لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

رييس بانک مرکزی ایران: هر ريال معادل يک دلار خواهد شد


از سال ۱۹۶۰ تاکنون بیش از ۷۰ مورد سياست حذف صفر از پول ملی کشورها گزارش شده است.
از سال ۱۹۶۰ تاکنون بیش از ۷۰ مورد سياست حذف صفر از پول ملی کشورها گزارش شده است.
مقام های اقتصادی جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده اند که حذف چهار صفر از پول ملی کشور قطعی شده است و هر ريال معادل يک دلار خواهد شد. رييس بانک مرکزی ايران گفته است واحد پول خرد همانند سال های گذشته دينار خواهد بود.

شمس الدين حسينی، وزير امور اقتصاد و دارايی ايران در گفت و گو با خبرنگاران در تهران از اصلاح پول ملی در کارگروه طرح تحول اقتصادی خبر داده و گفته است که تصميم حذف سه يا چهار سفر از پول ملی با بانک مرکزی است.

محمود بهمنی، رييس بانک مرکزی جمهوری اسلامی يکشنبه شب در جلسه هيئت دولت به ارائه جزئياتی درباره حذف صفرهای پول ملی ايران پرداخته و گفته است که اين برنامه در يک دوره زمانی يک يا دو ساله انجام می شود.

وی افزوده است که پول جديد به تدريج به جامعه تزريق می شود تا بعد از آشنايی مردم با آن، به طور کلی پول جديد جايگزين شود.

آقای بهمنی به تاريخ قطعی اجرای اين برنامه اشاره نکرده است ولی برخی از گزارش ها حاکی است که طرح حذف صفر از پول ملی ايران در سال ۱۳۹۰ آغاز می شود.

هفته گذشته، وزير اقتصاد ايران اعلام کرد که پيشنهاد اجرای اين طرح طی شش ماه آينده به هيئت دولت ارائه خواهد شد.

وی افزود: درصورت تصويب اين طرح در هيئت دولت و تاييد شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی برای جمع آوری اسکناس های موجود و انتشار اسکناس های جديد وارد عمل خواهد شد.

محمود بهمنی يکشنبه شب گفته است که بر اساس طرح حذف صفرها، يک ريال (برابر با ۱۰ هزار ريال کنونی است) از نظر ارزشی با يک دلار برابر می شود.

وی اظهار داشت: «با توجه به اينکه ريال واحد پول کشور است و تغييری نمی کند، با تحقق اين برنامه، واحد پول خرد بعد از ريال همانند سال های گذشته دينار خواهد بود.

آقای بهمنی گفته است که هر يک ريال برابر با ۱۰۰ دينار خواهد بود.

دولت محمود احمدی نژاد در سال های اخير به دليل تزريق درآمدهای بالای نفتی ايران به اقتصاد کشور برای اجرای طرح های زودبازده، واردات گسترده و پرداخت مستقيم يارانه ها هدف انتقادهای فراوانی قرار گرفته است.

اقدام های اقتصادی دولت های نهم و دهم به رشد تورم دامن زده است و بر اساس آخرين آمار بانک مرکزی هم اکنون نرخ تورم در ايران حدود ۱۲.۴ درصد است.

اين در حالی است که منابع غير رسمی نرخ تورم را بسيار بيشتر از اين رقم می دانند.

بانک مرکزی در سال های اخير به طور مرتب دلار به بازارهای ايران تزريق کرده است تا از افزايش نرخ آن جلوگيری کند.

هم اکنون نرخ دلار در ايران حدود ۱۱۲۰ تومان است.

تاريخچه حذف صفر از پول ملی کشورها

حذف صفر از پول ملی کشورها به پايان جنگ جهانی دوم باز می گردد و آلمان نخستين کشوری بود که برای مقابله با تورم شديد ناشی از بحران جنگ، صفر را از مارک، واحد پولی خود حذف کرد.

از سال ۱۹۶۰ تاکنون بیش از ۷۰ مورد سياست حذف صفر از پول ملی کشورها گزارش شده است.

بر اساس يک تحقيق دانشگاهی در ايران، در طول مدت پس از جنگ جهانی دوم ۱۴ مورد حذف يک صفر، ۹ مورد حذف شش صفر، نوزده کشور فقط يکبار حذف صفر کرده ‌اند و ده کشور دو بار اين کار را کرده ‌اند. آرژانتين چهار بار، يوگسلاوی سابق پنج بار و برزيل شش بار اين کار را انجام داده است.

حذف صفر از واحد پول ملی ايران نخستين بار در سال ۱۳۷۲ از سوی طهماسب مظاهری مطرح شد ولی اين طرح تا سال ۱۳۸۶ در حد يک ايده باقی ماند. در اين سال با پيشنهاد غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کميسيون اقتصادی مجلس بار ديگر ايده ياد شده مطرح و کميسيون ويژه ای برای بررسی آن تشکيل شد.

بر اساس گزارش شماره ۲۰ شهريور ۱۳۸۶ روزنامه دنيای اقتصاد، ايران از سال ۱۳۵۳ تاکنون با تورم بالای ۱۰ درصد و حتی نزديک به ۵۰ درصد مواجه بوده و در نتيجه اين امر، ارزش پول ملی به شدت کاهش يافته است.

از بعد از انقلاب اسلامی ايران تاکنون ۲۰۰ برابر ارزش پول ملی کاسته شده که اين امر برخی صاحبنظران را تشويق به تاييد ضرورت تجديد نظر در وضعيت پول ملی کرده است.

محمود بهمنی، رييس بانک مرکزی، در سخنان يکشنبه شب خود برخی ديدگاه ها مبنی کاهش ارزش پول ملی با حذف صفرهای پول ملی را رد کرده و گفته است اين اقدام سبب کاهش تورم خواهد شد.
XS
SM
MD
LG