لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

«مجازات حماس از سوی ایران به دلیل عدم حمایت از رژیم سوریه»


خالد مشعل، از سران حماس در سوریه، در دیدار با محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران.
خالد مشعل، از سران حماس در سوریه، در دیدار با محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران.
ديپلمات های غربی می گويند که حکومت ايران به خاطر عدم حمايت جنبش حماس از رييس جمهور سوريه، از حجم کمک های خود به اين گروه کاسته و يا حتی به طور کلی اين کمک های مالی را متوقف کرده است.

خبرگزاری رويترز می نويسد که جنبش حماس اخبار مربوط به مشکلات مالی اين گروه تحت تاثير بی ثباتی در اخذ ماليات در مناطق تحت کنترل خود و يا ناشی از کاهش کمک های مالی خارجی را تکذيب می کند.

گروه حماس به خاطر به رسميت نشناختن حکومت اسراييل و ادامه فعاليت های خشونت آميز، از سوی غرب مورد تحريم قرار دارد. حکومت ايران همواره به اين گروه کمک مالی کرده است. هر چند رقم اين کمک مالی آشکار نيست ولی جمهوری اسلامی ارسال اين کمک ها را مخفی نمی کند.

يک ديپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رويترز گفت، گزارش های امنيتی نشان می دهند که حکومت ايران کمک های مالی خود را به حماس کاهش داده است. برخی از منابع ديپلماتيک ديگر می گويند که حکومت ايران طی دو ماه گذشته کمک های خود را متوقف کرده است.

ديپلمات ها می گويند دليل اين تصميم حکومت ايران عدم حمايت علنی جنبش حماس از حکومت بشار اسد است. با وجودی که بخش مهمی از رهبری و تشکيلات حماس در شهر دمشق قرار دارد ولی طی ماه های اخير اين گروه هيچ تظاهرات يا حرکتی را در حمايت از دولت بشار اسد برگزار نکرده است.

خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که جنبش حماس به احتمال فراوان از سوی گروه «اخوان المسلمين» نيز کمک دريافت می کند. به گفته ديپلمات های غربی، احتمالا گروه اخوان المسلمين در ماه های اخير بخش زيادی از منابع مالی خود را به جنبش های عربی اختصاص داده و بنابر اين نمی تواند همچون گذشته از حماس حمايت کند.

جنبش حماس در ماه ژوئيه نتوانست حقوق بيش از ۴۰ هزار نفر از کارمندان ادارات و نهادهای امنيتی در نوار غزه را پرداخت کند. جنبش حماس وعده داده بود که اين حقوق های معوقه در ماه اوت پرداخت شوند ولی تاکنون هنوز همه کارمندان حقوق خود را دريافت نکرده اند.

در سال ۲۰۱۰ جنبش حماس بودجه اداره مناطق فلسطينی در نوار غزه را حدود ۵۴۰ ميليون دلار اعلام کرده بود. طبق اين آمار حدود ۵۵ ميليون دلار از محل ماليات و اخذ تعرفه گمرکی از اجناس وارداتی دريافت می شود که به شکل غير قانونی از مرز مصر به نوار غزه قاچاق می شوند.

صاحبنظران معتقدند که جنبش حماس بدون کمک های خارجی مالی از جمله کمک مالی، حکومت ايران قادر به اداره امور اين مناطق و پيشبرد فعاليت های گروه خود نيست.
XS
SM
MD
LG