لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

«جلسه فوق‌العاده» شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری


یک عضو حقوقدانان شورای نگهبان روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین خبر داد که این شورا روز چهارشنبه جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل می‌دهد.

فضل‌الله موسوی به خبرگزاری صداوسیما گفته است که این جلسه «در سه نوبت کاری» خواهد بود و نامزدها برای احراز صلاحیت باید «اکثریت آرای لازم» را کسب کنند.

با این حال، وی گفت که شورای نگهبان جمعه گذشته به پرونده نامزدهای این انتخابات رسیدگی کرده و «نتایج این بررسی‌ها به یکی از جلسات اصلی شورا ارائه و درباره مقدمات آن بحث و بررسی شد».

بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «رییس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور».

شورای نگهبان که متشکل از شش فقیه منصوب رهبر جمهوری اسلامی و شش حقوقدان انتخاب شده از سوی مجلس معرفی شده از سوی رییس قوه قضاییه است، کار بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را به عهده دارد و در سه دهه گذشته نیز رویکرد سختگیرانه‌ای در زمینه تایید صلاحیت‌ها داشته است.

فضل‌الله موسوی در گفت‌وگوی روز سه‌شنبه خود به این سختگیری نیز اشاره کرده و گفته است: «ویژگی‌های لازم برای داوطلبان ریاست جمهوری سخت است و باید احراز شود و در سال‌های گذشته مشاهده کردیم که از مجموع داوطلبان پنج تا هشت نفر به طور متغییر احراز صلاحیت شدند».

برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ ایران ۱۶۳۶ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که تقریبا سه برابر دوره قبل است.

به گزارش رسانه‌های ایران، از این تعداد نامزد تنها ۳۰ نفر شناخته شده‌اند. به نظر می‌رسد که تعداد بسیار محدودی از این ۳۰ نفر نیز توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شوند که از جناح‌های سیاسی درون حکومت جمهوری اسلامی خواهند بود.

آن‌گونه که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفته است: «واجدان رای از مجموع ۱۲ عضو شورای نگهبان، باید نصف به علاوه یک یعنی آرای مثبت هفت نفر از اعضا را کسب کنند».

وی دوشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: «هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ مسئولیتی در قبال بررسی صلاحیت داوطلبان این انتخابات ندارد. درباره صلاحیت داوطلبان سمت ریاست‌جمهوری در صحن علنی شورای نگهبان بحث و بررسی و نتیجه‌گیری می‌شود».

آقا کدخدایی در این گفت‌وگو بار دیگر تاکید کرد که «احراز صلاحیت‌ها فقط برای همان دوره انتخاباتی معتبر است و نمی‌تواند به دوره بعد منتقل شود». این اظهارنظر بدان معنی است که صلاحیت حسن روحانی، رییس جمهوری فعلی، برای شرکت مجدد در انتخابات باید بار دیگر از سوی شورای نگهبان احراز شود.

در انتخابات روز ۲۹ اردیبهشت ریاست‌جمهوری ایران، علاوه بر حسن روحانی نامزدهای شناخته شده دیگری چون ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین، حمید بقایی، معاون پیشین رئیس‌جمهوری سابق، محمد هاشمی، رئیس اسبق رادیو و تلویزیون ایران، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ثبت‌نام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG