لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

روزنامه «ايران» روز سه شنبه بدون تیتر یک منتشر شد


شماره روز سه شنبه روزنامه «ایران» که بدون تیتر یک و تنها با یک عکس و توضیح کوتاهی بسته شده است.
شماره روز سه شنبه روزنامه «ایران» که بدون تیتر یک و تنها با یک عکس و توضیح کوتاهی بسته شده است.
روزنامه ايران، ارگان مطبوعاتی دولت محمود احمدی نژاد، روز سه شنبه در حالی انتشار يافت که جای تیتر و مطلب اصلی آن سفيد بود و تنها عکس سر در روزنامه و يک توضيح کوتاه در آن چاپ شده بود. معاون احمدی نژاد نيز گفته است که دولت قصد دفاع از جوانفکر را ندارد.

اين روزنامه که روز دوشنبه با حضور ماموران دادستانی تهران برای بازداشت علی اکبر جوانفکر، سرپرست موسسه ايران، به تشنج کشیده شد در توضيح خود نوشته است: «حادثه ورود دادستانی و انتظامی به موسسه ايران که با بازداشت مديرمسئول و ۳۹ تن از خبرنگاران و کارکنان روزنامه همراه بود، مانع از تداوم کار خبری تحريريه روزنامه شد.»

توضيح ياد شده می افزايد: «از آنجا که روزنامه ايران مايل به تشويش اذهان عمومی نبوده و در برابر مسئوليت اجتماعی خود در قبال مردم نيز احساس تعهد ميکند لذا بخش سفيد خوانی روزنامه را به يادآوری اين ماجرا اختصاص داده با اين اميد که هرگز چنين حادثه تاسف باری تکرار نگردد.»

در صفحه دو روزنامه، تيتری از اظهارات علی اکبر جوانفکر در نشست خبری روز دوشنبه او چاپ شده است، با اين عنوان که «با احترام به دستگاه قضایی، به حکم صادره اعتراض قانونی دارم.»

در ستون «ديگه چه خبر؟» صفحه آخر روزنامه ايران به خبر اقدام برای بازداشت سرپرست روزنامه اشاره شده و در آن آمده است: «بيش از ۸۰ نفر که بعضاً با سلاح‌های سرد و گرم مجهز بودند به تحريريه روزنامه ايران، ايران‌ ديلی، الوفاق، ايران ورزشی و شبکه ايران، يورش بردند و با الفاظ رکيک به خبرنگاران، حدود ۳۷ نفر از آنان را به همراه چند تن از پرسنل خدمات موسسه بازداشت کردند.»

در اين گزارش اضافه شده است: «در اثر اين هجوم، به بخش‌هايی از دفتر بسيج خسارات قابل‌ توجهی وارد شده و به تمثال امام و رهبری تعرض شده است. در اين جريان تعدادی از خبرنگاران به شدت مصدوم شدند و تا کنون از سلامتی يکی از آنها که به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته، خبری در دست نيست.»

معاون احمدی نژاد: دولت قصد دفاع از جوانفکر را ندارد

در همين حال، معاون حقوقی رييس جمهوری اسلامی ايران می گويد که دولت محمود احمدی نژاد قصد دفاع از علی اکبر جوانفکر ندارد.

فاطمه بداغی در حاشيه «همايش ملی توانمند سازی خانواده» به خبرنگاران گفته است که هيات دولت اقدامی برای دفاع از جوانفکر انجام نمی دهد.

وی افزوده است: «تمام افراد در برابر قانون برابر هستند و هيات دولت قصدی برای دفاع از جوانفکر ندارد.»

اظهارات معاون حقوق رييس جمهوری اسلامی ايران در حالی بيان می شود که گزارش رسانه های ايران حاکی است که تلاش برای بازداشت مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد در روز دوشنبه با رايزنی مقام های بالا و با دخالت محمود احمدی نژاد متوقف شد.

ماموران دادستانی تهران روز دوشنبه در حالی که تلاش می کردند آقای جوانفکر را برای اجرای حکم يکسال زندان وی بازداشت کنند با واکنش تعدادی از هواداران او در موسسه ايران که وی سرپرستی آن را بر عهده دارد، مواجه شدند.

اين مقاومت به بروز درگيری در موسسه ايران منجر شد که در جريان آن گاز اشک آور به تحريريه روزنامه پرتاب شد و حدود ۴۰ نفر از کارکنان موسسه بازداشت شدند.

دوشنبه شب ۳۰ نفر از اين افراد آزاد شدند ولی از سرنوشت بقیه خبری در دست نيست.

آقای جوانفکر به اتهام انتشار برخی از مقالات و تصاوير «خلاف عفت عمومی» در ويژه نامه «خاتون» روزنامه ايران از سوی دادگاه انقلاب به يکسال حبس محکوم شده است. وی همچنين به مدت سه سال از فعاليت مطبوعاتی محروم شده است.

وی روز دوشنبه نشستی خبری برگزار کرد که به گفته عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران دو نفر از نمايندگان دادستانی در محل مصاحبه مطبوعاتی وی حاضر بودند و «پس از استماع اظهارات آقای جوانفکر و انعکاس به دادستانی تهران مقرر شد نامبرده به دادسرا معرفی شود.»

آقای دولت آبادی گفته است: «حسب گزارش واصله متاسفانه علی رغم ادعای قانون گرايی، جوانفکر در قبال دستور قضايی و اقدام مامورين مقاومت کرده و با تماس های تلفنی و حضور در جمع کارکنان موسسه موجب تحريک کارکنان وايجاد اخلال و بی نظمی در روند کاری روزنامه شد که پس از اين حوادث حسب دستور دادستان، مامورين محل را ترک کردند.»

اقدام ماموران دادستانی با واکنش تند مرتضی تمدن، استاندار تهران و ازافراد نزديک به محمود احمدی نژاد روبرو شد و وی با ابراز تاسف از «هجوم» نيروهای دادستان و نيروی انتظامی به موسسه مطبوعاتی ايران، گفت: «با حمله‌ کنندگان به روزنامه ايران برخورد قاطع می‌شود.»
XS
SM
MD
LG