لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

مرکز آمار ايران: افزايش ۱۷ درصدی قيمت زمين در نيمه دوم سال ۹۲


مرکز آمار ايران اعلام کرد که در نيمه دوم سال ۹۲ متوسط قيمت خريد و فروش هر متر مربع زمين نسبت به مدت مشابه سال پيش از آن ۱۷.۲ درصد و متوسط اجاره ماهانه هر متر مربع زيربنای مسکونی ۱۴.۲ درصد افزايش يافته است.

اين در حالی است که بانک مرکزی در خرداد ماه اعلام کرده بود که شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در مناطق شهری ايران طی سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۲ نسبت به فصل مشابه سال ۹۱ از رشد ۲۱.۶ درصدی برخوردار شده است.

به گزارش مرکز آمار ايران، متوسط قيمت خريد و فروش هر متر مربع زير بنای مسکونی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور يک ميليون و ۴۱۹ هزار تومان بوده است که نسبت به دوره قبل ۲.۲ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۵.۱ درصد افزايش داشته است.

مرکز آمار در گزارش خود افزوده است: متوسط قيمت خريد و فروش هر متر مربع زمين يا زمين ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طريق بنگاه‌های ملکی در کل کشور ۷۳۲ هزار تومان بوده که نسبت به دوره قبل ۷.۹ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۷.۲ درصد افزايش داشته است.

در نيمه دوم سال ۹۲ بيشترين قيمت خريد و فروش هر متر مربع زير بنای مسکونی مربوط به استان تهران با سه ميليون و ۲۰۵ هزار تومان و کمترين آن ۱۸۵ هزار و۶۰۰ تومان در استان کهگيلويه و بويراحمد بوده است.

روزنامه «دنيای اقتصاد» روز پنجشنبه ۲۶ شهريور گزارش داد که با وجود روند کاهشی قيمت مسکن در تهران برخی از فروشندگان همچنان با قيمت‌هايی بيش از نرخ ميانگين منطقه خانه‌های خود را برای فروش گذاشته‌اند و برخی از اين آپارتمان‌ها حتی تا متری هشت ميليون تومان نيز از ميانگين منطقه بالاتر هستند.

بر اساس گزارش مرکز آمار، متوسط اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد وديعه پرداختی برای اجاره يک مترمربع زير بنای مسکونی از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور شش هزار و ۶۳۲ تومان بوده است که نسبت به دوره قبل یک درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۴.۲ درصد افزايش داشته است.

اين گزارش می‌افزاید، ميان استان‌های کشور بيشترين متوسط اجاره ماهانه به‌ علاوه سه درصد وديعه پرداختی برای اجاره هر متر مربع مسکونی معامله شده، ۱۴ هزار و ۶۰۴ تومان در استان تهران و کمترين آن هزار و ۷۶۷ تومان در استان کهگيلويه و بويراحمد بوده است.

خبرگزاری ايرنا خردادماه در گزارشی اعلام کرده بود که هم اکنون حدود پنج ميليون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور مستاجر هستند که از اين تعداد دو ميليون و ۵۰۰ هزار نفر مستاجر کم درآمد محسوب می‌شوند.

حامد مظاهريان، معاون امور مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازی، در ارديبهشت ماه با بيان اينکه آمارها حاکی از افزايش اجاره نشينی در کشور است، گفته بود که امسال بازار اجاره مسکن شوکی نخواهد داشت.

خبرگزاری ايرنا در تيرماه از افزايش ۱۰ درصدی اجاره بهاء در بهار امسال خبر داده بود.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در چند سال اخير ميزان اجاره بهاء در ايران روندی صعودی داشته است.

بررسی نوسانات اجاره بها طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که بيشترين افزايش قيمت اجاره مربوط به سال ۸۷ با ۲۸.۶ درصد و کمترين ميزان افزايش مربوط به سال ۸۹ با شش درصد بوده است.

XS
SM
MD
LG