لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

مسابقات احتمالی ورزشکاران ایران و اسراییل در المپیک ۲۰۱۶ ریو


فرزان عاشورزاده از پرامیدترین اعضای کاروان المپیک ایران، ممکن است در بازی‌ها در برابر یک ورزشکار اسرائیلی قرار گیرد
فرزان عاشورزاده از پرامیدترین اعضای کاروان المپیک ایران، ممکن است در بازی‌ها در برابر یک ورزشکار اسرائیلی قرار گیرد

احتمال رویارویی و رقابت ورزشکاران ایران و اسرائیل در المپیک ۲۰۱۶ در چند رشته ورزشی وجود دارد. رادیو فردا در گزارشی اختصاصی به بررسی این موضوع می‌پردازد.

در تکواندو، فرزان عاشورزاده از پرامیدترین اعضای کاروان ایران است و یکی از ۱۶ شرکت کننده در وزن ۵۸ کیلوگرم.

او درباره حریفانش به خبرگزاری ایسنا گفته است: «هر ۱۵ رقیبم را آنالیز کرده‌ام و هر ۱۵ نفرشان حریفان سختی هستند». یکی از این ۱۵ نفر رون آتیاس است؛ نماینده اسرائیل و قهرمان رقابت‌های گزینشی در اروپا.

مشخص نیست چرا فرزان بازی‌های او را هم آنالیز کرده است. زیرا هنوز تغییری در سیاست‌های ورزشی نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد نشده.

در وزن ۶۶ کیلوگرم رقابت‌های جودو، علیرضا خجسته مبارزه خواهد کرد. در این وزن ۳۵ نفر حضور دارند. یکی از آنها گولان پولاک است. نفر سوم جهان از اسرائیل.

جودوی ایران، خاطرات خوشی از این موضوع ندارد. میراسماعیلی در المپیک آتن پرچمدار کاروان ورزش ایران بود اما به دلیل رویارویی با رقیب اسرائیلی، از انجام مسابقه انصراف داد.

او در فرودگاه با استقبال غلامعلی حداد عادل رییس وقت مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس مواجه شد. میراسماعیلی همان پاداشی که برای مدال طلا در نظر گرفته شده بود را دریافت کرد.

در المپیک لندن جواد محجوب با وجود کسب سهمیه، کاروان ورزش را همراهی نکرد. زیرا نمی‌توانست با آریل زیوی از اسرائیل مسابقه دهد.

محجوب در این زمینه جزو رکوردداران است. او سه بار از رقابت با زیوی خودداری کرد. بار اول در جایزه بزرگ چین، بار دوم در جام جهانی ازبکستان و سپس در المپیک لندن!

اسرائیل در دوی ماراتن المپیک ۲۰۱۶ دو نماینده دارد. تساما موگاس و آگه‌زه گوادی. برای ایران هم محمدجعفر مرادی موفق به کسب سهمیه شده.

گرچه رقابت بین این ورزشکاران به صورت رو در رو نیست، اما در المپیک پکن، شناگر ایرانی به خاطر هم گروهی با حریف اسرائیلی، داخل آب نپرید.

سال ۲۰۱۱ در مسابقات جهانی شنا به میزبانی چین، محمد علیرضایی از مسابقه انصراف داد زیرا با «گال نیوو» شناگر اسرائیلی هم‌گروه بود.

علیرضایی به خبرگزاری مهر گفت: "به دلیل ارج نهادن به آرمان‌های مقدس جمهوری اسلامی ایران از رقابت با شناگر اسرائیلی انصراف دادم."

دومین بار بود که او امکان شنا در استخری که شناگر اسرائیلی هم داخل آن است را پیدا نکرد. بار اول، رقابت‌های المپیک پکن بود.

انصراف او در شانگهای، واکنش فدراسیون جهانی شنا را در پی داشت: «استخر فقط برای مسابقه است. اگر یقین حاصل کنیم که این تصمیم به دلایل سیاسی بوده، ممکن است محرومیت‌هایی برای ایران در نظر گرفته شود».

پوریا نوروزیان نماینده ۱۰ متر تفنگ بادی ایران، رقیبی از اسرائیل دارد با نام سرگئی ریشتر. در رقابتی ورزشی، دو تیرانداز ایرانی و اسرائیلی به سوی هدف، شلیک خواهند کرد.

در وزنه برداری و در دسته فوق سنگین که بهداد سلیمی از ایران مدافع عنوان قهرمانی است، ایگور اولشانتسکی هم به روی تخته خواهد رفت. با توجه به اختلاف رکوردها، نماینده اسرائیل و ایران هم‌گروه نخواهند شد.

XS
SM
MD
LG