لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

ایران درباره ویزای ابوطالبی از آمریکا به سازمان ملل «شکایت می‌کند»


مقر سازمان ملل در نیویورک
مقر سازمان ملل در نیویورک
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه، ۲۴ فروردین، اعلام کرد که ایران از آمریکا به دلیل عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، سفیر جدید خود در سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

مرضیه افخم در بیانیه‌ای که خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، شامگاه یکشنبه آن را منتشر کرده است گفته که «ساز و کارهای رسمی موجود برای رسیدگی به این موضوع فعال شده و در دست اقدام است».

سخنگوی وزارت خارجه ایران اقدام آمریکا در زمینه صادر نکردن ویزا برای آقای ابوطالبی را «نقض مقررات بین‎المللی» و «برخلاف قرارداد مقر بین سازمان ملل متحد و دولت آمریکا» دانسته است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز ۲۲ فروردین ماه اعلام کرد به ایران و سازمان ملل خبر داده شده که برای حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل ویزای ورود به خاک آمریکا صادر نخواهد شد.

تصمیم کاخ سفید پس از آن اتخاذ شد که کنگره آمریکا شامل مجلس نمایندگان و سنا با اکثریت آراء طرحی را به تصویب رساند که در آن از دولت خواسته شده بود برای سفیر جدید ایران به دلیل مشارکت در گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ ویزا صادر نکند.

در حادثه ۱۳ آبان، ۵۲ دیپلمات و کارمند آمریکایی توسط دانشجویان موسوم به پیرو خط امام به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفته شدند. در حالی که دولت و رسانه‌های آمریکایی می‌گویند که حمید ابوطالبی جزء گروگانگیران بوده است، خود وی این مسئله را تکذیب می‌کند.

آقای ابوطالبی اسفند پارسال در گفت‌و‌گو با سایت خبرآنلاین گفت که پس از گروگان‌گیری تنها به عنوان مترجم نماینده پاپ در سفارتخانه آمریکا حضور یافته است.

روز شنبه، ۲۳ فروردین، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که «گزینه جایگزینی» برای حمید ابوطالبی وجود ندارد و تهران «از طریق مکانیزم‌های حقوقی پیش‌بینی شده در سازمان ملل در حال پیگیری این موضوع است».

مرضیه افخم هم در بیانیه خود به ساز و کارهای موجود در سازمان ملل برای رسیدگی به شکایت ایران پرداخته و گفته که موضوع به «کمیته ارتباط با دولت میزبان که وظیفه نظارت بر اجرای قرارداد مقر را دارد» ارجاع خواهد شد.

وی افزوده است: «دستور العمل لازم در این زمینه به نمایندگی کشورمان در نیویورک داده شده که از فردا و متعاقب شروع هفته کاری اقدامات لازم از سوی نمایندگی کشورمان به عمل خواهد آمد و با جدیت و حساسیت روند کار دنبال می‌شود».

ایران در حالی قرار است به سازمان ملل شکایت کند که ماری هرف، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز ۱۳ فروردین گفته بود استثنائاتی وجود دارد که آمریکا می‌تواند با سفیر پیشنهادی کشوری موافقت نکند.

سفیر جدید ایران قرار است جایگزین محمد خزائی شود که تیرماه ۱۳۸۶ و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به این سمت منصوب شد.
XS
SM
MD
LG