لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

نماینده کلیمیان در مجلس: اکثر یهودیان به احمدی‌نژاد رای داده بودند


کنیسه یهودیان در خیابان یوسف آباد تهران.
کنیسه یهودیان در خیابان یوسف آباد تهران.
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های ایران، با بیان اینکه «اکثر یهودیان ایران به محمود احمدی‌نژاد رای داده بودند»، حیات اسرائیل را «نیازمند بحران» دانسته و گفته است «اگر تهدید از سر اسرائیل برداشته شود، این رژیم در یک ماه از بین می‌رود».

سیامک مره صدق به خبرگزاری فارس گفته است، «چیزی تحت عنوان فرهنگ اسرائیلی نداریم و تنها عاملی که ساکنان این منطقه (اسرائیل) را کنار هم نگاه داشته است، دشمن خارجی است... و سئوال اینجاست که اگر بحران از بین برود، بعد با خودشان چه کار می‌کنند؟».

سیامک مره صدق که دومین دوره نمایندگی خود در مجلس را می‌گذراند، و شش ماه پیش نیز حسن روحانی را در سفر به مجمع عمومی سازمان ملل متحد همراهی کرد، تاکید کرده است که در این سفر، «در تمامی جلسات رسمی که سایر اعضای هیات ایرانی هم در آن حضور داشته‌اند، شرکت کرده است».

مره صدق به خبرگزاری فارس گفته است «تنها جلسه‌ای که در سفر رسمی نیویورک به تنهایی حضور یافت، مصاحبه او با شبکه سی‌ان‌ان بود».

آقای مره صدق که به زبان انگلیسی تسلط دارد در مصاحبه با فرید ذکریا در شبکه سی‌ان‌ان، از زندگی آرام و به دور از آزار یهودیان در ایران سخن گفت.

نماینده کلیمیان در مجلس ایران این را نیز گفته است که همراه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و محمد علی نجفی رییس وقت سازمان میراث فرهنگی ایران با ایرانیان یهودی مقیم آمریکا ملاقات کرد و متوجه «همدلی» حتی از سوی «نسل دوم ایرانیان یهودی» در آمریکا با ایران شد.

آقای مره صدق در مصاحبه با فارس، «به عنوان نمونه‌ای از همدلی ایرانیان یهودی آمریکا با ایران»، از «آمادگی یک زوج ایرانی یهودی که حقوقدان هستند، برای پیگیری حقوقی پرونده‌های ایران به صورت رایگان» اشاره کرده است.

نماینده کلیمیان در این مصاحبه به «عدم استقبال ایرانیان یهودی از اندیشه صهیونیسم» و مخالفت بسیاری از ایرانیان یهودی با مهاجرت به اسرائیل پس از تشکیل این کشور، اشاره کرده است.

وی در این گفت‌و‌گوی خبری، به «نبود محدودیت» در انجام آیین‌های مذهبیِ یهودیان ایرانی اشاره کرده و نیز گفته است که «کنیساهای یهودیان در کشور در امنیت کامل هستند».

آقای مره صدق اشاره کرده است که «در تمامی کشورهای جهان، درمقابل کنیسای یهودیان، پلیس برای محافظت حضور دارد و حتی در برخی کشور‌ها، چند لایه امنیتی به محافظت از کنیسا می‌پردازند» اما به گفته او، «در ایران به دلیل امنیت بالا، نیازی به حضور پلیس احساس نمی‌شود».

نماینده کلیمیان این را نیز گفته است که در «مدارس، رستوران‌ها و قصابی‌های یهودیان در ایران همچنان فعال هستند».

وی می گوید که در تمام گزارش‌های حقوق بشری بین‌المللی، اشاره‌ای به تحت فشار بودن یهودیان ایران نشده و دکتر احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل نیز در هیچ یک از گزارش‌های خود، از فشار بر یهودیان ایران سخنی مطرح نکرده است.

تازه‌ترین گزارش دکتر شهید در روزهای گذشته منتشر شد.

آقای مره صدق در مصاحبه با فارس همچنین یادآور شده که یهودیان در جنگ هشت ساله پا به پای سایر مردم ایران در جنگ از کشور خود دفاع کردند و «پانزده شهید» نیز دادند و رییس فعلی انجمن کلیمیان کرمانشاه دکتر جهانبخش قهرمانی جانباز هفتاد درصدی به دلیل حضور در جبهه‌های جنگ است.

«رای یهودیان در ۸۸ به احمدی‌نژاد، و در ۹۲ به روحانی، قالیباف و جلیلی بود»

نماینده کلیمیان در پارلمان ایران در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد ۱۳۹۲، اکثریت ایرانیان یهودی به حسن روحانی و محمد باقر قالیباف رای دادند اما کسانی نیز در میان ایرانیان یهودی بودند که رای خود را به سود سعید جلیلی به صندوق انداختند.

به گفته آقای مره صدق، ایرانیان یهودی که به سعید جلیلی رای دادند، «کسانی هستند که گرایش‌های چپی و عدالت خواهانه و سوسیالیستی» دارند.

دکتر مره صدق مدعی شده است که در انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸، «اکثریت ایرانیان یهودی به محمود احمدی‌نژاد رای دادند».

در این مصاحبه، نماینده کلیمیان به طور تلویحی شمار ایرانیان یهودی مقیم ایران را ۳۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته است حضور «۳۰ هزار یهودی» در ایران به خاطر موضع گیری بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است.

شمار یهودیان ایرانی در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ که تظاهرات علیه حکومت پادشاهی محمدرضا پهلوی به اوج خود رسید، از مرز ۱۲۰ هزار نفر فرا‌تر رفته بود؛ اکثر آن‌ها ایران را به سوی نیویورک و لس آنجلس در آمریکا ترک کردند و بر اساس گزارش‌ها، برخی از ایرانیانی نیز که در اوایل انقلاب به اسرائیل رفتند، بسیار زود راهی آمریکا شدند.

دکتر سیامک مره صدق، ۴۹ ساله، پزشک متخصص و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در سال ۱۳۸۵ به ریاست انجمن کلیمیان ایران انتخاب شد و از سال ۱۳۸۷ نمایندگی ایرانیان یهودی در مجلس را بر عهده دارد و عضو کمیسیون بهداشت مجلس است.

دکتر مره صدق رییس بیمارستان دکتر سپیر در تهران است؛ دولت حسن روحانی هفدهم بهمن ماه با فرستادن حسین فریدون برادر رییس جمهوری و دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان به این بیمارستان، یک کمک پانصد میلیون تومانی را به این مجموعه درمانی اهداء کرد.

رسانه‌های ایران در زمان اعطای این کمک مالی یادآور شدند که ۹۸ درصد از کارکنان بیمارستان سپیر را مسلمانان تشکیل می‌دهند و قریب به اتفاق خدمات آن به مسلمانان کشور است و تنها شامل یهودیان نمی‌شود.

بیمارستان دکتر سپیر که تا قبل از انقلاب «خیرخواه» نامیده می‌شد، در سال ۱۳۲۱ از سوی انجمن نیکوکاری یهودیان «خیرخواه» برپا شد و تا امروز، از جمله با کمک‌های مالی یهودیان ایرانی مقیم اروپا، فعالیت کرده است.
XS
SM
MD
LG