لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

رهبر ایران: آمريکا در برابر انقلاب اسلامی به زانو در آمده است


آیت الله علی خامنه ای در مراسم رژه نیروهای سپاه پاسداران
آیت الله علی خامنه ای در مراسم رژه نیروهای سپاه پاسداران
آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی از شرايط امروز ايران و منطقه خاورميانه ستايش کرد و آن را «تحقق برخی از وعده های الهی به ملت ايران» دانست. رهبر ايران مدعی شد که آمريکا در مقابل انقلاب اسلامی به زانو در آمده است.

آيت الله خامنه ای در «دانشگاه افسری و تربيت پاسدار امام حسين» خطاب به نيروهای سپاهی گفت که انقلاب اسلامی در مقايسه با ۳۰ سال پيش در موقعيتی بسيار بالاتر قرار دارد و شرايط امروز کشور و منطقه، تحقق برخی از وعده های الهی به ملت ايران است.

وی با خطاب کردن آمريکا به عنوان «شيطان بزرگ» گفت که اين کشور «از اول انقلاب، امپراطوری نظامی، مالی، تبليغاتی و سياسی خود را با همه توان به ميدان شکست انقلاب اسلامی و ملت ايران آورد اما واقعيت سياسی ايران و منطقه، نشان می دهد که آمريکا امروز خود در مقابل انقلاب اسلامی به زانو در آمده است.»

ايران و آمريکا از سه دهه پيش رابطه ديپلماتيک با يکديگر ندارند ولی در ۳۰ سال گذشته تنش در مناسبات دو کشور همواره به يکی از دغدغه های صلح جهانی تبديل شده است.

واشينگتن بارها ايران را به حمايت از تروريسم، نقض حقوق بشر و پيگيری برنامه هسته ای- نظامی متهم کرده و ائتلافی جهانی برای تحريم همه جانبه جمهوری اسلامی ايران به راه انداخته است.

جمهوری اسلامی ايران نيز آمريکا را عامل نا امنی در منطقه خاورميانه و جلوگيری از «پيشرفت ايران اسلامی» خوانده و خواهان خروج نيروهای اين کشور از عراق و افغانستان است.

در ماه های اخير که موج «بهار عربی» کشورهای شمال آفريقا و برخی از کشورهای خاورميانه را فرا گرفته است، رهبران ايران بويژه آيت الله خامنه ای اين رخدادها را نشانه «بيداری اسلامی» و «شکست سياست های آمريکا در حمايت از رهبران مستبد عرب» دانسته اند.

رهبر جمهوری اسلامی ايران روز سه شنبه گفت که آمريکا «۳۰ سال قبل تنها يکی از وابستگان فاسدش يعنی رژيم پهلوی را از دست داده بود اما امروز شاهد از دست رفتن گسترده رژيم های وابسته به خود است.»

آمریکا حوادث خاورمیانه را ادامه روند «اعتراض های مردم ایران به رهبران جمهوری اسلامی» معرفی کرده و گفته است که از خواست مردم کشورهای عربی برای رسیدن به دمکراسی و آزادی حمایت می کند.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، در پیام نوروزی خود به مردم ایران تاکید کرد: «همان نيروهای اميدی که ميدان تحرير را در نورديدند در ژوئن ۲۰۰۹ در ميدان «آزادی» ديده شدند. و درست به همانگونه که مردم منطقه بر حق انتخاب خود برای اينکه چگونه حکومتی داشته باشند پای فشرده اند، دولت های منطقه نيز در پاسخ خود دارای انتخاب هستند.»

وی گفته بود: «تا به حال پاسخ دولت ايران اين بوده است که برای حفظ قدرت خود اهميتی به مراتب بيشتر از احترام به حقوق مردم ايران قائل بوده است.»

این سخنان با واکنش رهبر ایران روبرو شد و وی حمایت آمریکا از مردم ایران را «دروغ» خواند.

انتقاد از «قدرت طلبان» داخلی

آیت الله خامنه ای در سخنان روز سه شنبه خود، «ثابت قدمی و هوشياری ملت و مسئولان ايرانی» را «شرط لازم برای تحقق کامل وعده های الهی» عنوان کرد و بدون اشاره به اين وعده ها، از کسانی که به گفته وی، در ایران به «مسائل فردی و قدرت طلبی مشغول شدند» انتقاد کرد.

آيت الله خامنه ای گفته است: «گناه کسانی که در روند حرکت همگانی ملت ايران، آرمان های انقلابی ملت را از ياد بردند و به مسائل فردی و قدرت طلبی مشغول شدند گناهی بزرگ و نابخشودنی است که البته به فضل الهی، ملت اينگونه کارها را از اين افراد يا نمی گيرد و به آن بی اعتناست.»

رهبر جمهوری اسلامی ايران در سخنان خود توضيح بيشتری درباره اين دسته از افراد نداده است ولی در هفته های اخير رابطه وی با محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اسلامی، به شدت تيره شده و هواداران او، اطرافيان آقای احمدی نژاد را به فساد مالی و تاکيد بر «مکتب ايرانی» با هدف اخلال در حرکت نظام اسلامی متهم کرده اند.

دولت احمدی نژاد در ماه های اخير به دليل دعوت از ملک عبدالله، پادشاه اردن، برای سفر به ايران و همچنين انتشار برخی گزارش ها درباره سفر احتمالی وزير امور خارجه ايران به عربستان هدف انتقادهای شديدی قرار گرفته است.

برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی دولت دهم را به «سردرگمی» در حوزه سياست خارجی متهم کرده و با اشاره به اطرافیان رییس جمهور ایران، گفته اند که «جريان انحرافی» قصد دارد تا سياست خارجی تهاجمی جمهوری اسلامی را به سياست خارجی خنثی تبديل کند.
XS
SM
MD
LG