لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

«موافقت ايران با دريافت ۴۵ درصد پول نفت صادراتی به هند به روپيه»


يک روزنامه هندی در شماره پنجشنبه خود خبر داد که ايران توافق کرده است تا ۴۵ درصد از پول فروش نفت خود به هند را به روپيه دريافت کند. ايران سالانه ۱۲ ميليارد دلار نفت به هند صادر می کند.

روزنامه «ايندين اکسپرس» در گزارشی تصريح کرده است که روپيه پرداخت شده به ايران در يک بانک هندی نگهداری خواهد شد تا از تحريم های ايالات متحده و اتحاديه اروپا مصون بماند.

بر اساس اين گزارش، دو کشور ايران و هند توافق کرده اند که روپيه پرداختی در بانک «يو سی او» که مقر اصلی آن در شهر کلکته است نگهداری شود تا برای تسويه حساب بخشی از فروش نفت ايران به هند مورد استفاده قرار گيرد.

ايران سالانه ۱۲ ميليارد و ۶۸۰ ميليون دلار نفت به هند صادر می کند که در حال حاضر ۲۰ درصد از پول آن از سوی طرف هندی به روپيه پرداخت می شود.

هند برای پرداخت های خود به ايران از يک بانک دولتی ترکيه استفاده می کند ولی در هفته های اخير نگرانی های زيادی از احتمال قطع اين مسير بانکی به دليل تحريم های ايالات متحده آمريکا منتشر شده است.

هند در فوريه سال ۲۰۱۱ تلاش کرد تا از طريق يک بانک ايرانی و با ارز يورو، بدهی های خود به ايران را بپردازد ولی آلمان تحت فشارهای آمريکا، بانک ايران- اروپا که محل انتقال اين پول بود را در فهرست تحريمی خود قرار داد. هند برای رفع اين مشکل ناچار شد تا به ترکيه روی آورد.

به نظر می رسد توافق اخير ميان تهران و دهلی نو برای پرداخت پول نفت به روپيه پس از سفر يک هيات اقتصادی هند به ايران در روز ۱۶ ژانويه گرفته شده باشد.

ماه گذشته روزنامه «تايمز آو اينديا» خبر داده بود که اين هيات قرار است پيشنهادهايی ارائه کند مبنی بر اينکه شرکت ملی نفت ايران حسابی را در بانک های هندی به روپيه باز کند تا از پول واريزی در آن بتواند کالاهای غير استراتژيک مانند تجهيزات خطوط راه آهن خريداری کند.

بر اساس طرح پيشنهادی هند، ايران نمی تواند از اين پول برای سرمايه گذاری در اين کشور، خريد سهام يا خريد شرکت های هندی استفاده کند.

روزنامه ياد شده افزوده بود: فهرست کارهايی که ايران می تواند با اين پول انجام دهد يا نمی تواند، در دست تهيه است.

انتشار اين خبر با واکنش هايی در ايران روبرو شد و ازجمله عماد حسينی، سخنگوی کميسيون انرژی مجلس شورای اسلامی به روزنامه «شرق» گفت که در صورت پرداخت بدهی های نفتی هند به ايران با روپيه، ۲۰ درصد از ذخاير دلاری فعلی کشور کاسته خواهد شد که اين مساله بازار ارز کشور و کل سيستم بانکی را با چالش مواجه می کند.

آقای حسينی افزوده بود: «بيشتر درآمد ارزی کشور از صادرات نفت تامين می شود. قطعا اگر قرار باشد به جای پول نفت، کالا به کشور بيايد اقتصاد را به چالش خواهد کشيد.»

وزير دارايی هند در هفته جاری اعلام کرد که کشورش به رغم تحريم های آمريکا و اروپا خريد نفت خام از ايران را ادامه می دهد. هند ۱۲ درصد از نفت وارداتی خود را از ايران تامين می کند.

ايران در حال حاضر روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت به هند صادر می کند و پس از عربستان سعودی دومين صادر کننده نفت به این کشور به شمار می‌ رود.
XS
SM
MD
LG