لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

ناکارتس: تاریخی برای ادامه مذاکرات ایران و آژانس تعیین نشده است


هرمان ناکارتس، رییس هیات اعزامی آژانس به ایران.
هرمان ناکارتس، رییس هیات اعزامی آژانس به ایران.
با پايان مذاکرات روز چهارشنبه ميان هيات اعزامی آژانس بين المللی انرژی هسته ای و هيات ايرانی در تهران، طرفين مذاکره نتيجه گيری های متفاوتی از اين نشست اعلام کردند. هرمان ناکارتس گفته است تاریخ مشخصی برای ادامه مذاکرات تعیین نشده است.

در حالی که علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس و رییس هيات ايرانی در اين گفت‌وگوها، شامگاه چهارشنبه از رفع برخی اختلافات و توافق بر سر مواردی از متن مداليته بين ايران و آژانس خبر داد، هرمان ناکارتس، ریيس هيات اعزامی آژانس به ايران از نهايی نشدن سند رويکرد منسجم در اين مذاکرات سخن به ميان آورده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز در روز پنجشنبه، هرمان ناکارتس، بازرس ارشد آژانس بين المللی انرژی هسته ای هنگام بازگشت از تهران در فرودگاه وين، از نهايی نشدن سند رويکرد ساختاری و عدم دسترسی به سايت پارچين سخن گفت.

وی اظهار داشت: «ما مذاکراتی درباره سند رويکرد ساختاری داشتيم ولی نتوانستيم آن را نهايی کنيم. همان طور که می دانيد توافق بر سر اين سند حل مسائل مهمی در رابطه با ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته ای ايران را تسهيل می کند.»

آقای ناکارتس افزود: «عزم ما برای ادامه گفت‌وگوها تزلزل ناپذير است. ما به سختی تلاش می کنيم که اختلافات باقيمانده را حل کنيم ولی در اين مسير زمان بيشتری لازم است. مثل دفعات گذشته اين بار هم اجازه دسترسی به پارچين را نيافتيم.»

رويترز در اين گزارش نوشت که عدم پيشرفت در نشست روز چهارشنبه تهران ميان هيات اعزامی آژانس بين المللی انرژی هسته ای و هيات ايرانی گرچه از سوی ديپلمات های غربی قابل پيش بينی بود ولی شکستی جديد برای تلاش های بين المللی برای حل اختلافات يک دهه گذشته بر سر برنامه بحث برانگيز هسته ايران به شمار می آيد.

از سوی ديگر علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس شامگاه چهارشنبه ضمن اشاره به رفع برخی اختلافات و توافق بر مواردی از متن مداليته، گفت: «مقرر شد پيرامون پيشنهادهای جديدی که در اين جلسه ارائه شد، طرفين بررسی و نظرات خود را در جلسه بعد ارائه کنند.»

اين در حالی است که رويترز به نقل از هرمان ناکارتس نوشت که تاريخ مشخصی برای برگزاری نشست آينده آژانس و ايران تعيين نشده است.
ايران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک قرار است در تاريخ ۲۶ فوريه ( هشتم اسفندماه) با حضور در نشست قزاقستان رايزنی ها با يکدیگر را از سرگيرند.

دولت‌های غربی می‌گويند برنامه هسته‌ای ايران دارای ابعاد احتمالا نظامی است اما تهران ضمن تاکيد بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌ایش، دستيابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند و خواستار برداشته‌شدن تحريم‌هاست.
XS
SM
MD
LG