لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

ايران صادرات نفت به شش کشور اروپايی را قطع می کند


جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه اعلام کرد که صادرات نفت خود را به شش کشور اروپايی قطع می کند. تهران می گويد که اين تصميم در واکنش به تحريم های جديد نفتی اروپا عليه تهران اتخاذ شده است.

تلويزيون انگليسی زبان «پرس تی وی»، وابسته به صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران، در خبری فوری اعلام کرد که صادرات نفت ايران به کشورهای هلند، اسپانيا، ايتاليا، فرانسه، يونان و پرتغال قطع خواهد شد.

اين تصميم ايران در جريان احضار روز چهارشنبه شش سفير اروپايی به وزارت امور خارجه ايران اعلام شد. وزارت امور خارجه ايران گفته بود که اين سفيران را برای گفت‌وگو درباره تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه ايران احضار کرده است.

واحد مرکزی خبر در اين زمينه گزارش داد که وزارت خارجه با احضار سفيران شش کشور اروپايی به آنها اعلام کرد که تهران فروش نفت خود به آنها را مورد تجديدنظر قرار می دهد.

به دنبال اين تصميم ايران، قيمت نفت برنت دريای شمال با يک دلار افزايش به ۱۱۸ دلار و ۳۵ سنت رسيد. نفت وست تگزاس اينترمديت نيز با ۷۳ سانت افزايش به ۱۰۱ دلار و ۴۷ سانت به ازای هر بشکه رسيد.

پس از بازتاب گسترده اين خبر در رسانه های بين المللی، مقام های ايران در اظهارنظرهای جداگانه ای اعلام کردند که صادرات نفت ايران به اروپا هنوز قطع نشده است.

رستم قاسمی، وزير نفت جمهوری اسلامی، در اين زمينه به تلويزيون عرب زبان العالم گفت که ايران قطع صادرات نفت به اروپا را مدنظر دارد ولی «در حال حاضر» اقدام به اين کار نکرده است.

به گفته وی، «ایران به دلايل انسانی و هوای سرد در اروپا در حال حاضر صادرات نفت خود به اين قاره را قطع نمی کند.»

حسن تاجيک، مديرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه ايران، نيز به خبرگزاری ايرنا گفته است: «فعلا نفت ايران به کشورهای اروپايی قطع نشده است و ما سعی کرديم در يک حرکت جوانمردانه به مردم اروپا اين پيام را برسانيم که اگر از اين ناحيه مشکلی متوجه آنان شود مسووليت آن بر عهده کشورهای اروپايی است.»
ایران به دلايل انسانی و هوای سرد در اروپا در حال حاضر صادرات نفت خود به اين قاره را قطع نمی کند.
رستم قاسمی، وزير نفت جمهوری اسلامی

آقای تاجيک می گويد که در ديدار با سفيران اروپايی به آنها يادآور شده است که «ايران نمی تواند در مقابل تحريم های اروپايی ها ساکت بنشيند.»

وی افزود: «ما در جايگزينی نفت و فروش نفت به کشورهای ديگر مشکلی نداريم اما بر اساس سياست های انسان دوستانه و جوانمردانه و شرايط کشورهای اروپايی به اين نتيجه رسيديم که يک پيام جدی به طرف هايی اروپايی که قرار داد نفتی با ما دارند بدهيم که ما می توانيم بلافاصله قراردادهای نفت را جايگزين کنيم.»

تحریم های اتحادیه اروپا

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا روز ۲۳ ژانويه طرح تحريم نفت ايران را تصويب کردند ولی به منظور کاهش فشار اقتصادی بيشتر به کشورهايی که از ايران نفت وارد می‌کنند تا يکم ژوييه سال ۲۰۱۲ به آنها فرصت داده شد که به قراردادهای موجود خود با ايران پايان دهند.

تصويب اين تحريم ها خشم مقام های جمهوری اسلامی را برانگیخت و زمزمه هايی مبنی بر قطع زودهنگام صادرات نفت به کشورهای اروپايی از سوی مقام های ايرانی مطرح شد.

احمد قلعه بانی، مدير عامل شرکت ملی نفت ايران، در اولتيماتومی شديد خطاب به کشورهای اروپايی گفت: «يا همين حالا خريدتان را قطع کنيد و يا رابطه طولانی مدت خودتان با ايران را حفظ.»

رستم قاسمی، وزير نفت ايران، نيز روز ۱۵ بهمن ماه از قطع صادرات نفت به کشورهايی خبر داد که به گفته وی، تصميم دارند شش ماه ديگر نفت ايران را مورد تحريم قرار دهند.

وی افزود: «ما ۱۸ درصد از کل نفت ايران را به اروپا می ‌فروشيم و برای بيش از اين مقدار مشتری آماده داريم که به دليل نداشتن نفت کافی، به آنها برای شش ماه آينده قول می‌دهيم.»

علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی نيز در پاسخ به درخواست برخی از نمايندگان مجلس برای در دستور کار قرار دادن طرح دو فوريتی قطع صادرات نفت به اروپا گفته بود که «مجلس آماده قطع صادرات نفت به اروپاست.»

اتحاديه اروپا پس از چين دومين واردکننده نفت از ايران است و در ده ماه اوليه سال ۲۰۱۱ روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام از ايران وارد کرده است.

بر اساس گزارش های منتشره، ۳۴.۲ درصد از واردات يونان، ۱۴.۹ درصد از واردات نفتی اسپانيا و ۱۲.۴ درصد از واردات ايتاليا از محل صادرات نفت ايران تامين می‌شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی، قطع زودهنگام صادرات نفت ايران می تواند يکی از منابع مهم ارزی ايران تا ماه ژوئيه را قطع کند و مشکلات حقوقی در زمينه عدم اجرای قراردادهای نفتی با کشورهای عضو اتحاديه اروپا را برای تهران ايجاد کند.

اتحاديه اروپا به منظور مقابله با برنامه هسته ‌ای ايران، دارايی‌های ۴۴۳ شرکت و ۱۱۳ شخصيت حقيقی ايرانی را مسدود کرده و همچنين تجارت با ايران و سرمايه‌گذاری در صنعت نفت و گاز جمهوری اسلامی را محدود کرده است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ايران دارای ابعاد نظامی است و به همين منظور با تحريم‌های اقتصادی و سياسی، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار می‌دهد.
XS
SM
MD
LG