لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

آیت‌الله خامنه‌ای، اتریش را از دنباله‌روی آمریکا مستثنی کرد


رهبر ایران در دیدار با هاینتس فیشر، اتریش را از کشورهای دنباله‌رو آمریکا مستثنی کرد.
رهبر ایران در دیدار با هاینتس فیشر، اتریش را از کشورهای دنباله‌رو آمریکا مستثنی کرد.

رهبر ایران در دیدار با هاینتس فیشر، رییس‌جمهوری اتریش، آنچه که «دنباله ‌روی برخی کشورهای اروپایی از سیاست‌های خصمانه‌ آمریکا در قبال ایران» خواند، را «غیر منطقی» دانست و گفت که «البته اتریش جزء این کشور‌ها نیست».

به گزارش وب‌سایت آیت‌الله علی خامنه‌ای، وی روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور تاکید کرد که انقلاب اسلامی در سال ۵۷، ایران را «که به ‌طور کامل در اختیار آمریکایی‌ها بود، از آن‌ها گرفت و همین مسئله علت دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی است».

وی اضافه کرد: «اما دنباله‌روی برخی کشورهای اروپایی از آمریکا، غیر عقلایی و بی‌‌مبناست، البته اتریش جزء این کشور‌ها نیست».

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در پاسخ به سوال آقای فیشر درباره‌ آینده‌ روابط ایران و کشورهای اروپایی، گفت: «تاکنون صحبت‌هایی از طرف دولت‌های اروپایی مطرح شده است، اما باید منتظر آثار عملی این اظهارات بود».

رییس‌جمهوری اتریش نیز در این دیدار گفت‌و‌گوهای خود با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران را «خوب» توصیف کرد و افزود که «ما نیز به آینده خوشبین هستیم».

وی تاکید کرد که «فرصت جدیدی» برای همکاری‌های مشترک به وجود آمده است.

حسن روحانی صبح روز سه شنبه بحران سوریه، «مشکلات کشورهای منطقه» و «تروریسم» را از جمله محورهای مذاکرات با رییس جمهوری اتریش ذکر کرده بود.

رییس‌جمهوری اتریش نیز در آستانه سفر به تهران در یادداشتی در روزنامه دولتی ایران، با استقبال از توافق هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرده بود که پس از «پایان مثبت گفت‌وگوهای هسته‌ای» راه‌ حلی نیز برای «درگیری‌های خونین سوریه، عراق، و یمن» پیدا شود.

پس از توافق اتمی وین برخی از مقامات جمهوری اسلامی از آمادگی برای مذاکره درباره مسائل منطقه سخن گفته‌اند.

حسن روحانی روز چهارم مرداد با اشاره به دستیابی به توافق هسته‌ای، گفته بود که «قادریم سایر مسائل را هم در منطقه و جهان پای میز مذاکره حل و فصل کنیم».

با این حال رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۷ تیر گفته بود که ایران با آمریکا درباره مسائل «گوناگون جهانی»، «دوجانبه» و «منطقه‌ای» مذاکره نخواهد کرد.

آقای خامنه‌ای در عین حال ممنوعیتی را برای گفت‌وگو با کشورهای اروپایی درباره مسائل منطقه‌ای اعلام نکرده است.

رییس‌جمهوری اتریش پیش از سفر خود اعلام کرده بود که در دیدار با مقام‌های ایرانی به موضوع حقوق بشر هم خواهد پرداخت.

در همین حال، رییس قوه قضائیه ایران در دیدار با رییس جمهوری اتریش «انجام گفت‌وگوهای تئوری و علمی مشترک میان دو کشور با محوریت حقوق بشر» را «گام موثری» برای رسیدن به درک متقابل از «مفهوم کرامت انسانی» دانست.

صادق آملی لاریجانی در عین حال گفت: «توقع ما از غرب این نیست که پیش فرض‌های خود را درباره مسائل حقوق بشری و کرامت انسانی به تمام جوامع تحمیل کند».

بر اساس گزارش قوه قضائیه ایران، رییس جمهوری اتریش نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت توجه به مفاهیم حقوق بشری افزود: «با شما موافقم که در هیچ کشوری حقوق بشر به طور کامل رعایت نمی‌شود اما این موضوع نباید به هدف غایی ما که رسیدن به شان و منزلت انسانی است لطمه وارد کند».

هاینتس فیشر روز سه‌شنبه همچنین با علی لاریجانی رییس مجلس ایران دیدار کرد.

سفر رییس‌جمهوری اتریش به تهران، نخستین سفر یک مقام عالی ‌رتبه اروپایی به ایران از سال ۸۲ به این سو است.

ایران پیش از این در بهمن ماه ۸۲ و در زمان دولت دوم محمد خاتمی، میزبان توماس کلستیل، رییس‌جمهوری پیشین اتریش، بود، و پس از آن هیچ مقام اروپایی در این سطح به تهران سفر نکرده بود.

سفر رییس جمهوری اتریش با انتقاد «کنگره یهودیان اروپا» روبه‌ رو شده است.

XS
SM
MD
LG