لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

یک فرمانده ارشد سپاه حضور قاسم سلیمانی در عراق را تایید کرد


قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران
قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران در یک گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی تایید کرد که در جریان نبرد علیه نیروهای گروه «حکومت اسلامی» در عراق، قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران حضور داشته است.

خبرگزاری‌های ایران روز چهارشنبه دوم مهر سخنان امیر علی حاجی‌زاده در این زمینه را بازتاب دادند که سه شنبه شب در تلویزیون دولتی ایران پخش شده است.

این نخستین بار است که سپاه پاسداران به طور رسمی حضور قاسم سلیمانی فرمانده نیروی برون مرزی قدس را در جنگ علیه ستیزه جویان حکومت اسلامی (داعش سابق) تایید می‌کند.

فرمانده هوافضای سپاه در این برنامه با ادعای اینکه «قاسم سلیمانی با ۷۰ نفر مانع اشغال کردستان عراق توسط داعش شد» اظهار داشت: «اگر کمکی لازم هست، کمک‌هایی از جنس ایران باید انجام شود، اگر کمک ایران نبود، داعش کردستان (عراق) را گرفته بود. سردار بزرگوار ما، سردار سلیمانی با ۷۰ نفر جلوی داعش را گرفت و آن‌ها نتوانستند وارد اربیل شوند».

به گزارش خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به سپاه پاسداران، وی افزود: «فرماندهان ما به صورت مستشاری به عراق و نیروهای مردمی کمک کردند، با بسیج آن‌ها توانستند این کار را بکنند. و این روز‌ها هم خبر‌ها را می‌شنویم، به جای اینکه (ائتلاف بین‌المللی) نیروهای داعش را بمباران کنند، نیروهای عراقی را بمباران می‌کنند».

قبلا مقامات ایران که هم با دولت عراق و هم با شبه نظامیان شیعه این کشور رابطه نزدیکی دارند، هشدار داده بودند در صورتی که اماکن مقدس شیعی در عراق تهدید شود، ایران برای دفاع از آنها وارد عمل خواهد شد.

با وجود این، مقامات عالی رتبه ایران از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی اعلام کرده‌اند که مردم عراق، خود توانایی دفع تهدید داعش را دارند.

خبرگزاری رویترز در این زمینه از قول کار‌شناسان خبر داده که ایران طی هفته‌های اخیر کمک‌های مالی و تسلیحاتی به گروه‌های شبه نظامی عراق را برای مبارزه با داعش افزایش داده است.

رویترز به بودجه سپاه پاسداران نیز اشاره کرده و می‌نویسد که این تشکیلات نظامی با ۱۲۵ هزار عضو به اندازه یک ارتش رسمی بودجه دارد.

قبلا نیز گزارش‌هایی از تلاش‌های قاسم سلیمانی در عراق و مذاکره با افراد پرنفوذ برای متحد کردن آن‌ها علیه تهدید داعش منتشر شده بود.

محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ۲۵ شهریور اعلام کرد که نیروی قدس عملکرد خوبی در کشورهای لبنان، سوریه و عراق داشته و از نهضت‌های اسلامی حمایت‌های فکری و آموزشی کرده است.

البته وی با تکذیب حضور نیروهای نظامی ایران در عراق و با اشاره به شکست محاصره آمرلی گفت: ایران به حکومت عراق برای مقابله با گروه «خلافت اسلامی» کمک فکری و تجربی می‌دهد و لازم نبوده است نیروهای نظامی ایران به این عملیات وارد شوند.

XS
SM
MD
LG