لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

معاون قوه قضاییه: دو گزارشگر «منصف» حقوق بشری به ایران سفر می‌کنند


هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه جمهوری اسلامی
هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه جمهوری اسلامی

معاون فرهنگی قوه قضاییه ایران از موافقت با پذیرش «گزارشگران منصف» حقوق بشری خبر داد و گفت بنا شده است دو «گزارشگر تخصصی» حقوق بشری در سال آینده وارد ایران شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هادی صادقی روز سه شنبه ۲۰ آبان گفت: «در دیدار با رییس جدید شورای حقوق بشر ایران آمادگی خود را برای پذیرش گزارشگران منصف اعلام و قرار شد در دو مورد تخصصی گزارشگران تخصصی در سال میلادی آینده وارد کشور شوند».

وی درعین حال افزود: «جمهوری اسلامی ایران به دلیل منصفانه نبودن مواضع احمد شهید و رعایت نکردن وظایف گزارشگری او را به داخل کشور راه نداده است».

به گفته مقام‌های سازمان ملل، از سال ۲۰۰۵ تاکنون ایران به نمایندگان این سازمان اجازه نداده که برای بررسی اوضاع حقوق بشر به کشور بروند.

هر چند سازمان ملل از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۲ نمایندگان ویژه‌ای را برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران تعیین کرده بود، اما به گفته دیپلمات‌ها و مقام‌های سازمان ملل، جمهوری اسلامی همان زمان نیز از «همکاری معنی‌دار» با این نهاد بین‌المللی خودداری کرده بود.

پیش از تبدیل کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل به شورای حقوق بشر، رینالدو گالیندوپل در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۳ و موریس کاپیتورن در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰، به عنوان گزارشگران ویژه حقوق بشر در امور ایران فعالیت می‌کردند.

آقای کاپیتورن سال ۹۰ در گفت‌و‌گویی با رادیو اروپای آزاد گفته بود که پس از انتشار اولین گزارش وی در مورد ایران، «رهبران جمهوری اسلامی چنان خشمگین شدند» که دیگر به وی اجازه سفر به ایران را ندادند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل ۲۷ خرداد سال ۹۰ احمد شهید، وزیر امور خارجه پیشین مالدیو، را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران برگزید و هشتم فروردین ۹۳ نیز ماموریت او را تمدید کرد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با سفر آقای شهید به ایران اتهامات متعددی را درباره او مطرح کرده‌اند.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، روز چهارشنبه ۲۱ آبان ضمن انتقاد دوباره از احمد شهید بر عدم پذیرش او از سوی ایران تاکید کرد.

وی گفت: «آخر ما چطور می‌توانیم گزارشگری را بپذیریم که تروریست‌هایی را که دست‌شان به خون ملت ما آلوده است و یا در خانه آن‌ها بمب و تسلیحات پیدا شده است را مدافعان حقوق بشر می‌نامد».

آقای لاریجانی پیش از این نیز بار‌ها آقای شهید را با نام‌هایی مانند «احمد شریر»، «نادان» و «مغرض» مورد خطاب قرار داده بود.

XS
SM
MD
LG