لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

قوه قضاييه ايران از تشکيل پرونده برای شاهين نجفی خبر داد


شاهین نجفی به دلیل تهدیدات علیه او تحت پوشش حفاظتی پلیس آلمان قرار گرفته است.
شاهین نجفی به دلیل تهدیدات علیه او تحت پوشش حفاظتی پلیس آلمان قرار گرفته است.
غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاييه، می‌گويد که برای شاهين نجفی، خواننده ايرانی مقيم آلمان، پرونده‌ای در دستگاه قضايی ايران باز شده است. آقای نجفی متهم به توهین به امام دهم شيعیان است.

آقای اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شاهين نجفی، خواننده ايرانی ساکن آلمان، گفت که «دادستانی به عنوان مدعی‌العموم به اين پرونده رسيدگی می‌کند».

به گفته آقای محسنی اژه‌ای، «تاکنون پرونده‌هايی نظير اين تشکيل شده و برخی از آنها به صدور احکامی سنگين و قطعی نيز منجر شده است».

سخنگوی قوه قضاييه در اين زمينه توضيجات بيشتری نداد، ولی اين نخستين واکنش رسمی به جنجالی است که در هفته‌های اخير بر سر ترانه‌ای از شاهين نجفی با عنوان نقی در سايت‌های خبری نزديک به اصولگرايان منتشر شده است.

پيش از نشست خبری سخنگوی قوه قضاييه ايران، محمد جواد منتظری، رئيس ديوان عدالت اداری ايران، بدون اشاره به نام شاهين نجفی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ايسنا از کسانی که آنها را «شيرمردان» خواند خواست تا «اين عناصر خبيث هر چه زودتر به سزای عمل خود برسند».

شاهين نجفی اخيرا ترانه‌ای با نام «نقی» اجرا کرده است که به گفته سايت‌های اصولگرا موضوع آن امام دهم شيعيان است و اين خواننده ايرانی را متهم کرده‌اند که به مقدسات توهین کرده است.

به دنبال انتشار اين ترانه در شبکه‌های اجتماعی، آيت‌الله مکارم شيرازی از مراجع تقليد نزديک به حکومت جمهوری اسلامی ايران در پاسخ به يک استفتا گفت: «هر گونه اهانت به مقام شامخ امامان معصوم و توهين آشکار به آنها اگر توسط فرد مسلمانی صورت گيرد موجب ارتداد است و اگر توسط غير مسلمانی باشد داخل در عنوان سابّ‌النبی است.»

محمدجعفر سبحانی که رسانه‌های ايران از وی به عنوان مرجع تقليد ياد می‌کنند نيز در پيامی، ترانه «نقی» را «ادامه کار سلمان رشدی» دانسته، که به گفته او، آيت‌الله خمينی «تکليف او را روشن کرد و تکليف اين مرد نيز با او يکسان است».

سلمان رشدی، نويسنده هندی‌الاصل بريتانيايی، به دليل نوشتن کتاب «آيات شيطانی» در سال ۱۳۶۷ از سوی آيت‌الله خمينی، رهبر وقت جمهوری اسلامی ايران، به مرگ محکوم شد.

شاهين نجفی در گفت‌وگويی با راديوفردا توهين به امامان شيعه را رد کرده و گفته است که «در رابطه با سيستمی مثل ايران و برخی از کشورهای عربی يا به طور مشخص در سيستم اسلام اين سوء تفاهم وجود دارد. يعنی شما وقتی به جز مداحی و ثنای ائمه يا پيغمبر و پيشوا کاری را انجام بدهيد اسمش را می‌گذارند توهين. عکس‌شان را می‌کشی می‌شود توهين.»

وی افزود: «شما وقتی کسی را حتی اگر فرض کنيم که توهين کرده باشد، حکم قتلش را صادر کنيد، عين خشونت است. غير قابل پذيرش است. به جز اين من مشخصا در رابطه با خودم بايد بگويم که با حفظ پرنسيب‌های خودم و با تاکيد به اين که به آن چه گفته‌ام اعتقاد دارم و روی آن ايستادگی می‌کنم و يک قدم عقب نمی‌کشم، اما با اين حال می‌گويم که من بايد خيلی انسان ضعيفی بوده باشم که بخواهم توهين کنم. توهين يک چيز مشخص است. مگر من در اين شعر به امام نقی گفته‌ام که تو دزدی؟ يا تو قاتلی؟»

بر اساس گزارش‌های منتشره، سايت «شيعه آنلاين» صد هزار دلار جايزه برای کسی که شاهين نجفی را به قتل برساند تعيين کرده است که به دنبال اين تهديد، پليس آلمان اين خواننده را تحت پوشش حفاظتی خود قرار داده است.

آقای نجفی می‌گويد که اين تهديدها هيچ تاثيری در روند کار او در آينده نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG