لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

وزیر ارشاد ایران: برخی نمایندگان رهبری به طور کلی با موسیقی مخالفند


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران.
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران می‌گوید که برخی از امامان جمعه و نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در استان‌ها «به طور کلی با موسیقی مخالفند» و به قوه قضائیه برای جلوگیری از کنسرت‌ها «فشار می‌آورند».

علی جنتی در مصاحبه‌ای با ویژه‌نامه روزنامه ایران به مناسبت سومین سال کار دولت حسن روحانی که روز دوشنبه ۲۴ خرداد منتشر شد گفت که امامان جمعه «عموما» با برگزاری کنسرت‌ها «همراهی» می‌کنند.

به گفته آقای جنتی، «در موارد خاصی» بعضی از نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در استان‌ها «دیدگاه‌های شخصی خود را اعمال می‌کنند» و برای جلوگیری از اجرای کنسرت‌ها به قوه قضائیه «فشار می‌آورند».

وی اضافه کرد: «آقایان اجتهاد خود را ملاک قرار می‌دهند و توجه به نظرات رهبری نمی‌کنند و به طور کلی با موسیقی مخالفند. ما که نمی‌توانیم زیر بار این حرف برویم».

به گفته آقای جنتی، از جمله در استان خراسان رضوی دادستان مشهد اجازه برگزاری «هیچ کنسرتی» حتی کنسرت‌های موسیقی سنتی را نمی‌دهد و دادستان نیشابور نیز «بی‌خود و بی‌جهت» از برگزاری کنسرت‌های شهرام ناظری و کیهان کلهر جلوگیری کرده است.

در هفته‌های گذشته دادستانی نیشابور دو بار کنسرت شهرام ناظری، و یک بار کنسرت کیهان کلهر را لغو کرده است.

در فروردین ماه نیز کنسرت موسیقی سنتی علی زند وکیلی در شاندیز مشهد لغو شد. لغو این کنسرت‌ها اعتراض سخنگوی دولت و نیز خانه موسیقی ایران را به دنبال داشت.

در سال‌های گذشته پس از مخالفت احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد با برگزاری کنسرت در این شهر، تعدادی از کنسرت‌ها در این شهر و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی لغو شده بود.

در همین زمینه، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی روز ۱۷ خرداد با تأکید بر اینکه در قانون «هیچ محدودیت جغرافیایی» برای برگزاری کنسرت وجود ندارد، از قوه قضاییه خواسته بود ممنوعیت احتمالی برگزاری کنسرت در این استان را ابلاغ کند تا «همه تکلیف خود را بدانند».

در همان روز هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه در مصاحبه با روزنامه شرق به صورت تلویحی ممنوعیت برگزاری کنسرت در استان خراسان رضوی را تأیید کرده بود.

وزیر ارشاد ایران روز ۱۶ اردیبهشت نیز دخالت دادستان‌ها و قوه قضائیه را «مانع اصلی» برگزاری برخی کنسرت‌ها خوانده و از نامه‌نگاری با مقام‌های قضایی برای اجرای کنسرت‌های مجوزدار خبر داده بود.

آقای جنتی درمصاحبه با روزنامه ایران درباره نتیجه نامه‌نگاری با مقامات قوه قضائیه گفت: «مجموعاً خیلی جاها اصلاح شده اما برخی جاها مشکل داریم. باید بنشینیم با هم تفاهم، تعامل وهمکاری کنیم».

وی اضافه کرد: «اگر هر کسی بخواهد در این زمینه خط‌کشی کند و وظایفش را بگوید و هر دو طرف هم بخواهند از حقوق قانونی‌شان استفاده کنند، طبیعتاً نظام خسارت می‌بیند».

یک روز پیش از انتشار سخنان وزیر ارشاد، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه ایران با تأکید بر جلوگیری از برگزاری کنسرت‌های «خلاف عفت عمومی»، اعلام کرده بود که اگر برگزارکنندگان کنسرت‌ها در این زمینه تعهد ندهند، دادستان‌ها از برگزاری کنسرت جلوگیری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG