لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

آغاز مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ برای بحث درباره پرونده هسته‌ای تهران


گزارش های رسيده از نيويورک حاکی است که مذاکرات نمايندگان ايران و گروه پنج به علاوه يک برای کاهش اختلافات خود درباره پرونده هسته‌ای تهران در مقر سازمان ملل آغاز شده است.

طرفين قرار است در اين دور از گفت‌وگوها درباره اختلافات بر سر جنبه‌های احتمالا نظامی برنامه اتمی ايران، نحوه راستی آزمايی صلح آميز بودن اين برنامه و ظرفيت غنی‌سازی اورانيوم در ايران مذاکره کنند.

در حالی که نمايندگان ايران و برخی از مقام‌های گروه پنج به علاوه يک نسبت به توافق احتمالی در اين زمينه‌ها ابراز خوشبينی می‌کنند ولی در عين حال از وجود اختلافات عميق بین دیدگاه‌های یکدیگر خبر داده‌اند.

وندی شرمن، معاون وزارت امور خارجه آمريکا، روز سه‌شنبه گفت: «ما همچنان در برخی موارد اساسی با يکديگر فاصله داريم؛ از جمله ظرفيت و وسعت غنی‌سازی اورانيوم».

قدرت‌های غربی روز پنجشنبه ۲۷ شهريور اعلام کردند که اگر ايران خواستار توافق جامع و رفع تحريم‌های بين‌المللی است بايد درباره تحقيقات مظنون به ساخت بمب هسته‌ای با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا می‌گويند که نگران کند پيش رفتن بررسی‌های آژانس درباره اتهام‌های مربوط به تلاش احتمالی ايران برای طراحی و ساخت بمب اتمی هستند. تهران اين ادعا را رد کرده است.

آژانس در گزارشی که روز ۱۴ شهريور منتشر شد گفت که آخرين تلاش‌های صورت گرفته برای تحقيق پيرامون ابهامات برنامه هسته‌ای ايران پيشرفتی نداشته است.

طرفین باید روز سوم آذر امسال به توافقی جامع و مانع در زمینه حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران دست یابند.

XS
SM
MD
LG