لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

بانک مرکزی: معرفی بدهکاران بانکی نزدیک به احمدی نژاد نیاز به حکم قانونی دارد


بانک مرکزی ایران در واکنش به نامه اخیر محمود احمدی‌نژاد که خواستار معرفی آن دسته از اطرافیان او که به بانک‌ها بدهی دارند شده بود، اعلام کرد که معرفی این افراد بدون طی مراحل قانونی ممکن نیست و لیست بدهکاران بزرگ به قوه قضاییه ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی ایران روز یکشنبه ۲۶ مرداد ماه در اطلاعیه‌ای گفته است که «در پاسخ به نامه مورخ شش مرداد ریاست دفتر رییس جمهور دوره نهم و دهم خطاب به بانک مرکزی، در اقدام به ارسال لیست بدهکاران عمده بانکی به محاکم قضایی، به هیچ وجه قصد و نیتی مبنی بر انتشار یا اعلام رسانه‌ای لیست مذکور له یا علیه جریان خاصی مد نظر نیست و بانک مرکزی بدون اذن قانونی یا تقاضای اشخاص مجاز به افشای اطلاعات بانکی این بدهکاران نیست».

عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز ۱۵ تیرماه با بیان اینکه تعدادی از بدهکاران بزرگ بانکی اطرافیان احمدی‌نژاد هستند، گفته بود که «به نظر می‌رسد این افراد با جمع آوری منابع اعتباری از جمله وام‌های کلان به دنبال صرف آن در انتخابات پیش روی مجلس یا ریاست جمهوری آینده بوده‌اند».

به گفته وی، این افراد زمانی وام گرفته‌اند که دلار ۱۰۰۰ تومان بود، به عبارتی دارایی این افراد هم اکنون چندین برابر وام دریافتی است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی دیگر نماینده مجلس نیز ۱۲ مرداد در گفت‌وگو با روزنامه «جمهوریت» اظهار داشت: «احمدی‌نژاد سال‌ها عنوان می‌کرد که یک لیست در جیب من است و هیچ وقت این لیست را منتشر نکرد، تا اینکه مردم فهمیدند که احمدی‌نژاد زمانی که تصمیم به انتشار لیست گرفت، دید که نام نزدیکان وی در لیست (بدهکاران بزرگ بانکی) است».

احمد بخشایش دیگر نماینده مجلس نیز گفته است که فهرست بدهکاران شامل معاون اول رییس جمهوری (محمدرضا رحیمی) و برخی از وزرای دولت احمدی‌نژاد است. وی مشخصا به نام شخصی خاص اشاره نکرد.

برخی از سایت‌های غیر رسمی مانند «دیگربان» اخیرا گزارش داده بودند که حجم بدهی‌های اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر احمدی‌نژاد حدود ۸۹۰۰ میلیارد تومان، محمد رضا رحیمی ۱۴۰۰ میلیارد تومان، حمید بقایی معاون اجرایی احمدی‌نژاد ۳۱۰۰ میلیارد تومان، صادق محصولی ۲۳۷۰ میلیارد تومان، سعید مرتضوی مدیر عامل سابق تامین اجتماعی ۱۳۴۰ میلیارد تومان و نهایتا دانشگاه ایرانیان که متعلق به احمدی‌نژاد است ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

جزئیات این لیست هنوز توسط هیچ مقام رسمی تایید نشده است.

معوقات بانکی و چک‌های برگشتی

خبرگزاری فارس روز ۲۱ اردیبهشت گزارش داد که ۱۸ نفر، هر کدام بالای ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها دارند که مجموعا ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

همچنین حجم بدهی ۱۴۵ نفر به بانک‌ها، بالای ۱۰۰ میلیارد تومان برای هر نفر است که مجموعا این نوع بدهی‌های معوقه ۴۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، حجم کل بدهی‌های معوقه به بانک‌ها تا آن تاریخ، ۸۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

این میزان از بدهی‌های معوقه تقریبا برابر یک سوم کل دارایی‌های بانک‌های ایران است.

حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی ۲۶ مرداد ماه اعلام کرد که حجم معوقات بانکی در سال جاری افزایش یافته و هم اکنون به ۸۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به غیر از مشکل معوقات بانکی، حجم چک‌های برگشتی در کشور نیز معضل دیگر اقتصاد ایران است.

آقای تهرانفر در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت که از ابتدای سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲ هزار و ۵۶۰ فقره چک برگشت خورده است و رقم چک‌های برگشتی در سال جاری از مرز یک میلیون و ۸۰۰ هزار فقره گذشته است.

به گقته وی، این رقم در سال گذشته ۱۳ هزار و ۷۱۸ فقره در روز بود.

XS
SM
MD
LG