لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

مطهری: رهبر ايران با معرفی توفيقی به عنوان وزير علوم مخالفت کرد


جعفر توفیقی در هفته‌های اخیر هدف حملات شدید اصولگرایان قرار گرفته بود.
جعفر توفیقی در هفته‌های اخیر هدف حملات شدید اصولگرایان قرار گرفته بود.
علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز سه شنبه،۳۰ مهر، تاييد کرد که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران با معرفی جعفر توفيقی به عنوان وزير علوم، تحقيقات و فناوری به مجلس مخالفت کرده است.

آقای مطهری به خانه ملت، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، گفته که «به طور حتم دولت روحانی مصمم به معرفی توفيقی به عنوان وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری بود، اما طبق اطلاع من رهبر معظم انقلاب با معرفی وی به عنوان وزير پيشنهادی مخالفت کرده‌اند.»

اظهارات آقای مطهری در حالی منتشر می‌شود که در روزهای اخير گزارش‌های غيررسمی درباره مخالفت آيت‌الله خامنه‌ای با معرفی آقای توفيقی به مجلس برای تصدی وزارت علوم منتشر شده بود. از جمله سايت «سحام نيوز» نزديک به مهدی کروبی از رهبران مخالف در حصر، اوايل اين هفته خبر داده بود که رهبر ايران با معرفی سرپرست فعلی وزارت علوم به خاطر «مواضع سياسی» وی مخالفت کرده است.

اين سايت افزوده بود که «نگرانی رهبری٬ تغيير شرايط دانشگاه‌ها از امنيتی به آموزشی و فرهنگی است. او بر حفظ و ابقای مديران امنيتی در راس دانشگاه‌های کشور اصرار دارد».

رسانه‌های نزديک به اصول‌گرايان طی هفته‌های اخير به عملکرد سرپرست وزارت علوم به شدت حمله کرده بودند.

آقای توفيقی پس از رای عدم اعتماد مجلس به جعفر ميلی منفرد برای وزارت علوم در روز ۲۶ مرداد امسال، به عنوان سرپرست اين وزارتخانه منصوب شد. وی در دو ماه گذشته اقدام به برکناری برخی از روسای دانشگاه‌ها کرد که مهمترين آنها برکناری صدرالدين شريعتی، رييس دانشگاه علامه طباطبايی پس از هشت سال و محمداسماعيل همدانی گلشن‌، رييس دانشگاه صنعتی اصفهان بود.

آقای توفیقی همچنين از دانشجويان ستاره‌دار در دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد خواست تا شکايات خود را در اين زمينه ثبت کنند و گفت اساتيدی را که به صورت اجباری بازنشسته شده‌اند به سر کار باز خواهد گرداند.

در حالی که پيشتر اعلام شده بود سرپرست‌های سه وزارتخانه بدون وزير به عنوان وزير پيشنهادی معرفی خواهند شد ولی حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، روز ۲۷ مهرماه رضا فرجی دانا را به عنوان وزير پيشنهادی علوم، فناوری و تحقيقات به مجلس معرفی کرد.

آقای فرجی دانا که در دولت دوم سيد محمد خاتمی، رياست دانشگاه تهران را عهده‌دار بود، توسط آقای خاتمی به عنوان وزير پيشنهادی علوم معرفی شده بود ولی مجلس ششم که اکثريت آن در اختيار اصلاح‌طلبان بود به وی رای اعتماد نداد.

مجيد انصاری، معاون پارلمانی حسن روحانی، روز سه‌شنبه به خبرگزاری ايرنا گفت که «مجموعه شرايط برای معرفی جعفر توفيقی به مجلس شورای اسلامی مهيا نشد».

وی معرفی نکردن آقای توفيقی را به منزله «عقب نشينی دولت در مقابل مجلس» ندانست و «رسانه های خارجی» را متهم کرد که به اين خبر دامن می‌زنند و «در جهت تخريب روابط دولت و مجلس» گام بر می‌دارند.

مجلس شورای اسلامی قرار است هفته آينده در مورد صلاحيت وزير پيشنهادی علوم و همچنين وزرای «آموزش و پرورش» و «ورزش و جوانان» تصميم‌گيری کند.
XS
SM
MD
LG