لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

مذاکرات گام نهايی ايران و ۱+۵ «اواخر بهمن در نيويورک» برگزار می‌شود


در اجرای توافق ژنو، اتصال سانتریفوژهای تاسیسات نطنز برای غنی‌سازی بیست درصدی قطع شد.
در اجرای توافق ژنو، اتصال سانتریفوژهای تاسیسات نطنز برای غنی‌سازی بیست درصدی قطع شد.
خبرگزاری های ايران روز دوشنبه، هفتم بهمن، گزارش دادند که دور بعدی مذاکرات ايران و گروه پنج به علاوه يک درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اواخر بهمن ماه و در نيويورک برگزار خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ايرنا، ايسنا و فارس، اين دور از مذاکرات با حضور محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، و کاترين اشتون، مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا، انجام خواهد شد و قرار است که موضوعات اساسی ميان ايران و ۱+۵ تعيين تکليف شوند. گفت‌وگوهای قبلی طرفين در ماه نوامبر منجر به توافق ژنو شد.

خانم اشتون نمايندگی شش کشور آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين همراه با آلمان را در مذاکرات با ايران بر عهده دارد.

آقای ظريف روز شنبه خبر داده بود که مذاکرات گام نهايی در بهمن ماه از سر گرفته می‌شود ولی تاريخ دقيقی اعلام نکرده بود.

خبرگزاری ايسنا خبر داده است که راکتور آب سنگين اراک يکی از موضوعات اساسی در مذاکرات گام نهايی ايران و پنج به علاوه يک خواهد بود. بر اساس توافق ژنو که روز ۲۴ نوامبر پارسال ميان ايران و شش قدرت جهانی به دست آمد، ايران متعهد شده است که ساخت و ساز در تاسيسات اراک را متوقف کند.

مدت زمان توافق موقت ژنو شش ماهه است و اجرای آن از ۳۰ دی ماه کليد خورده است. بر اساس اين توافق، ايران بايد غنی‌سازی بالای پنج درصد اورانيوم را متوقف کرده و کشورهای غربی در مقابل متعهد شده‌اند که ضمن کاهش تحريم‌های فعلی، مجازات‌های جديد عليه ايران وضع نکنند.

دو طرف توافق کرده بودند که در کوتاه‌ترين زمان، مذاکرات برای گام نهايی و حل و فصل تمام ابهامات موجود در برنامه هسته ای تهران و راستی آزمايی اهداف صلح آميز آن را آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، زمان انجام مذاکرات برای گام نهايی يک‌ساله است و اجرای اين گام نيز دوره زمانی مشخصی خواهد داشت که تا پايان مذاکرات اين دوره زمانی معلوم نيست.

ايران پيش از اين اعلام کرده بود که با ۱+۵ در مقرهای اصلی سازمان ملل که شامل نيويورک، ژنو و وين می‌شود، مذاکره می‌کند.

وزير امور خارجه ايران ۲۸ دی ماه در يک نشست خبری در تهران، مذاکرات گام نهايی ايران و ۱+۵ را «دشوار» دانست ولی در عين حال تاکيد کرد: «بر اساس متن برنامه اقدام مشترک، طرفين حداکثر بايد ظرف يک سال طرح جامعی را به اجرا بگذارند و معتقديم اين طرح جامع بايد بسيار سريع‌تر مورد مذاکره قرار گرفته و اجرايی شود».
XS
SM
MD
LG