لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

نماينده ايران در سازمان ملل: دولت اوباما عليه ايران جنگ اقتصادی اعلام کرده است


محمد خزائی، نماینده ایران در سازمان ملل
محمد خزائی، نماینده ایران در سازمان ملل
نماينده دائم ايران در سازمان ملل روز چهارشنبه، دوم اسفند، نسبت به فشار غرب بر برنامه هسته‌ای ايران هشدار داد و گفت که تحريم‌های بيشتر عليه تهران می‌تواند روند گفت‌وگوها بر سر پرونده هسته‌ای تهران را به خطر بياندازد.

محمد خزاعی که بلندپايه‌ترين ديپلمات ايرانی در آمريکا است در يک سخنرانی که در انجمن آسيا در نيويورک ايراد کرد گفت که «فشارهای بيشتر تنها می‌تواند به بروز اعتمادی بيشتر منجر شود و اميد ايران را به اينکه مسائل می‌تواند از راه گفت‌وگو حل و فصل شود از بين ببرد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی اظهار داشت:«مادامی که فشار بر ايران وجود دارد، مادامی که شمشير روی سر ما قرار دارد تا به پای ميز مذاکره بياييم، معنای این گفت‌وگو نيست و ايرانی‌ها نمی‌توانند اين مسئله را بپذيرند.»

آقای خزاعی گفته که گفت‌وگوهای ميان ايران و آمريکا بايد بر پايه «احترام متقابل» باشد و ايران «سياست دوگانه فشار و تعامل را رد می‌کند.»

با اين حال نماينده جمهوری اسلامی در سازمان ملل تاکيد کرده که دولت باراک اوباما «جنگ اقتصادی» عليه ايران اعلام کرده است.

جمهوری اسلامی ايران به دليل امتناع از همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت هدف چهار دور تحريم‌های سازمان ملل قرار گرفته است و علاوه بر آن، آمريکا و اتحاديه اروپا به طور يکجانبه تحريم‌های شديدی بر ضد تهران اعمال کرده‌اند.

اين تحريم‌ها موجب شده که فروش نفت ايران و درآمدهای حاصل از آن تا ۵۰ درصد کاهش يابد و در تازه‌ترين مورد، ايران قادر نيست که اين درآمدها را از کشورهای خريدار نفت خود به داخل انتقال دهد و بايد آن را صرف خريد کالا از اين کشورها کند.

محمد خزاعی در سخنرانی روز چهارشنبه خود با اشاره به پيشنهاد اخير جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، اظهار داشت که رهبران ايران از پيشنهادهای اخير آمريکا برای مذاکرات ديپلماتيک استقبال کرده اند.

نماينده ايران در حالی از استقبال رهبران جمهوری اسلامی از پيشنهاد مذاکره آمريکا سخن گفته است که پس از واکنش‌های مثبت رييس جمهوری و وزير امور خارجه ايران به این پيشنهاد، آيت‌الله علی خامنه‌ای به عنوان عالی‌ترين مقام جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره با واشينگتن را رد کرد.

رهبر ايران روز ۱۹ بهمن در ديدار با فرماندهان نيروی هوايی ارتش از پيشنهاد مذاکره آمريکا به عنوان «يک حرکت حيله‌گرانه» ياد کرد و گفت که «شما می‌خواهيد اسلحه را مقابل ملت ايران بگيريد، بگوييد: يا مذاکره کن يا شليک می‌کنم...بدانيد ملت ايران در مقابل اين چيزها مرعوب نخواهد شد.»

آمريکا همراه با روسيه، فرانسه، چين، بريتانيا و آلمان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک هستند که درباره برنامه هسته‌ای ايران رايزنی می‌کنند. واشينگتن بارها گفته است که از حق ايران برای دستيابی به انرژی صلح آميز هسته‌ای ايران حمايت می‌کند ولی اجازه نخواهد داد که تهران در پوشش برنامه اتمی‌اش به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای باشد.

قرار است طرفين روز ۲۶ فوريه- هشتم اسفند- در آلماتی قزاقستان، دور تازه گفت‌وگوهای خود را برای رسيدن به چارچوبی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ايران برگزار کنند.

با اين حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه ديپلمات‌های غربی حتی با وجود ارائه يک پيشنهاد جديد انتظار ندارند که پيشرفتی در اين مذاکرات حاصل شود.

توماس پيکرينگ، معاون پيشين وزارت امور خارجه آمريکا، به خبرگزاری فرانسه گفته که زورآزمايی با ايران هنوز به «لحظه حياتی» خود نرسيده است.

وی اظهار داشت: «ايران و ايالات متحده آمريکا به مدت ۳۰ سال در بی اعتمادی و عدم تفاهم به سر برده‌اند و اين يک نکته جدی است. بين آنها بيشتر حرف جنگ بوده است، تحريکات فراوان در زمينه بروز جنگ.»

آقای پيکرگينگ گفته که مذاکرات قزاقستان بايد «گام مهمی در زمينه پيدا کردن راه حلی برای معضلی بسيار طولانی باشد.»

وی خواستار آن شده که طرفين «از اين گام‌های کوچک برای ايجاد اعتماد بهره گيرند.»

در همين حال، به گفته يک ديپلمات غربی، گروه ۵+۱ آماده است در گفت و گوهای هسته ای قزاقستان پيشنهادهای «جدی» و «قابل توجه» برای حل مساله هسته‌ای ايران ارائه دهد.

خبرگزاری های فرانسه و رويترز به نقل از يک ديپلمات که هويتش فاش نشده است اين خبر را منتشر کردند و افزودند اين ديپلمات حاضر به افشای اين «پيشنهاد های جدی» نشده ولی تاکيد کرده که آن شامل «موضوعات اساسی» است.
XS
SM
MD
LG