لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

منابع غربی: ایران هفت جنگنده سوخو- ۲۵ به عراق داده است


یکی از هواپیماهای سوخو که روز سه‌شنبه، دهم تیرماه، به ارتش عراق تحویل شده است.
یکی از هواپیماهای سوخو که روز سه‌شنبه، دهم تیرماه، به ارتش عراق تحویل شده است.

در پی ارسال جنگنده‌های روسی به عراق از سوی مسکو برای مقابله با جنگجویان داعش، وزارت دفاع عراق اعلام کرد محموله دیگری از جنگنده‌های سوخوی- ۲۵ روز سه شنبه وارد عراق شده است.

هر چند منابع رسمی در این باره ابراز نظر قطعی نکرده‌اند، اما تحلیلگران امور نظامی معتقدند جنگنده‌هایی که دولت عراق از آن سخن می‌گوید از ایران آمده‌اند.

به گزارش سایت «بیزنس اینسایدر»، ایران روز سه شنبه، دهم تیرماه، هفت فروند از جنگنده سوخو- ۲۵ را به دولت عراق تحویل داد. دولت صدام حسین این هواپیما‌ها را در زمان جنگ خلیج فارس به ایران انتقال داده بود تا از حمله نیروهای ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا در امان بمانند.

این هواپیماهای روسی که در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار داشت روز سه شنبه در پایگاه نظامی امام علی در بغداد به زمین نشستند. قرار است از این هواپیما‌ها، در کنار سایر هواپیماهای روسی که پیش از این به عراق فرستاده شده‌اند، در جنگ با ستیزه‌جویان اسلامگرای داعش استفاده شود.

«بیزنس اینسایدر» می‌نویسد که چهار خلبان عراقی و ده خلبان ایرانی مسوولیت پرواز این هواپیما‌ها را بر عهده خواهند گرفت.

رسانه‌های عراقی و وزارت دفاع عراق، ویدئوهایی از تحویل این جنگنده‌ها به نیروی هوایی این کشور منتشر کرده‌اند.

به گزارش «بیزنس اینسایدر»، ایران از روز ۲۱ ژوئن در عملیات هوایی علیه مواضع جنگجویان داعش در اطراف بغداد مشارکت داشته است.

در همین حال، جوزف دمپسی، تحلیلگر امور نظامی، در مقاله‌ای که در وبسایت «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» منتشر کرده است، می‌نویسد که ایران به دولت عراق قول همکاری‌های نظامی در مبارزه با جنگجویان داعش داده است.

هنوز از چند و چون این همکاری گزارشی منتشر نشده است، اما گفته می‌شود که تحویل جنگنده‌های روسی به عراق اولین محموله آشکاری است که از طرف ایران در اختیار عراق قرار می‌گیرد.

به گزارش «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک»، در ویدئویی که وزارت دفاع عراق از هنگام تحویل این هواپیما‌ها منتشر کرده است، هر چند کل شماره هواپیما قابل رویت نیست، اما بخشی از شماره هواپیما که قابل رویت است نشان می‌دهد که از سیستم شماره گذاری رایج در ایران استفاده شده است.

این تحلیگران امور نظامی همچنین معتقدند که روش‌های به کار گرفته شده در استتار هواپیما که بر بدنه این جنگنده‌ها مشهود است، و همچنین دستکاری و تغییر علائم و نوشته‌های روی بدنه این جنگنده‌ها همگی حکایت از آن دارند که این محموله از ایران آمده است.

به نوشته جوزف دمپسی، به نظر می‌رسد که این هواپیما‌ها نسبت به سوخوی- ۲۵ روسی که اخیرا از سوی مسکو به عراق تحویل داده شده‌اند در شرایط بهتری قرار دارند.

هنوز مشخص نیست با توجه به تغییراتی که در این هواپیما‌ها داده شده است، آیا دولت عراق توان بهره برداری از آن‌ها را دارد یا اینکه ناچار خواهد شد از متخصصین و خلبانان ایرانی استفاده کند.

XS
SM
MD
LG