها دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده‌اند که با وجود درآمد بالای نفت، بدهی‌های دولت در دوره خود را به ده‌ها برابر افزایش داده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی ایران، بدهی دولت به بانک‌ها، سازمان تامین اجتماعی و پیمانکاران به چندین برابر افزایش یافته است.

روزنامه اعتماد پیش از این در گزارشی با اشاره به آمار بانک مرکزی نوشته بود که بدهی دولت به بانک‌ها از سه هزار میلیارد تومان در ابتدای دولت احمدی‌نژاد به ٧٢ هزار میلیارد تومان در پایان دولت او افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG