لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

يک فرمانده ارشد سپاه پاسداران در خارج از ايران ترور شد


حسن شاطری، مسوول ستاد بازسازی ايران در لبنان
حسن شاطری، مسوول ستاد بازسازی ايران در لبنان
گزارش منابع خبری ايران حاکی است که يک فرمانده ارشد سپاه پاسداران که مسوول ستاد بازسازی ايران در لبنان بوده، روز سه شنبه در «خاک سوريه» ترور شده است.

خبرگزاری های ايران روز پنجشنبه، ۲۶ بهمن ماه، گزارش داده اند که پيکر حسن شاطری، رييس ستاد بازسازی ايران در لبنان امروز با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران، نماينده آيت‌الله خامنه ای در اين نيرو و فرمانده نيروی قدس در تهران تشييع شده است.

آقای شاطری که در لبنان با نام «حسام خوشنويس» فعاليت می‌کرد از فرماندهان سپاه پاسداران بوده است که سابقه حضور در نيروی قدس سپاه را نيز داشته است.

خبرگزاری فارس- نزديک به سپاه پاسداران- در گزارشی نوشته که پيکر اين فرمانده سپاه «پس از تشييع در تهران با انتقال به زادگاهش سمنان، روز جمعه پس از اقامه نمازجمعه در گلزار شهدای اين شهر به خاک سپرده می‌شود.»

اين خبرگزاری می‌نويسد که آقای شاطری روز سه شنبه به دست افرادی که آنها را «مزدوران رژيم صهيونيستی» خوانده، ترور شده است ولی به محل کشته شدن وی اشاره ای نکرده است. اين در حالی است که برخی خبرگزاری‌ها و سايت‌های نزديک به اصولگرايان از ترور وی در سوريه خبر داده‌اند.

خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، در اين زمينه از قول رمضان شريف، مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران گزارش داده که «شاطری در مسير دمشق به بيروت» کشته شده است.

اين در حالی است که سايت «بلاغ» گفته است: «سردار حسن شاطری به همراه دو نفر از همراهانش در شهر"حلب" سوريه با کمين تروريست ها مواجه شدند که از اين ميان تنها سردار شاطری به شهادت رسيد.»

رسانه‌های ايران از واژه تروريست‌ها برای اشاره به مخالفان مسلح رژيم بشار اسد در سوريه استفاده می‌کنند.

در همین حال، خبرگزاری رویترز از قول یک فرمانده شورشیان مسلح سوریه نوشته است که حسن شاطری در نزدیکی مرز با لبنان و در شهر «زبدانی» هدف حمله قرار گرفت و کشته شد.

سفارت ایران در بیروت از این فرمانده سپاه با نام «حسام خوشنویس» یاد کرده و گفته که وی در مسیر بازگشت از دمشق به بیروت و توسط «گروه های مسلح تروریستی» هدف قرار گرفت.

روزنامه السفیر، چاپ بیروت، در گزارشی نوشته که فرمانده یاد شده برای «بررسی طرح های بازرسی شهر حلب به سوریه رفته بود».

شهر حلب در یکسال گذشته صحنه نبردهای شدیدی میان مخالفان بشار اسد و ارتش دولتی سوریه بوده است. این شهر در حال حال حاضر به ویرانه‌ای تبدیل شده است.

رسانه‌های ایران از حسن شاطری به عنوان يکی از «رزمندگان هشت سال دفاع مقدس» ياد کرده‌اند و به گزارش خبرگزاری فارس، وی «در امور مهندسی، راهسازی و جاده سازی در مناطق جنگی فعاليت داشت.»

آقای شاطری پس از جنگ ایران و عراق به افغانستان رفت و پس از جنگ ۳۳ روزه ميان اسرائيل و گروه حزب الله لبنان که مورد حمايت جمهوری اسلامی ايران است، برای بازسازی مناطق جنوب لبنان به اين کشور رفته بود.

ايران از متحدان اصلی حکومت سوريه در منطقه است و علی‌رغم انتقادهای بين‌‌المللی همچنان به حمايت‌های خود از بشار اسد ادامه می‌دهد. به گزارش سازمان ملل، درگیری‌های سوریه تاکنون ۷۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

اين نخستين بار نيست که نيروهای وابسته به سپاه پاسداران در سوريه هدف حمله مخالفان بشار اسد قرار می گيرند.

۱۴ مردادماه امسال ۴۸ ايرانی در جاده فرودگاه دمشق توسط نيروهای ارتش آزاد سوريه ربوده شدند. اين افراد پس از پنج ماه و به دنبال توافق ايران و شورشيان مبنی بر آزادی دو هزار سوری از زندان های رژيم بشار اسد، اواسط دی ماه امسال آزاد شده و به ايران بازگشتند.
XS
SM
MD
LG